Bloosem staat voor de 7e keer op een rij in de Emerce100!

Waarom ook jij aan e-mailmarketing zou moeten doen

E-mailmarketing is efficiënt om snel je doelgroep te bereiken. Het is een van de bekendste vormen van direct marketing en heeft vele voordelen die je helpen jouw marketingdoelstelling(en) te behalen. Nieuwsgierig geworden? Hieronder lichten wij ze verder toe!
Céline Verkade,
24 mei, 2023,

Wat is het precies?

E-mailmarketing is het versturen van een of meerdere mails vanuit je bedrijf naar geïnteresseerden of klanten. Deze kunnen zich aanmelden op een e-maillijst, bijvoorbeeld via een inschrijfformulier op je website. Volgens de wet is het ook verplicht dat elke ontvanger toestemming heeft gegeven; opt-in. Je mag niet zelf e-mailadressen toevoegen aan je mailinglijst. In zo’n mail kan van alles staan: nieuws, een uitnodiging voor een event, aanbiedingen, of de vraag om mee te doen aan een onderzoek.

E-mailmarketing omvat vele soorten van marketing, alleen dan per e-mail. En anno 2024 multi-mediaal; zowel in tekst als (bewegend) beeld. Het is een vorm van direct marketing: je kunt je doelgroep heel direct benaderen. Een enorm krachtig middel om in te zetten in je marketingmix!

Afbeelding screenshot mailbox

De voordelen van E-mailmarketing

Het gericht versturen van e-mails kent vele voordelen. De belangrijkste hebben wij alvast voor je op een rijtje gezet: 

    • De kosten zijn laag. Je kunt in één keer een grote doelgroep bereiken. Ook heb je geen druk- of verzendkosten, wat het een stuk minder milieubelastend maakt. Daarnaast heeft het een hoge ROI (Return on Investment). Je verdient snel je kleine investering terug.
    • Je kunt zelf je doelgroep bepalen: ook wel doelgroepsegmentatie. Op basis van demografische gegevens en interesses kun je ook een selectief deel van je klantendatabase mailen.
    • Het is goed meetbaar. Met een mailingtool kan je resultaten meten. Zo kan je zien hoeveel mensen de mail geopend hebben, hoeveel er op een link hebben geklikt of hoeveel zich er hebben uitgeschreven van de mailinglijst. Ook kan je zien hoeveel extra engagement en conversies op de website er zijn vanuit de e-mail. Deze resultaten zijn erg waardevol: je kunt goed zien wat het effect van je e-mailcampagne is.
    • Je bent niet afhankelijk van third party cookies (die langzaam verdwijnen) omdat het first party data is. De data is verzameld vanuit een eigen database aan klanten en mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat e-mailmarketing verdwijnt, it is here to stay!
    • Je kunt het persoonlijk maken. Zo kun je een mail personaliseren door iemand bij zijn of haar voornaam te noemen of zelfs de inhoud volledig aan te passen op de persoonlijke voorkeuren van de lezer.
    • Je kunt ze automatiseren. Dit heten ook wel event-driven mails en worden verstuurd bij een belangrijke gebeurtenis. De lezer heeft zich bijvoorbeeld ingeschreven en krijgt een welkomstmail of de lezer is jarig en ontvangt felicitaties.
    • Timing. Je kunt zelf bepalen op welk moment de lezer de e-mail ontvangt. Een zakelijke e-mail kent andere tijden dan een mail die verstuurd wordt aan particulieren.

Is het wel waardevol?

Het is zeker waardevol om aan e-mailmarketing te doen. Als je je klanten of geïnteresseerden wil vertellen over nieuwtjes of aanbiedingen, kan e-mailmarketing van grote waarde zijn. Je kunt de lezers naar de website leiden, zo je conversie verhogen en andere diensten versterken. Je kunt nieuwsbrieven sturen, maar doe dit alleen als je echt iets te vertellen hebt. Als je bijvoorbeeld wekelijks een nieuwsbrief wil sturen, maar deze niet elke keer kunt vullen met waardevolle informatie, kunnen lezers het als irritant beschouwen en schrijven ze zich uit. Een tip: noem het geen nieuwsbrief. Dit kan erg saai overkomen. Je kan ook een mail versturen bij een eenmalige actie. Ga voor jezelf na of dit van toegevoegde waarde is voor je bedrijf. 

Spotler

Bloosem is partner van Spotler. Spotler heeft een gebruiksvriendelijke en geavanceerde software die je kan helpen bij het maken van (automatische) e-mailcampagnes. Je kunt er nieuwsbrieven in ontwerpen in je eigen huisstijl, maar je kunt er ook event-driven e-mails mee maken en laten versturen. Met inzichtelijke rapportages kun je eenvoudig je campagnes analyseren. Kijk op de website voor meer informatie! 

Screenshot Spotler
E-mailmarketing is dus ontzettend zinvol om in te zetten om je marketingdoelstellingen te behalen. Je doelgroep benaderen is nog nooit zo makkelijk geweest. Nieuwsgierig naar hoe Bloosem je kan helpen om je klanten loyaal te maken met e-mailmarketing? Neem contact met ons op!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer dan alleen verkopen: zo haal je alles uit je e-commerce marketing

Meer bereik, meer klanten, meer sales. De belofte van e-commerce klinkt simpel, maar in de praktijk lopen veel webshops tegen dezelfde uitdagingen aan, zoals stijgende advertentiekosten, dalende marges en een doelgroep die steeds minder gevoelig is voor “koop nu!”-boodschappen. De vraag is dan ook niet óf je inzet op digital performance marketing – maar hoe jullie het slim en duurzaam aanpakken.

Lees meer
Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Afbeeldingen optimaliseren voor betere resultaten op jullie website: zo doe je dat.

Voor jullie website wil je natuurlijk relevante, aantrekkelijke afbeeldingen. De selectie aan afbeeldingen en de opmaak zijn immers van groot belang voor de uitstraling en visuele representatie van jullie als bedrijf. Het is echter wel belangrijk om jullie afbeeldingen een beetje aandacht te geven vóór het uploaden. Onbewerkte afbeeldingen kunnen namelijk de laadtijd vertragen en, ja, zelfs de SEO-prestaties negatief beïnvloeden. Door afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook jullie zichtbaarheid in zoekmachines.

Lees meer