Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

B2B-marketing in Duitsland: Bereik jouw doelgroep via XING!

Wanneer je de stap maakt om internationaal zaken te doen, betekent dat ook dat je op zoek moet gaan naar leads. Voor business-to-business marketing in Nederland is de keuze dan snel gemaakt: LinkedIn Advertising. Maar wat als je zaken wilt gaan doen in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland?
Kim Platenkamp,
16 jul, 2024,

In Nederland zijn we heel actief op LinkedIn. Er zijn 11 miljoen geregistreerde profielen en volgens het Nationaal Social Media Onderzoek openen dagelijks 1,2 miljoen gebruikers LinkedIn. Maar hoe anders is het in de DACH-regio. Daar zijn ruim 24 miljoen LinkedIn gebruikers geregistreerd. Naar verhouding veel minder dan in Nederland als je kijkt naar het inwonersaantal. Maar welk sociaal platform gebruiken zij in deze regio dan voor vacatures en B2B informatie? Het antwoord is: XING.

Wat is XING?

XING is het social media platform voor de zakelijke markt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Tot een aantal jaar geleden was XING groter dan LinkedIn. In 2022 waren er 20 miljoen XING accounts, en op LinkedIn waren er in de DACH-regio 18 miljoen profielen geregisteerd. Maar in de afgelopen jaren heeft LinkedIn een inhaalslag gemaakt. Want op dit moment heeft XING 22 miljoen leden en LinkedIn 24 miljoen. Wat is dan het voordeel van XING ten opzichte van LinkedIn? Het is een Duits platform en dat wordt vaak door mensen uit de DACH-regio als betrouwbaarder ervaren.

Als we kijken naar wie er op XING actief zijn dan is de verdeling als volgt:

  • 47% professional
  • 16% executive
  • 19% manager
  • 12% senior executive
  • 7% young professional, student/stagiair

    XING vs. LinkedIn

    In sommige opzichten lijken deze twee platformen op elkaar, maar er zijn ook zeker verschillen. Daar vertellen we je graag meer over!

    Persoonlijke profiel

    Om op XING actief te kunnen zijn, heb je een persoonlijk profiel nodig. Net als bij LinkedIn kan je daarmee content delen, een netwerk opbouwen, banen vinden, lid worden van groepen en indien wenselijk ook een bedrijfspagina maken. Ook XING biedt een betaalde variant voor jouw persoonlijke profiel: XING Premium.

    Met dit betaalde profiel kun je:

    • Inzicht krijgen in wie jouw profiel bekijkt
    • Betere vindbaarheid van jouw profiel creëren
    • Berichten naar contacten buiten jouw netwerk versturen
    • Inzicht in jouw persoonlijke profiel krijgen en zien waar je je nog kan ontwikkelen
    • Toegang tot gratis en betaalde cursussen krijgen
    • Inzicht in salarisindicaties krijgen

    Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om Pro Jobs aan te schaffen. Deze functie is interessant wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, want met Pro Jobs is jouw profiel beter zichtbaar en krijg je de optie om je CV te laten checken.

    XING profielpagina

    XING Bedrijfspagina

    Zodra je een persoonlijk profiel hebt aangemaakt, is het ook mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken. Dit is vergelijkbaar met LinkedIn, dus als bedrijf kun jij deze pagina gebruiken voor communicatie richting leads, klanten en uiteraard ook talent. Een groot verschil met LinkedIn is dat het op XING ook mogelijk is om een betaald employer branding profiel aan te maken. Hiervoor is Xing een samenwerking met Kununu aangegaan. Een soort van ‘werken bij-pagina’ buiten jouw eigen website. Daarnaast is het voor werknemers mogelijk om een review achter te laten. In Nederland hebben we ook iets vergelijkbaars, namelijk Glassdoor. De informatie op Kununu wordt gekoppeld aan de bedrijfspagina op XING, zodat ook op dit platform inzichtelijk is wat de bedrijfscultuur is en hoe werknemers het ervaren. Daarnaast is het ook een tool die je kan gebruiken voor jouw recruitmentstrategie. Want wanneer je dit pakket hebt afgenomen is het voor XING-leden mogelijk om met één druk op de knop aan te geven dat ze wel bij jouw organisatie willen werken.

    Adverteren op XING

    Uiteraard kun je als bedrijf ook adverteren op XING. Maar op dit gebied verschilt XING wel echt van LinkedIn. Hieronder de verschillen per categorie.

    Targeting

    Op LinkedIn is alleen “Locatie” een verplicht veld. Daarna kun je zelf bepalen welke criteria je nog meer wilt targeten. In XING is het naast “Locatie” invoeren ook verplicht om een keuze te maken in “Senioriteit”, “Branche”, “Functie” en “bedrijfsgrootte”. Nog een belangrijk verschil is dat het op LinkedIn mogelijk is om targetingcriteria te combineren middels ‘OR-targeting’. Bijvoorbeeld functietitel OF vaardigheid. Maar in XING heb je alleen ‘AND-targeting’. Daardoor moet je in XING een keuze maken welke criteria voor jou het belangrijkste zijn. Met teveel criteria wordt de doelgroep wellicht te specifiek.

    Op dit moment is het in XING niet mogelijk om retargetingdoelgroepen te maken op basis van de website. Wat wel kan is een retargetingdoelgroep maken op basis van engagement met een advertentie uit het verleden. Let op: deze data wordt bewaard voor maximaal 180 dagen. En dit kan alleen voor campagnes die gericht waren op websitebezoeken of videoweergaven. 

    Daarnaast is het op LinkedIn ook mogelijk om bedrijfslijsten te uploaden, maar ook First Party Data, zoals nieuwsbriefaanmeldingen of bestaande klanten. Deze optie biedt XING (nog) niet.

    Advertenties

    In LinkedIn kun je per campagne meerdere advertenties toevoegen. Zo raden zij zelf aan om vier tot zes verschillende advertenties toe te voegen, zodat het algoritme de ruimte heeft om te kijken welke advertenties het beste resultaat opleveren. In XING gaat dit net iets anders. Hier maak je namelijk per advertentie een campagne aan. Dus stel je wil meerdere advertenties over hetzelfde onderwerp promoten dan moet je meerdere campagnes aanmaken. Dat betekent ook gelijk dat je extra budget nodig hebt.

    XING resultaten meten

    Bloosem is een digital performance bureau, dus voor ons is meten=weten heel belangrijk! Dat betekent dat wij er alles aan doen om onze campagnes zo goed mogelijk te kunnen analyseren. Denk daarbij aan het gebruik van Google Tag Manager, Google Analytics en UTM-tracking.

    Maar ook de advertentieplatformen doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je als adverteerder de resultaten van je campagnes kunt inzien. Sinds kort biedt XING (eindelijk) ook de mogelijkheid om conversies te meten. Dus naast dat je de campagne kan analyseren op basis van bereik, weergaven, doorklikratio en kosten per klik, kun je nu ook zien hoeveel conversies er binnenkomen. En uiteraard blijft het belangrijk om UTM-parameters toe te voegen aan de URL, zodat je in Google Analytics kan zien wat de kwaliteit van het verkeer is.

    XING vs LinkedIn: De verschillen en overeenkomsten op een rij

    In onderstaande tabel hebben we een overzichtelijke samenvatting gemaakt van alle verschillen tussen XING en LinkedIn, handig!

    Vergelijking XING vs LinkedIn

    Kiezen voor LinkedIn of XING?

    Hopelijk heeft dit blog jou een beter beeld gegeven van de advertentiemogelijkheden op XING! Wil je gaan starten met adverteren in de DACH-regio, maar weet je nog niet welk kanaal beter bij jou past? Dan raden we je aan beide kanalen onder de loep te nemen en te kijken welk kanaal het beste past bij jouw doelstelling. Mocht je het budget hebben dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te gaan A/B testen met beide kanalen, zodat je de resultaten kan vergelijken. Ook starten met adverteren op XING, maar weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Neem contact met ons op! 

    Kim

    Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

    Dit veld is verplicht.
    Dit veld is verplicht.
    Dit veld is verplicht.
    Dit veld is verplicht.

    Gerelateerde artikelen

    De top 5 SEA-trends van 2025

    De top 5 SEA-trends van 2025

    Online blijven de ontwikkelingen in een hoog tempo doorgaan. Platformen als Meta, Google en LinkedIn krijgen regelmatig updates, trends veranderen en ook het gedrag van online gebruikers staat niet stil. Het begin van het nieuwe jaar is daarom een perfect moment om even uit te zoomen en naar het grotere plaatje aan veranderingen te kijken. In dit blog geven we je een duidelijk overzicht van verschillende SEA-trends van 2025 die het meer dan waard zijn om in te investeren, dus lees vooral verder!

    lees meer