Het gebruik van social media in Nederland
Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en spenderen hieraan gemiddeld 2 uur per dag. De grootste groep gebruikers zijn mensen tussen de 20-39 jaar, net als het voorgaande jaar. Deze groep is daarnaast ook nóg actiever geworden, want het aantal minuten per dag is gestegen.
De groei of daling van platformen
Het rijtje van meest gebruikte social mediakanalen is niet ongewijzigd. WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven groeien en blijven de grootsten. Ook Tiktok heeft weer een groei gemaakt van 6%. Afgelopen december is er weer een nieuw platform bij gekomen, namelijk Instagram Threads. Dit platform heeft sinds de lancering bijna een miljoen gebruikers gekregen.
Het succes van Threads van korte duur?
We benoemden het net al even kort: de nieuwkomer Threads. Dit is een soort Twitter/platform X achtig kanaal en gebruik je door in te loggen met je Instagramprofiel. Het lijkt een soort uitbreiding op Instagram, alleen dan minder visueel ingesteld en zonder foto’s en reels. Heel populair is het nog niet, want 33% van de nieuwe gebruikers is sinds 14 december alweer afgehaakt en gebruikt Threads niet meer.
Social Media 2024
Dit onderzoek geeft wederom aan hoe hoog ons social media gebruik is en welke kanalen jou kunnen helpen met het bereiken van je doelgroep. Als organisatie is het dus ook belangrijk om een social mediastrategie te hanteren. Daarnaast is het van belang dat je altijd blijft analyseren en dit soort onderzoeken kunnen daar goed bij helpen!
Wil je meer weten over hoe social media kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of heb je hulp nodig bij het campagnemanagement? Bloosem kan jullie helpen met Social Advertising.