Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

10 Tips om te checken of je Google advertenties goed zichtbaar zijn

‘Waarom zie ik mijn eigen advertentie niet in Google?’ is een vraag die ons zo nu en dan wordt gesteld door onze klanten. Een hele logische vraag; je huurt een bureau in om middels Google Ads (voorheen Adwords) te adverteren op jouw product/dienst en merknaam en zij geven aan dat de campagne live staat. Natuurlijk wil je dan zelf ook even zien hoe die advertentie er in Google uit ziet. Maar zelf krijg je niet te zien waar je op gehoopt had; je ziet je eigen advertentie niet in de Google zoekresultaten terugkomen. Hoe kan dat nou?
Bloosem,
28 aug, 2018,
ad-preview-diagnosis-tool-voorbeeld

Ad Preview & Diagnosis Tool voor Google Ads

Google raadt het niet aan om je eigen advertenties in de zoekmachine op te zoeken. Je kunt beter de Ad Preview & Diagnosis tool gebruiken in Google Ads. Dat is een omgeving waar je zoekopdracht wordt nagebootst. Je kunt instellen vanaf welke locatie je wilt zoeken en in welke taal. Vervolgens typ je het zoekwoord in en de tool geeft dan weer of je wel of niet vertoond wordt en waarom.

Er zijn een aantal redenen om niet regelmatig naar jezelf te zoeken:

  • Je zoekopdrachten tellen wel mee als echte impressies (tenzij je IP is uitgesloten), maar je klikt en converteert niet. Dit vervuilt de data en verslechtert je CTR. Dit heeft weer invloed op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden.
  • Als je wel klikt om te kijken naar welke url de advertentie gaat, gaat dit van je budget af.
  • Het algoritme herkent je na een tijdje als een persoon die vaak zoekt, maar niet klikt en/of converteert. Op een gegeven moment sluit het algoritme je dan uit, omdat deze denkt dat de advertentie niet relevant voor je is.

Advertenties op Google in Incognito modus

incognito

Let op: ook als je incognito zoekt, herkent Google Ads je IP adres. Door incognito te gaan voldoe je aan geen enkele demografische targeting en kan het systeem je ook niet aan een remarketing lijst koppelen. Daardoor kan het zijn dat het systeem je inschat als ‘onwaarschijnlijk om te converteren’ en wordt je advertentie niet vertoond.

4 basis checks voor Google advertenties

Om te achterhalen of je campagne daadwerkelijk stilstaat, zijn er een aantal basis dingen om te controleren (of te laten controleren):

  • CREDITCARD INGEVULD? Zijn er betalingsgegevens ingevuld? Als de betaling ingeregeld is op een creditcard en deze zijn max bereikt heeft (of überhaupt niet goedgekeurd is), dan worden de advertenties gepauzeerd totdat de creditcard weer ruimte heeft.
  • ADVERTENTIES INGESCHAKELD? Zijn zowel je campagnes, als advertentiegroepen, als advertenties wel ingeschakeld? En je zoekwoorden ook?
  • ADVERTENTIES GOEDGEKEURD? Als er net nieuwe advertenties zijn ingezet via Google Ads en de oude al gepauzeerd zijn, worden er geen advertenties weergegeven totdat de nieuwe advertenties goedgekeurd zijn. De advertenties worden goedgekeurd als ze voldoen aan alle Google richtlijnen.
  • STATISTIEKEN IN GOOGLE ADS? Worden er wel klikken en vertoningen geregistreerd in Google Ads? En wordt je wel vertoond in de Ad Preview en Diagnosis tool? Dan is er doorgaans niets aan de hand.

Advertenties op Google niet zichtbaar? 6 mogelijke oorzaken

De vertoningen en klikken in het Google Ads account zijn leidend. Je advertenties worden dus wel vertoond en genereren ook verkeer, maar waarom zie je je eigen advertentie dan niet verschijnen? Dat kan een aantal redenen hebben, check daarom deze instellingen in Google Ads:

Locatie- of taaltargeting

regiotargeting

De campagne is wellicht zo ingesteld dat deze alleen in specifieke regio’s vertoond wordt, of er is op goed-converterende regio’s opgeboden. Daardoor is er minder budget beschikbaar voor regio’s waar maar weinig bezoekers converteren. Mocht dit nou net de regio zijn waar jij woont, dan heb je dus kans dat je hierdoor je advertentie niet terugziet.

