Waarom Facebook marketing?
Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het platform blijft veel dagelijkse bezoekers hebben, wat betekent dat ook jullie doelgroep op Facebook zit. Met al die dagelijkse bezoekers creëert Facebook een enorm bereik. Dit maakt het een uitstekend platform om met jullie producten, diensten en/of promoties de juiste doelgroep te bereiken!
Mensen verwachten 24/7 contact op te kunnen nemen met jullie via Facebook. Ook willen ze dat er zo snel mogelijk wordt gereageerd op (privé)berichten. Mede door deze veranderde verwachting van de consument blijft het bijhouden van een bedrijfspagina op Facebook een belangrijk instrument geworden om service te verlenen. Daarnaast biedt een bedrijfspagina de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de klant en om jullie doelgroep proactief te informeren door content over jullie product of dienst te posten.
Facebook voor bedrijven: Facebook als onderdeel van je marketingstrategie
Het hebben van een Facebookpagina is geen doel an sich, maar draagt bij aan het bereiken van jullie bedrijfsdoelstellingen. Ook al is dit effect niet direct zichtbaar, kunnen volgers van jullie social media fans worden en zelfs ambassadeurs: ze delen dan actief jullie content in hun netwerk en vergroten op die manier je bereik. Alles valt of staat dus met het opbouwen van een goede Facebook-community! Laten we het nu praktisch gaan maken: je wil jullie Facebook-community uitbreiden om je merkbekendheid op te bouwen. Waar begin je dan? We bespreken een paar tips om te starten met een Facebook-community.
Facebook marketing: start met een strakke en complete Facebookpagina
Begin bij de basis. Gebruik de bedrijfsnaam voor de bedrijfspagina. Zo exact mogelijk, anders maak je het lastig voor (potentiële) klanten jullie te vinden. Maak de pagina visueel aantrekkelijk door een profielfoto (het logo van je bedrijf, of een creatieve invulling hierop) en een omslagfoto toe te voegen die onmiddellijk toont wat jullie bieden. Vul het profiel volledig in met informatie over je bedrijf. Vergeet verder niet de call-to-action button te kiezen die het beste bij je business past: bij een restaurant kies je bijvoorbeeld een “Boek nu”-button.
‘Volg ons op Facebook’-button
Wederom één van de basics, maar er wordt nog weleens vergeten: een ‘Volg ons op Facebook’-button op de website te plaatsen. Dit is een gemiste kans om een websitebezoeker de pagina te laten liken. Kleine moeite, groot resultaat!
Jullie social media in de nieuwsbrief & e-mailhandtekening
Maak een ‘Volg ons op Facebook’-button een vast onderdeel van je nieuwsbrief-template en zet het in de footer van je e-mailhandtekening. Mensen die je e-mailt kennen jullie al en zullen sneller geneigd zijn om je Facebookpagina te liken.
Deel of creëer engaging content
Of het nu je eigen Facebookpagina is of die van een bedrijf: engaging content is content die je doelgroep graag leest, deelt en op reageert. Waarom is het zo belangrijk om de content engaging te maken? Dit heeft te maken met het bereik van de berichten die jij op je Facebookpagina plaatst.
Gemiddeld ligt het bereik van Facebook tussen de 2,5% en 6%; dat betekent dat van de 1.000 pagina-likers er in eerste instantie maar 25 tot 60 personen het bericht zien. Op het moment dat jullie fans op de content gaan reageren, is dit voor het algoritme van Facebook een signaal dat de content kwalitatief goed is, waardoor je bereik zal groeien. Hoe meer personen de content zien, hoe groter de kans is dat ze erop reageren en nog beter: jullie content gaan delen! En zo bereiken jullie steeds meer personen met jullie berichten, wat vervolgens weer meer fans genereert. Simpel hè?
Ik heb geen tijd om content te creëren
Dat is niet erg en zelfs logisch. Het creëren van de goede content waar mensen iets mee doen (engagement!) kost veel tijd én eist veel kennis over de doelgroep: wat lezen jullie volgers graag, welke vragen hebben jullie volgers en hoe kan ik door middel van de content hun vragen beantwoorden? Het is bijna een fulltime baan! Bij Bloosem kunnen we jullie daar mee helpen, via onze ondersteuning in content marketing.
Social advertising via Facebook: waarom adverteren op Facebook?
Naast het maken van de content krijg je ook nog te maken met Facebook Advertising. Via Facebook Advertising kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met je advertentie bezighoudt, hoe goedkoper je campagne wordt. Maar ook dat kost tijd…
Hulp nodig met Facebook marketing? Bloosem helpt met social advertising.
Hulp nodig met het opzetten van de strategie voor jullie Facebook marketing? Wij helpen jullie graag met social advertising en de sterke marketingstrategie die daarbij hoort. Denk aan het maken een contentkalender, schrijven van teksten en het bedenken en uitvoeren van succesvolle campagnes. Neem contact met ons op via het formulier en we nemen snel contact met je op.