Knock-knock who’s there? TikTok!

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

TikTok, wie kent dit Chinese social medium niet?! In Nederland zijn er al meer dan 4 miljoen gebruikers en, let op, de gemiddelde gebruikersleeftijd is stijgende! Wat is het? Een platform met creatieve, korte video’s van 15 tot 60 seconden, die niet zo picture perfect hoeven te zijn als op Instagram. Hoe echter hoe beter. Zo zie je jongeren die dansen op muziek of liedjes playbacken – maar TikTok is meer dan dit! Ook voor tutorials, workouts of recepten kan je hier terecht. Tijd voor een update over dit nieuwste en populaire social mediakanaal.

Algoritme

Het algoritme van TikTok werkt net iets anders dan bijvoorbeeld dat van Facebook. Zo is het niet persé een voordeel als je heel veel volgers hebt. Je video komt op de ‘ontdekken pagina’ te staan, en als deze dan veel geliked wordt kan deze alsnog viral gaan. Er zijn nog een aantal andere punten waar TikTok zijn algoritme op baseert:

  • Interesses, zoals dansen, doe-het-zelf en lifehacks, dagelijks leven en dieren;
  • Gedrag, zoals welke video’s je liket of deelt, accounts die je volgt, hashtags waar je op klikt;
  • Informatie over de video, zoals bepaalde challenges, gebruikte (achtergrond)muziek;
  • Ingestelde taal en land (weegt minder zwaar).

Adverteermogelijkheden

De voorspelling dat TikTok’s volledige uitrol voor advertising in Nederland ging plaatsvinden in Q2 van dit jaar is niet uitgekomen. Uit onder andere Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waar adverteren al wel mogelijk is, is wel bekend welk type advertenties er zijn:

  • Branded Hashtag-challenge: zoals de naam al zegt kan je een hashtag sponsoren. Dit zorgt voor een grotere kans dat de challenge viral gaat. De challenge wordt zes dagen op de ‘ontdekken pagina’ weergegeven. Deze advertentievorm is vooral geschikt voor engagement.
  • In-Feed ads: bestaan uit video’s van maximaal 15 seconden die één dag worden getoond. Gebruikers zien deze content bij op de ’ontdekken pagina’. Deze advertentievorm is gericht op merkbekendheid of call to action.
  • Brand Takeover: de diverse interesses kunnen door bedrijven voor één dag worden geclaimd en hier full screen op adverteren – exclusief! Alleen gebruikers die deze interesse volgen krijgen deze advertentie te zien als ze de app openen. Het gaat hierbij om een afbeelding of een gifje van maximaal vijf seconden. Dit soort advertenties is vooral interessant voor merkbekendheid.
  • TopView: heeft hetzelfde resultaat als een brand takeover en wordt ook alleen weergegeven bij het openen van de app. Het verschil is dat deze video ad maximaal 60 seconden mag zijn.
  • Branded Effects: bedrijven kunnen zelf stickers, filters en speciale effecten creëren die gebruikers in hun video’s kunnen toepassen.

Interessant voor jullie bedrijf?

Weliswaar kan je in TikTok Nederland nog niet adverteren, maar het opzetten van een organisch bedrijfsaccount is aan te bevelen om straks first-mover advantage te hebben. Onze tips:

  • Maak een bedrijfsprofiel aan en zorg dat je hier een ‘pro-account’ van maakt, dan heb je ook inzicht in analytics. Wel zo interessant om alle prestaties te weten.
  • Koppel andere social media-accounts aan je profiel, zoals YouTube en Instagram, dan kunnen volgers ook snel schakelen. Dat zorgt voor extra volgers op je andere kanalen.
  • Zorg voor een verhaal in je video. Het één op één doorplaatsen van Instagram-content werkt hier niet. Laat je content uitspringen tussen de andere content, dit zorgt voor veel positieve engagement.
  • Start een originele hashtag-challenge, bijvoorbeeld door een specifiek muzieknummer te gebruiken en gebruikers op te roepen creatieve videocontent te maken. Bij het nummer Banana van Conkarah en Shaggy is een specifieke choreografie gebruikt die heel populair is geworden!

Aan de slag!

Als jullie doelgroep aanwezig is in dit online kanaal is het zeker de moeite waard hier te adverteren. Vooral om snel en veel mensen te bereiken en die te laten engagen met jouw merk/content. Voor conversies is het platform vooralsnog minder interessant.

Wil jullie bedrijf als eerste starten met TikTok, maar weet je niet zo goed hoe? BlooSEM helpt met het opzetten van een bedrijfsaccount. Zodra advertising mogelijk wordt in Nederland maak je een vliegende start op TikTok!

 Céline

  Starten met TikTok? Neem dan contact op met Céline!