Waarom jij nu moet starten met Microsoft Advertising

Waarom jij nu moet starten met Microsoft Advertising

Home » Waarom jij nu moet starten met Microsoft Advertising

Waarom jij nu moet starten met Microsoft Advertising


Het aantal gebruikers van de zoekmachine Bing van Microsoft is in de afgelopen tijd enorm gestegen: ze hebben een mijlpaal van meer dan 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers behaald. Hierdoor wordt het steeds aantrekkelijker voor jouw bedrijf om te gaan adverteren met Microsoft Advertising. Benieuwd naar de voordelen hiervan en wat het jouw bedrijf kan opleveren? Wij vertellen het je!


Hoe werkt Microsoft Advertising?

Microsoft Advertising werkt met een vergelijkbaar systeem als Google Advertising. Je kunt campagnes opzetten en een doelgroep, budget en biedstrategie instellen. Het grootste verschil is dat je met campagnes van Microsoft Bing Advertising bij de zoekmachine Bing zichtbaar bent in plaats van op Google.  

Groei in cijfers

Het aantal actieve dagelijkse gebruikers van zoekmachine Bing is flink gestegen naar meer dan 100 miljoen. Ook het aantal zoekopdrachten per gebruiker is gestegen. Een Bing-chatbotgebruiker stuurt gemiddeld drie berichten per sessie. Een derde van de Bing gebruikers maakt hier dagelijks gebruik van. Er zijn op dit moment al meer dan 45 miljoen berichten verzonden.

Screenshot Bing

Oorzaken groei Bing

Volgens Microsoft heeft deze groei twee oorzaken: de lancering van een AI-chatbot en de instelling van Bing als standaardzoekmachine door de internetbrowser Edge. Microsoft heeft veel geïnvesteerd in ChatGPT wat maakt dat Microsoft de eerste is die AI verwerkt in een zoekmachine. Dit heeft als gevolg dat Microsoft Bing steeds interessanter wordt als zoekmachine. Hoewel Bing lang niet zo groot is als Google, is het nog steeds goed voor miljoenen zoekopdrachten per dag.

Voordelen ten opzichte van Google Ads

Adverteren via Microsoft Advertising heeft grote voordelen ten opzichte van adverteren via Google Ads en is daarmee erg interessant als onderdeel van jouw online marketingstrategie. Doordat Bing kleiner is dan Google, maken ook minder adverteerders gebruik van deze zoekmachine. Dit betekent een stuk minder concurrentie en ook lagere kosten per klik (CPC).

Nieuwe ontwikkelingen

  • Ten eerste zijn er lokale zoekadvertenties geïntroduceerd. Bedrijven kunnen advertenties tonen aan potentiële klanten die in de buurt aan het zoeken zijn via Microsoft Bing. Zo kan je erg gericht en lokaal adverteren én kun je je beter onderscheiden van concurrenten. Advertenties zijn zichtbaar bij de lokale resultaten op de resultatenpagina en Bing Maps.
  • Ten tweede heeft Microsoft een nieuwe aanpak voor zoekadvertenties ontwikkeld. Naast alleen zoekwoordtargeting, kun je met Microsoft nu ook gebruik maken van de browse-categorieën van zoekers. Zo combineer je  zoekwoorden en browse-categorieën. Mensen zoeken tegenwoordig een stuk minder met zoektermen naar specifieke producten of diensten, maar zetten meerdere kanalen in en browsen door de categoriepagina’s van websites. Als je een campagne zou hebben die zich beperkt tot enkel targeting op basis van zoekwoorden, mis je zo relevant verkeer en daarmee potentiële klanten. Je kan op deze manier profiteren van beide gedragingen van je doelgroep, wat zorgt voor betere prestaties. Uit testen van Microsoft is gebleken dat deze combinatie resulteert in een verhoging van de CTR met 320%!
  • De derde nieuwe ontwikkeling is de lancering van videoadvertenties. Deze worden ingezet om huidige zoek- en beeldadvertenties aan te vullen. Ook hiervan heeft Microsoft het effect getest: het toevoegen van een videoadvertentie aan een campagne resulteert in een verhoging van conversies met 50%! Deze nieuwe functie is op dit moment slechts beschikbaar in een aantal landen, maar er wordt verwacht dat dit binnenkort ook in Nederland beschikbaar zal zijn.

Microsoft Bing krijgt dus steeds meer gebruikers (en daarmee potentiële klanten) en heeft een aantal hele interessante voordelen ten opzichte van Google Ads als het gaat om advertentiecampagnes. Het wordt dus steeds aantrekkelijker om met jouw bedrijf gebruik te gaan maken van Microsoft Advertising om jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Patricia paarse achtergrond

Wil je weten hoe BlooSEM je kan helpen met Microsoft Advertising? Neem dan contact op met Patricia!