5 tips om je online recruitment marketing te boosten

5 tips om je online recruitment marketing te boosten

Home » 5 tips om je online recruitment marketing te boosten

5 tips om je online recruitment marketing te boosten

Nu je weet wat online recruitment marketing is en waarom je er gebruik van moet maken wil je er natuurlijk zo snel mogelijk mee beginnen! In dit laatste blog van deze reeks vindt je dé 5 online recruitment marketing tips die je nodig hebt om je (online) recruitment te boosten.

Tip 1: Maak een helder recruitment marketingplan

Random beginnen met campagnes op te zetten zal je niet ver brengen; het is cruciaal om te starten met een plan van aanpak. Wat wil je nou precies bereiken met je campagnes? En wie wil je ermee targeten? Stel jezelf zulke relevante vragen zodat je gefocust te werk gaat.
Sommige kandidaten kunnen al “verkocht” zijn na één advertentie, maar anderen hebben wat meer tijd (en advertenties) nodig. Daarom helpt het om deze audiences anders te benaderen, elk met een gepaste boodschap. Hiervoor kan je het Google See, Think, Do, Care model gebruiken; in welke fase van de customer journey zit je potentiële klant? Benader ze ook zo.
Niet te vergeten: bij zo’n plan horen ook KPI’s. Wanneer kunnen we het hebben over een succesvolle campagne? Zo kan je je performance vergelijken met wat je oorspronkelijk uit de campagne verwachtte te halen.

Collega's Patricia en Lisa bij groene achtergrond - Online Recruitment Marketing

Tip 2: Creativiteit is key

Je bent niet de enige die van plan is te adverteren, the war for talent is on. Potentiële kandidaten worden plat gebombardeerd met vacatures. Daarom moet je zorgen dat jouw advertenties opvallen. Denk aan een pakkende tekst waar de kandidaten zich mee kunnen identificeren, opvallende foto’s (eén beeld zegt meer dan 1000 worden) of zelfs emoji’s. Tip: stel bij het schrijven van de boodschap jezelf de vraag: “what’s in for them?” – beantwoord deze ook meteen. Lachende foto’s vallen vaak ook goed in de smaak!
Bedenk dat dit goed moet blijven aansluiten met je brand en wat je ermee wilt overbrengen.

Tip 3: Maak gebruik van retargeting

Als je potentiële kandidaat nog niet om is na je eerste advertentie, geen paniek! Benader hem of haar simpelweg nóg een keer. Nu hebben ze kennis gemaakt met je bedrijf en herkennen ze wellicht de naam of logo (See-fase). Als ze de advertentie opnieuw voorbij zien komen zet je ze aan het denken: “is deze baan tóch iets voor mij?” “Waar ken ik dit bedrijf ook al weer van?” (Think-fase). De boodschap moet wel anders zijn, aangezien ze al een stapje verder zijn in het proces.

Tip 4: Gebruik meerdere kanalen (multi-channel marketing)

Je leest het goed: zet niet alles in op één kanaal. Gebruik multi-channel marketing. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie tussen Social Media advertising, Google Ads en/of E-mailmarketing. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meerdere kandidaten kan bereiken, maar dit versterkt ook je merkbekendheid en verhoogt de effectiviteit van je recruitment campagne.

Multi channel marketing recruitment met allerlei icons

Tip 5: Focus op je vacaturepagina

Je advertenties leiden naar eén site: je vacaturepagina. Dan kun je nog veel kliks binnenkrijgen op je advertenties, maar als deze site niet aantrekkelijk is kan je je doelgroep snel verliezen. Deze (eerste) indrukt telt echt. Zorg ervoor dat deze pagina ook gemakkelijk te navigeren is; maak het een logische route voor je potentiële kandidaat. Zo zullen de sollicitaties sneller binnenstromen.

Na het lezen van deze tips sta je vast te poppelen om te beginnen met je eigen online recruitment marketing campagne. Wat goed! Weet je nog niet helemaal waar je moet beginnen of heb je gerichter advies nodig? Twijfel dan niet om ons te contacten, we helpen je graag!

Foto van Céline

Meer weten of hulp nodig bij online recruitment marketing? Contact Céline!