Maak je klaar voor Google for Jobs

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Arbeidsmarkt volgende stap voor Google

Google stapt met haar zoekmachine in de banenmarkt met ‘Google for Jobs’. Hoewel dat voor Amerika al een tijdje bekend was, lijkt het product ook vrij rap in Europa uitgebreid te worden. Google for Jobs volgt na bijvoorbeeld Google Flights en meer recent Google hotels. Daarmee werden ‘vergelijkingsmarkten’ in de reissector opengebroken door resultaten direct in de zoekmachine te laten zien en die boekbaar te maken. Google for Jobs richt zich op de vacaturemarkt en zal vermoedelijk een belangrijke plaats in de recruitment marketing in gaan nemen. Maar wat houdt Google for Jobs in?

Google for Jobs

Het ‘Google for Jobs’ frame krijg je te zien door een zoekopdracht te plaatsen gerelateerd aan vacatures. Net zoals dat met Google flights werkt dus. Zoek je op ‘vacatures online marketeer Hilversum’ dan krijg je een overzicht van banen die matchen met jouw zoekopdracht. Ook kun je ervoor kiezen meer banen te zien. Maar waar komen die vacatures vandaan en hoe zorg je dat die van jou er tussen staat?

Wat moet ik doen als recruiter voor Google for Jobs?

De vacatures hoef je niet te posten of ergens in te vullen, en je hoeft er ook niet voor te betalen. Iedereen kan dus meedoen, het is een kwestie van goede SEO.

Google for Jobs

De vacatures worden namelijk automatisch van je website gehaald mits jij daar de juiste content op de juiste wijze aanbiedt. En daar kun je nu al mee beginnen, dus dan ben jij direct al klaar voor als het zover is en Google for Jobs in Nederland verschijnt. Hieronder een aantal tips:

  • Erg belangrijk hierbij is structured data met job title, company name, locatie, datum en salaris. Let op: vul jij het niet in, dan vult Google for Jobs het voor je in. Dus het is verstandig hier zelf de regie te pakken en alle data accuraat te tonen.
  • Goede content: kies pakkende titels en korte beschrijvingen voor je vacature – Google for Jobs toont de eerste 5-25 regels.
  • Let er op dat de SEO van de pagina verder goed is ingericht, denk bijvoorbeeld aan de juiste keywords en synoniemen voor job titles.

Wat voor gevolgen heeft Google for Jobs?

Het idee is dat je binnen Google for Jobs de beschrijving van de vacature al te lezen krijgt en dán pas doorklikt, direct naar de vacaturepagina met het sollicitatieformulier. Dat betekent dus dat je minder kandidaten naar je website trekt, maar mogelijk genereer je wel meer exposure. Maar het is dus wel zaak het juiste verhaal helemaal te vertellen in de vacaturetekst. Dit is overigens bij bijvoorbeeld LinkedIn natuurlijk niet anders; ook daar leest de kandidaat de tekst al direct in de interface.

Candidate Journey Google for Jobs

Structured Data is onmisbaar 

We vermoeden overigens ook dat de grote vacatureportalen de vereiste SEO als eerste op orde hebben, dus wil je nog een beetje meedoen vanaf het begin, ga dan zo snel mogelijk aan de slag met structured data. Dat is overigens niet alleen voor vacatures zo; ook voor andere content van je website is structured data steeds belangrijker, bijvoorbeeld om klaar te zijn voor ‘Voice’. 

 Daan-promovenster

 Meer weten over Google for Jobs of SEO? Neem dan contact op met Daan!