“Waarom zie ik mijn eigen advertentie niet in Google?” Het is een vraag die we vaak horen van klanten – en dat is volkomen logisch! Jullie hebben een bureau ingeschakeld om via Google Ads jullie product, dienst of merknaam te promoten, en zij geven aan dat de campagne live staat. Natuurlijk wil je dan zelf ook even checken hoe jullie advertentie eruitziet in de zoekresultaten. Maar wanneer je zelf zoekt, zie je de advertentie nergens terug. Hoe kan dat?
1. Ad Preview & Diagnosis Tool
De Ad Preview & Diagnosis Tool is de ideale manier om jullie advertenties te bekijken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het beïnvloeden van statistieken. Met deze tool simuleer je je zoekopdracht in een fictieve omgeving, waarbij je zelf kunt instellen vanaf welke locatie en in welke taal je wilt zoeken. Vervolgens typ je het zoekwoord in en de tool geeft dan weer of je wel of niet wordt vertoond en waarom. De Tool vind je in Google Ads onder “Tools’ en vervolgens bij ‘Advertentievoorbeeld- en diagnose’. Heb je geen toegang tot Google Ads? Geen zorgen, je kunt de tool ook gewoon via Google zelf gebruiken.
2. Historisch Zoekgedrag
Heb jij jullie advertenties toch weleens via Google zelf opgezocht? Dan zijn hier een aantal redenen om dat niet meer te doen:
- Ook jouw zoekopdrachten worden gezien als echte impressies (tenzij je IP-adres is uitgesloten), maar omdat je niet klikt of converteert, vervuil je de data: je verlaagt je doorklikratio (CTR), wat weer negatief uitpakt voor de kwaliteitsscore van je zoekwoorden.
- Als je tóch op jullie advertentie klikt om te zien waar die naartoe leidt, gaat dit van je budget af – zonde van de advertentiekosten.
- Het algoritme herkent je na een tijdje als een persoon die vaak zoekt, maar niet klikt of converteert. Op een gegeven moment sluit het algoritme je dan uit, omdat deze denkt dat de advertentie niet relevant voor je is.
- Zelfs als je incognito zoekt, herkent Google Ads je IP-adres. Incognito zoeken zorgt er bovendien voor dat je niet aan de demografische targeting voldoet en ook niet aan een remarketinglijst wordt gekoppeld. Dit kan ertoe leiden dat Google je als ‘onwaarschijnlijk om te converteren’ inschat, waardoor je de advertentie alsnog niet ziet.
3. Locatie- of taaltargeting
Het kan zijn dat jullie campagne is ingesteld om alleen in specifieke regio’s te worden weergegeven, of dat er wordt geboden op regio’s die goed converteren. Dit betekent dat er minder budget beschikbaar is voor regio’s waar minder conversies plaatsvinden. Woon je toevallig in zo’n regio of staat jullie kantoor erbuiten? Dan is de kans groot dat je daardoor je eigen advertentie niet te zien krijgt.
Een andere oorzaak kan liggen aan de taalinstellingen van je browser. Als jullie campagne is ingesteld op ‘Nederlands’, maar de taalinstelling van je browser staat op ‘Engels’, dan zal de advertentie niet verschijnen. Het systeem baseert dit namelijk op de taalinstellingen van je browser.
4. Dagbudget is al bereikt
Google Ads probeert jullie advertenties zo vaak mogelijk weer te geven, totdat het dagbudget is bereikt. Het kan dus voorkomen dat er al zoveel op de advertenties is geklikt, dat het dagbudget op is en jullie advertenties die dag niet meer worden vertoond. Een andere mogelijke reden is dat je CPC-bod hoger ligt dan jullie totale dagbudget. Er is dan niet genoeg budget om voor een klik te betalen.
5. Advertentieplanning
Het kan zijn dat de campagne zo is ingesteld, dat deze op bepaalde dagen en tijden minder of helemaal niet worden vertoond. Zie jij de advertentie niet? Dan kan dat betekenen dat je net op een moment zoekt wanneer de campagne uit staat.
6. Apparaat bodaanpassingen
Als je zoekt op een apparaat waarop jullie campagne minder of niet biedt, zoals een tablet of mobiel, is de kans kleiner dat jullie advertentie wordt weergegeven. Campagnes kunnen specifiek worden ingesteld om op bepaalde apparaten wel of juist minder te bieden, waardoor jullie advertentie mogelijk niet zichtbaar is op het apparaat dat je gebruikt.
7. IP-adres uitgesloten
Net zoals in Google Analytics, kun je ook in Google Ads specifieke IP-adressen uitsluiten. Als je IP-adres is uitgesloten, worden de advertenties vanzelfsprekend niet vertoond als je vanaf dit IP-adres zoekt. Dit kan verklaren waarom je jullie eigen advertenties niet ziet.
Wanneer een nieuwe advertentie of component wordt toegevoegd aan je account. Dan kan je controleren in de kolom Status of deze is beoordeeld. Meestal worden beoordelingen binnen één werkdag afgerond, maar soms kan dit ook wat langer duren. Dit betekent dat het even kan duren voordat je nieuwe advertentie of component zichtbaar wordt in Google na het live zetten.
8. Beoordelingsstatus van een advertentie of component
Staan alle bovenstaande zaken goed ingeregeld en heb je voldoende budget, maar krijg je weinig vertoningen en klikken? Google Ads vertelt je waarom!
- Het kan zijn dat je zoekwoord te weinig zoekvolume heeft. Gebruik de Keyword Planner om betere zoekwoordopties te vinden.
- Een andere mogelijkheid is dat je een uitsluitingswoord hebt toegevoegd dat in conflict is met je zoekwoorden. Controleer je uitsluitingslijst zorgvuldig of gebruik de Negative Keyword Conflict Checker om dit automatisch te controleren. Lees hier meer over deze scripts!
Daarnaast kan een lage kwaliteitsscore de oorzaak zijn. De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie factoren: de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de ervaring op de bestemmingspagina. Als je kwaliteitsscore te laag is, beoordeelt Google de advertenties als minder relevant en zullen ze minder vaak worden weergegeven. Het is dan belangrijk om je kwaliteitsscore te verbeteren om de zichtbaarheid van jullie advertenties te vergroten.
10. 4 basischecks
Heb je alle bovenstaande tips gecheckt en worden jullie advertenties nog steeds niet weergegeven? Denk dan nog even aan deze vier basischecks!
- Betalingsgegevens bijgewerkt?
Zijn er betalingsgegevens ingevuld? Als de betaling is ingeregeld op een creditcard en deze zijn maximale budget heeft bereikt (of überhaupt niet goedgekeurd is), dan worden de advertenties gepauzeerd totdat de creditcard weer ruimte heeft. - Advertenties actief?
Controleer of jullie campagnes, advertentiegroepen en advertenties allemaal ingeschakeld zijn. Vergeet ook niet je zoekwoorden te controleren op activatie. - Advertenties goedgekeurd?
Als je recent nieuwe advertenties hebt toegevoegd en de oude zijn gepauzeerd, worden de nieuwe advertenties mogelijk pas weergegeven nadat ze zijn goedgekeurd volgens de Google richtlijnen.
Google advertentie-uitdagingen? Bloosem helpt jullie graag verder!
We hopen dat deze tips je helpen om ervoor te zorgen dat jullie Google advertenties altijd optimaal zichtbaar zijn! Heb je alles gecontroleerd en heb je nog steeds vragen of loop je tegen problemen aan? Bloosem staat klaar om jullie te ondersteunen en al je SEA-vragen te beantwoorden. Neem contact op via het formulier rechts op de pagina of via de contactpagina.