Het kan ook zijn dat je zoekt in een andere taal dan waar je campagne zich op richt, dit is gebaseerd op de taalinstelling van je browser.

Dagbudget bereikt

Google Ads geeft advertenties zo vaak mogelijk weer, totdat het dagbudget is bereikt. Het kan zijn dat er al zo vaak geklikt is dat het dagbudget op is, met als gevolg dat je advertenties niet meer vertoond worden. En als je cpc bod hoger is dan je totale dagbudget, wordt je advertentie ook niet vertoond. Je kunt een klik immers niet betalen.

Advertentieplanning instellingen

Het kan zijn dat de campagne zo ingesteld staat dat deze op bepaalde dagen en tijden (minder) wordt weergegeven. Misschien zoek je op een moment dat de campagne afgeboden is of uitstaat.

Apparaat bodaanpassingen

Als je zoekt op een apparaat waarop is afgeboden, zoals bijvoorbeeld tablet of mobiel als je mobiele site niet goed is, is de kans klein(er) dat je advertentie daarop vertoond wordt.

IP-adres uitgesloten

positie-onderaan-SERP

Net als in Analytics is het ook in Google Ads mogelijk om IP-adressen uit te sluiten. Als dit is ingesteld voor jouw IP, worden de advertenties vanzelfsprekend niet vertoond als je vanaf dit IP-adres zoekt.

Account review

Zo af en toe wordt je account opnieuw beoordeeld door Google uit veiligheidsoverwegingen. Zolang je account onder beoordeling is, worden er geen advertenties weergegeven.

Je bureau kan je vertellen hoe deze settings staan ingesteld en mogelijk verklaren waarom je je advertentie zelf niet ziet.

Nog één laatste mogelijkheid: staat je advertentie trouwens niet helemaal onderaan de pagina in plaats van boven de organische resultaten? 😉

Meer vertoningen en klikken genereren voor Google advertenties

Staan alle bovenstaande zaken goed ingeregeld en heb je voldoende budget, maar krijg je weinig vertoningen en klikken? Google Ads vertelt je waarom! Ga in de nieuwe interface naar je advertenties en rechts daarvan zie je de status van de advertentie. Als je daar overheen gaat met je muis verschijnt er een pop-up.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je zoekwoord heel weinig zoekvolume heeft. Kijk dan in de Keyword Planner voor suggesties van betere keywords. Een andere mogelijkheid is dat de bestemmingspagina niet meer werkt.

Dit kan je voorkomen door het Link checker script dagelijks te runnen. Een andere mogelijkheid is dat je een uitsluitingswoord hebt toegevoegd, dat in conflict is met je zoekwoorden. Loop je uitsluitingslijst even goed na of gebruik de Negative keyword conflict checker om dit automatisch te controleren. Lees meer over deze scripts!

Het kan ook zijn dat de kwaliteitsscore van je zoekwoorden niet hoog genoeg is en je advertenties daarom niet (of weinig) vertoond worden. De kwaliteitsscore bestaat uit 3 factoren:

  1. Expected clickthrough rate
  2. Ad relevance
  3. Landing page experience

Het geeft aan hoe het systeem je advertentie en landingspagina beoordeelt. Als je kwaliteitsscore te laag is, vindt Google je advertenties niet relevant genoeg en vertoont daarom liever andere advertenties. Dan is het zaak om je score omhoog te krijgen.

Hulp nodig met Google Ads

Heb jij of heeft je team hulp nodig met het opzetten van advertenties via Google Ads? Bij Bloosem kunnen we helpen met verschillende aspecten: strategisch meedenken, de content schrijven voor advertenties of de advertenties beheren. Meer weten? Neem dan contact op via het contactformulier!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer