Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Facebook marketing: waarom Facebook onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

Vaak krijgen wij van onze klanten de vraag of Facebook het juiste kanaal is om als bedrijf in te zetten. Met zo'n 10 miljoen gebruikers in Nederland is deze vraag eigenlijk niet relevant: Facebook blijft simpelweg te groot om te negeren. Het is daarom niet de vraag waarom je als bedrijf op Facebook moet adverteren, maar vooral hoe je Facebook het beste kunt inzetten als marketingkanaal. We leggen het je haarfijn uit in dit blog.
Kim Platenkamp,
27 dec, 2019,

Waarom Facebook marketing?

Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het platform blijft veel dagelijkse bezoekers hebben, wat betekent dat ook jullie doelgroep op Facebook zit. Met al die dagelijkse bezoekers creëert Facebook een enorm bereik. Dit maakt het een uitstekend platform om met jullie producten, diensten en/of promoties de juiste doelgroep te bereiken!

Mensen verwachten 24/7 contact op te kunnen nemen met jullie via Facebook. Ook willen ze dat er zo snel mogelijk wordt gereageerd op (privé)berichten. Mede door deze veranderde verwachting van de consument blijft het bijhouden van een bedrijfspagina op Facebook een belangrijk instrument geworden om service te verlenen. Daarnaast biedt een bedrijfspagina de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de klant en om jullie doelgroep proactief te informeren door content over jullie product of dienst te posten.

Facebook voor bedrijven: Facebook als onderdeel van je marketingstrategie

Het hebben van een Facebookpagina is geen doel an sich, maar draagt bij aan het bereiken van jullie bedrijfsdoelstellingen. Ook al is dit effect niet direct zichtbaar, kunnen volgers van jullie social media fans worden en zelfs ambassadeurs: ze delen dan actief jullie content in hun netwerk en vergroten op die manier je bereik. Alles valt of staat dus met het opbouwen van een goede Facebook-community! Laten we het nu praktisch gaan maken: je wil jullie Facebook-community uitbreiden om je merkbekendheid op te bouwen. Waar begin je dan? We bespreken een paar tips om te starten met een Facebook-community.

Facebook marketing: start met een strakke en complete Facebookpagina

Begin bij de basis. Gebruik de bedrijfsnaam voor de bedrijfspagina. Zo exact mogelijk, anders maak je het lastig voor (potentiële) klanten jullie te vinden. Maak de pagina visueel aantrekkelijk door een profielfoto (het logo van je bedrijf, of een creatieve invulling hierop) en een omslagfoto toe te voegen die onmiddellijk toont wat jullie bieden. Vul het profiel volledig in met informatie over je bedrijf. Vergeet verder niet de call-to-action button te kiezen die het beste bij je business past: bij een restaurant kies je bijvoorbeeld een “Boek nu”-button.

‘Volg ons op Facebook’-button

Wederom één van de basics, maar er wordt nog weleens vergeten: een ‘Volg ons op Facebook’-button op de website te plaatsen. Dit is een gemiste kans om een websitebezoeker de pagina te laten liken. Kleine moeite, groot resultaat!

Jullie social media in de nieuwsbrief & e-mailhandtekening

Maak een ‘Volg ons op Facebook’-button een vast onderdeel van je nieuwsbrief-template en zet het in de footer van je e-mailhandtekening. Mensen die je e-mailt kennen jullie al en zullen sneller geneigd zijn om je Facebookpagina te liken.

Deel of creëer engaging content

Of het nu je eigen Facebookpagina is of die van een bedrijf: engaging content is content die je doelgroep graag leest, deelt en op reageert. Waarom is het zo belangrijk om de content engaging te maken? Dit heeft te maken met het bereik van de berichten die jij op je Facebookpagina plaatst.

Gemiddeld ligt het bereik van Facebook tussen de 2,5% en 6%; dat betekent dat van de 1.000 pagina-likers er in eerste instantie maar 25 tot 60 personen het bericht zien. Op het moment dat jullie fans op de content gaan reageren, is dit voor het algoritme van Facebook een signaal dat de content kwalitatief goed is, waardoor je bereik zal groeien. Hoe meer personen de content zien, hoe groter de kans is dat ze erop reageren en nog beter: jullie content gaan delen! En zo bereiken jullie steeds meer personen met jullie berichten, wat vervolgens weer meer fans genereert. Simpel hè?

Ik heb geen tijd om content te creëren

Dat is niet erg en zelfs logisch. Het creëren van de goede content waar mensen iets mee doen (engagement!) kost veel tijd én eist veel kennis over de doelgroep: wat lezen jullie volgers graag, welke vragen hebben jullie volgers en hoe kan ik door middel van de content hun vragen beantwoorden? Het is bijna een fulltime baan! Bij Bloosem kunnen we jullie daar mee helpen, via onze ondersteuning in content marketing.

Social advertising via Facebook: waarom adverteren op Facebook?

Naast het maken van de content krijg je ook nog te maken met Facebook Advertising. Via Facebook Advertising kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met je advertentie bezighoudt, hoe goedkoper je campagne wordt. Maar ook dat kost tijd…

Hulp nodig met Facebook marketing? Bloosem helpt met social advertising.

Hulp nodig met het opzetten van de strategie voor jullie Facebook marketing? Wij helpen jullie graag met social advertising en de sterke marketingstrategie die daarbij hoort. Denk aan het maken een contentkalender, schrijven van teksten en het bedenken en uitvoeren van succesvolle campagnes. Neem contact met ons op via het formulier en we nemen snel contact met je op.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer