Social mediagebruik het grootst onder jongeren
Maar liefst 14,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en spenderen hieraan gemiddeld 2 uur per dag. Het is waarschijnlijk voor niemand een verrassing dat jongeren de grootste groep gebruikers zijn, specifiek de groep van 15 en 19 jaar oud. De groep 20-39 jaar zit daar echter dicht bij in de buurt!
Het aantal uren dat wordt besteed is bij beiden in het afgelopen jaar met maar een paar minuten gedaald: 15-29 jaar zit gemiddeld 2 uur en 3 kwartier per dag op social media (165 minuten) en de groep 20-39 gebruikt social media dagelijks zo’n 2,5 uur (147 minuten).
Social mediatrends
- Het gebruik van social media blijft licht groeien, maar Nederlanders worden kritischer welke platforms ze dagelijks gebruiken. Zo is het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0.
- Nieuwe social media? Daar zijn gebruikers toch minder fan van. De top vijf meest gebruikte social mediakanalen blijft namelijk grotendeels onveranderd. Dit zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. De platforms YouTube, Instagram en LinkedIn groeien zelfs nog steeds. Alleen bij X nam het aantal gebruikers flink af, met 450.000 minder gebruikers.
- Gemiddeld besteden gebruikers zo’n 2 uur per dag aan social media, dit is de afgelopen twee jaar vrijwel niet veranderd.
- Het aantal gebruikers op YouTube, Instagram en LinkedIn groeit verder door. Het aantal gebruikers op X en Facebook daalden. Het dagelijks gebruik neemt bij alle (grote) platformen wel toe vergeleken met vorig jaar.
Hulp nodig met social media advertising?
Zoals je hebt kunnen lezen groeit social mediagebruik nog altijd. Ook de grootste platforms blijven groeien, waardoor ze ook interessant zijn om op te adverteren!
Hebben jullie hulp nodig met Social Advertising? Laat het ons weten via het formulier! Of het doel nu naamsbekendheid is of sales, bij Bloosem hebben we de kennis én capaciteit om jullie social advertising sterker te maken. We zorgen er daarbij natuurlijk voor dat onze aanpak past bij jullie doelstellingen en kijken goed waar jullie doelgroep actief is.