Veel zelfstandigen moeten zich heroriënteren op hun positie in de markt en misschien zelfs de switch maken naar een vaste baan. Dit biedt kansen voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel of zich bezighouden met werving van personeel, mits er gebruikgemaakt wordt van een effectieve recruitmentstrategie.
In dit blog bespreken we hoe bedrijven en recruitmentbureaus met Online Recruitment Marketing kunnen inspelen op deze ontwikkelingen. Lees deze blog als je meer wilt weten over wat online recruitment marketing is.
De Wet DBA: Wat verandert er precies?
De handhaving van de Wet DBA betekent dat bedrijven en zelfstandigen moeten aantonen dat er geen sprake is van ‘schijnzelfstandigheid’:
- Er moet een duidelijke scheiding tussen opdrachtgeverschap en werkgeverschap;
- Een zelfstandige moet meerdere opdrachtgevers hebben per jaar;
- Er mag geen sprake zijn van een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en ZZP’er, de ZZP’er moet echt zelfstandig zijn.
Veel ZZP’ers blijken hierop niet voorbereid. Zo werkt 35% voor maar één of twee opdrachtgevers per jaar en investeert 15,6% nauwelijks in bedrijfsmiddelen of marketing. Het gaat hierbij om 250.000 zelfstandigen, meldt ABN AMRO. Met de nieuwe handhaving zal een dienstverband voor sommige ZZP’ers een aantrekkelijk alternatief worden.
Kansen voor bedrijven: een nieuwe talentpool
Door deze ontwikkelingen ontstaat er een verschuiving in de arbeidsmarkt. Zelfstandigen die niet langer aan de voorwaarden kunnen of willen voldoen, moeten openstaan voor andere werkvormen. Bedrijven die slim gebruik maken van Online Recruitment Marketing kunnen deze talenten actief aantrekken.
Met ons programma voor Online Recruitment Marketing zorgen wij dat jullie vacatures op de juiste plaatsen zichtbaar zijn bij de juiste doelgroep. We helpen je bij het opzetten van online wervingscampagnes voor personeel. Onze consultants denken daarbij mee over de juiste strategie voor jullie Recruitment Marketing, welke online kanalen gericht gebruikt kunnen worden om zo de juiste kandidaten te werven en hoe de advertenties voor de vacatures optimaal opgezet kunnen worden. Zo zorgen wij ervoor dat jullie de beste sollicitanten kunnen vinden, de vacature sneller wordt ingevuld en dat jij je kunt focussen op je andere werkzaamheden.
Online Recruitment Marketing: de voordelen
Alleen vacatures op een website plaatsen is niet genoeg om kandidaten te werven. Het inzetten van Online Recruitment Marketing biedt verschillende voordelen:
- Het bereik is vele malen groter dan wat een vacatureplatform kan bieden.
- Online kanalen kunnen worden ingezet om potentiële kandidaten gericht te targeten, wat de kwaliteit van kandidaten vergroot.
- Door aspecten uit te lichten die de doelgroep belangrijk vindt, kun je jullie employer branding verbeteren.
- Je kunt meer opvallen ten opzichte van de concurrentie.
- Je creëert meetbare resultaten die je kunt inzetten voor toekomstige vacatures.
Lees ook ons blog met 5 tips om jouw online recruitment marketing te boosten.
Maak gebruik van deze beweging in de arbeidsmarkt
De nieuwe handhaving van de Wet DBA dwingt veel zelfstandigen om hun werkvorm in ieder geval te heroverwegen. Voor bedrijven en recruitmentbureaus die hier slim op inspelen, ligt er een unieke kans om deze talenten aan te trekken.
Door Online Recruitment Marketing strategisch in te zetten, kun je de werving van kandidaten effectief uitbreiden en kun je de veranderingen in de arbeidsmarkt optimaal benutten!
Online Recruitment Marketing via Bloosem
Ben je benieuwd hoe Online Recruitment Marketing jullie kan helpen? Neem contact met ons op. Samen bouwen we een strategie die past bij jouw uitdaging. Gebruik het formulier rechts op de pagina om contact met ons op te nemen.