Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Al sinds 2010 voert onderzoeksbureau Newcom het grootste onderzoek naar social media uit onder de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Dankzij dit onderzoek is er elk jaar interessante data over het gebruik van social media in Nederland. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd gebruikers spenderen op verschillende kanalen. Want dit zijn ook de platformen waar jullie naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunnen halen. Dus op welke kanalen bevindt jullie doelgroep zich?
Tania Meeuws,
13 feb, 2025,

Social mediagebruik het grootst onder jongeren

Maar liefst 14,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en spenderen hieraan gemiddeld 2 uur per dag. Het is waarschijnlijk voor niemand een verrassing dat jongeren de grootste groep gebruikers zijn, specifiek de groep van 15 en 19 jaar oud. De groep 20-39 jaar zit daar echter dicht bij in de buurt!

Het aantal uren dat wordt besteed is bij beiden in het afgelopen jaar met maar een paar minuten gedaald: 15-29 jaar zit gemiddeld 2 uur en 3 kwartier per dag op social media (165 minuten) en de groep 20-39 gebruikt social media dagelijks zo’n 2,5 uur (147 minuten).

Social mediatrends

  • Het gebruik van social media blijft licht groeien, maar Nederlanders worden kritischer welke platforms ze dagelijks gebruiken. Zo is het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0.
  • Nieuwe social media? Daar zijn gebruikers toch minder fan van. De top vijf meest gebruikte social mediakanalen blijft namelijk grotendeels onveranderd. Dit zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. De platforms YouTube, Instagram en LinkedIn groeien zelfs nog steeds. Alleen bij X nam het aantal gebruikers flink af, met 450.000 minder gebruikers.
  • Gemiddeld besteden gebruikers zo’n 2 uur per dag aan social media, dit is de afgelopen twee jaar vrijwel niet veranderd. 
  • Het aantal gebruikers op YouTube, Instagram en LinkedIn groeit verder door. Het aantal gebruikers op X en Facebook daalden. Het dagelijks gebruik neemt bij alle (grote) platformen wel toe vergeleken met vorig jaar.

Hulp nodig met social media advertising?

Zoals je hebt kunnen lezen groeit social mediagebruik nog altijd. Ook de grootste platforms blijven groeien, waardoor ze ook interessant zijn om op te adverteren!

Hebben jullie hulp nodig met Social Advertising? Laat het ons weten via het formulier! Of het doel nu naamsbekendheid is of sales, bij Bloosem hebben we de kennis én capaciteit om jullie social advertising sterker te maken. We zorgen er daarbij natuurlijk voor dat onze aanpak past bij jullie doelstellingen en kijken goed waar jullie doelgroep actief is.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer