Waarom ook jij aan e-mailmarketing zou moeten doen

Waarom ook jij aan e-mailmarketing zou moeten doen

Home » Waarom ook jij aan e-mailmarketing zou moeten doen

Waarom ook jij aan e-mailmarketing zou moeten doen

E-mailmarketing is efficiënt om snel je doelgroep te bereiken. Het is een van de bekendste vormen van direct marketing en heeft vele voordelen die je helpen jouw marketingdoelstelling(en) te behalen. Nieuwsgierig geworden? Hieronder lichten wij ze verder toe!

Wat is het precies?

E-mailmarketing is het versturen van een of meerdere mails vanuit je bedrijf naar geïnteresseerden of klanten. Deze kunnen zich aanmelden op een e-maillijst, bijvoorbeeld via een inschrijfformulier op je website. Volgens de wet is het ook verplicht dat elke ontvanger toestemming heeft gegeven; opt-in. Je mag niet zelf e-mailadressen toevoegen aan je mailinglijst. In zo’n mail kan van alles staan: nieuws, een uitnodiging voor een event, aanbiedingen, of de vraag om mee te doen aan een onderzoek.

E-mailmarketing omvat vele soorten van marketing, alleen dan per e-mail. En anno 2023 multi-mediaal; zowel in tekst als (bewegend) beeld. Het is een vorm van direct marketing: je kunt je doelgroep heel direct benaderen. Een enorm krachtig middel om in te zetten in je marketingmix!

Afbeelding screenshot mailbox

De voordelen van E-mailmarketing

Het gericht versturen van e-mails kent vele voordelen. De belangrijkste hebben wij alvast voor je op een rijtje gezet:

  1. De kosten zijn laag. Je kunt in één keer een grote doelgroep bereiken. Ook heb je geen druk- of verzendkosten, wat het een stuk minder milieubelastend maakt. Daarnaast heeft het een hoge ROI (Return on Investment). Je verdient snel je kleine investering terug.
  2. Je kunt zelf je doelgroep bepalen: ook wel doelgroepsegmentatie. Op basis van demografische gegevens en interesses kun je ook een selectief deel van je klantendatabase mailen.
  3. Het is goed meetbaar. Met een mailingtool kan je resultaten meten. Zo kan je zien hoeveel mensen de mail geopend hebben, hoeveel er op een link hebben geklikt of hoeveel zich er hebben uitgeschreven van de mailinglijst. Ook kan je zien hoeveel extra engagement en conversies op de website er zijn vanuit de e-mail. Deze resultaten zijn erg waardevol: je kunt goed zien wat het effect van je e-mailcampagne is.
  4. Je bent niet afhankelijk van third party cookies (die langzaam verdwijnen) omdat het first party data is. De data is verzameld vanuit een eigen database aan klanten en mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat e-mailmarketing verdwijnt, it is here to stay!
  5. Je kunt het persoonlijk maken. Zo kun je een mail personaliseren door iemand bij zijn of haar voornaam te noemen of zelfs de inhoud volledig aan te passen op de persoonlijke voorkeuren van de lezer.
  6. Je kunt ze automatiseren. Dit heten ook wel event-driven mails en worden verstuurd bij een belangrijke gebeurtenis. De lezer heeft zich bijvoorbeeld ingeschreven en krijgt een welkomstmail of de lezer is jarig en ontvangt felicitaties.
  7. Timing. Je kunt zelf bepalen op welk moment de lezer de e-mail ontvangt. Een zakelijke e-mail kent andere tijden dan een mail die verstuurd wordt aan particulieren.

Is het wel waardevol?

Het is zeker waardevol om aan e-mailmarketing te doen. Als je je klanten of geïnteresseerden wil vertellen over nieuwtjes of aanbiedingen, kan e-mailmarketing van grote waarde zijn. Je kunt de lezers naar de website leiden, zo je conversie verhogen en andere diensten versterken. Je kunt nieuwsbrieven sturen, maar doe dit alleen als je echt iets te vertellen hebt. Als je bijvoorbeeld wekelijks een nieuwsbrief wil sturen, maar deze niet elke keer kunt vullen met waardevolle informatie, kunnen lezers het als irritant beschouwen en schrijven ze zich uit. Een tip: noem het geen nieuwsbrief. Dit kan erg saai overkomen. Je kan ook een mail versturen bij een eenmalige actie. Ga voor jezelf na of dit van toegevoegde waarde is voor je bedrijf.

Screenshot Spotler

Spotler

BlooSEM is partner van Spotler. Spotler heeft een gebruiksvriendelijke en geavanceerde software die je kan helpen bij het maken van (automatische) e-mailcampagnes. Je kunt er nieuwsbrieven in ontwerpen in je eigen huisstijl, maar je kunt er ook event-driven e-mails mee maken en laten versturen. Met inzichtelijke rapportages kun je eenvoudig je campagnes analyseren. Kijk op de website voor meer informatie!

E-mailmarketing is dus ontzettend zinvol om in te zetten om je marketingdoelstellingen te behalen. Je doelgroep benaderen is nog nooit zo makkelijk geweest!

blank

Nieuwsgierig naar hoe BlooSEM je kan helpen om je klanten loyaal te maken met e-mailmarketing? Neem contact op met Céline!