LinkedIn Adverteren: 10 must do’s voor B2B organisaties in 2018

Zit jouw doelgroep voornamelijk in de B2B sector en wil je deze nog beter bereiken in 2018? Dan kun je eigenlijk niet om (adverteren op) LinkedIn heen! Met meer dan 6 miljoen accounts heeft LinkedIn in Nederland een van de hoogste penetratiegraden ter wereld. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor adverteren binnen LinkedIn in 2017 sterk uitgebreid en wordt er voortdurend aan de weg getimmerd om het advertentieplatform te verbeteren.

Is jouw bedrijf of organisatie al zover dat ze een company page hebben op LinkedIn? Dan maken jullie waarschijnlijk al organische posts over jullie  eigen bedrijf. Niet? Lees in dit blog hoe je een company page maakt.

Een organisch bericht komt in de tijdlijn van de volgers van je bedrijf. Hopelijk heb je dan een aantal fanatieke werknemers die het bericht vervolgens delen of liken; de post verschijnt vervolgens weer bij hun connecties en zo wordt het bericht op meer tijdlijnen vertoond. Maar streef je écht naar een groter en wellicht ook relevanter bereik, dan is het zaak dat je het bericht gaat sponsoren. Waarom is adverteren op LinkedIn een goed idee en kan het een waardevolle bijdrage leveren aan kwalitatief goed verkeer en goede leads?

  • Mindset van mensen op LinkedIn is goed. Daar waar op Facebook iemand meer bezig is met social, bijvoorbeeld met foto’s van zijn familie of vrienden, is een gebruiker van LinkedIn met zijn werk en/of carrière bezig.
  • Targeting mogelijkheden zijn legio – Er zijn veel opties om audiences te targeten binnen LinkedIn; voor elke bedrijfstak is er wel een mogelijkheid te vinden om de juiste doelgroep aan te spreken met je boodschap. Naast company industry, company size kun je bijvoorbeeld ook targeten op specifieke job titles en seniority. Geweldig natuurlijk als jouw doelgroep bijvoorbeeld de HR manager binnen de financiële sector is. Daarnaast kun je ook lijsten met email-contacten en/of bedrijfslijsten uploaden. Ververs de boodschap en/of doelgroep zo nu en dan. Afhankelijk van de grootte van je doelgroep heeft na verloop van tijd iedereen je boodschap wel eens gezien.
LinkedIn advertentie
  • Conversies meten is mogelijk binnen LinkedIn en eenvoudig in te regelen. Dit doe je via het eenmalig plaatsen van de zogenaamde‘Insight Tag’. Heb je geen bedankpagina, dan kun je ook een ‘click event’ aanmaken. De tag verzamelt zowel postclick als postview conversies. Daarnaast maakt deze tag het ook mogelijk remarketing in te zetten en dit brengt ons meteen bij de volgende reden om LinkedIn te benutten.
  • Remarketing binnen LinkedIn is mogelijk sinds 2017. Remarketing is wanneer het goed wordt ingezet een zeer kostenefficiënte manier om leads of conversies te genereren. Zeker interessant om mensen die al een interactie hebben gehad met je merk te remarketen met een relevante boodschap op een premium kanaal als LinkedIn. Denk daarbij niet alleen aan een commerciële sales boodschap, maar bijvoorbeeld aan een stap eerder in de customer journey (zoals het voorbeeld hieronder) hetgeen wat laagdrempeliger is. Lees meer over de customer journey en het SEE, THINK, DO, CARE model in dit blog.
LinkedIn Remarketing
  • Sponsored Ads op LinkedIn komen wat minder commercieel over. Ze staan immers tussen de organische posts en lijken qua look en feel op organische posts. Daarnaast kan er een interactie plaatsvinden op de post; mensen kunnen liken en reageren hetgeen ook weer kan leiden tot verder contact.
  • Social actions; mensen interacteren met je sponsored post. Men kan de post liken, sharen of een comment geven hetgeen het bereik en de engagement verhoogt. En dit kan natuurlijk ook weer leiden tot verder contact en wellicht een toekomstige samenwerking. Dit is natuurlijk ook het geval met organische posts, echter als je het goed doet bereik je met een sponsored post een veel grotere en relevantere doelgroep.
Linkedin Advertentie Reactie

  • Adverteren zorgt voor company followers. In een LinkedIn advertentie campagne kan je aangeven dat je de follow button in de ad wil verwerken. Mensen kunnen dan vanuit de ad meteen je bedrijf gaan volgen op LinkedIn. Meer volgers betekent dat meer mensen je organische posts gaan zien en liken en delen…
  • Leadbox advertenties – Dit is een nieuwe vorm van adverteren op LinkedIn en is uitermate geschikt om leads te genereren. Je stuurt aan op een download of inschrijving of iets dergelijks in je ad. Men klikt daarop en dan opent een scherm waar gegevens prefilled zijn (op basis van het LinkedIn account van de bezoeker). Als dat dan vervolgens wordt verstuurd worden lead gegevens gegenereerd. Groot voordeel is dat je pas betaalt als iemand de advertentie ‘openklikt’. Nadeel is dat je geen notificatie krijgt van een inschrijving of download, dus je moet regelmatig checken of je nieuwe leads hebt via het downloaden van een Excel binnen LinkedIn advertising.
LinkedIn Leadbox advertentie

  • Employer branding; LinkedIn is een mooi kanaal om vacatures onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. En, om je bedrijf neer te zetten als aantrekkelijke werkgever; employer branding. Zeker interessant nu de economie weer bloeiende is en er een krapte verschijnt op de arbeidsmarkt. Lees meer over employer branding op LinkedIn in dit blog.
  • Hoge conversie ratio’s en kwalitatieve leads – Er wordt wel eens gezegd dat LinkedIn duur is. Het is waar dat de minimale klikprijzen vaak aan de hoge kant zijn (in Nederland valt het nog wel mee), maar de ervaring is wel dat de traffic en de leads die uit LinkedIn campagnes komen kwalitatief goed zijn. En zeg nou zelf: je wil toch liever minder leads die kwalitatief goed zijn dan meer leads die nergens toe leiden?!

Dat zijn de 10 voornaamste DO’s! Spreekt LinkedIn advertising je aan, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact op met BlooSEM. Wij weten hoe je LinkedIn effectief inzet, hoe je een campagne uitvoert, optimaliseert en er  kwalitatieve leads uit haalt. Wil je op de hoogte blijven van nieuws op online marketing gebied? Volg BlooSEM dan op LinkedIn!

 Michiel-promovenster

 LinkedIn campagnes opzetten of verbeteren?
Maak kennis met BlooSEM, contact Michiel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *