Waarom gebruikmaken van online recruitment marketing?

Waarom gebruikmaken van online recruitment marketing?

Home » Waarom gebruikmaken van online recruitment marketing?

Waarom gebruikmaken van online recruitment marketing?

In de vorige blog hebben we uitgelegd wat online recruitment marketing is. Recruiters, HR-medewerkers of managers kennen de term wellicht al, maar waarom zou je deze moeten gebruiken? Want als jij op zoek bent naar uitbreiding voor je bedrijf of minder tijd wil besteden aan recruitment, is dit blog interessant voor je!

Meer controle over de doelgroep en het wervingsproces

Op de ‘oude’ manier van het werven van personeel zette je een advertentie in de krant, op een vacaturepagina of generieke e-mailcampagnes en dan was het wachten op sollicitaties. Vandaag de dag zijn er veel meer mogelijkheden. Zo kan je aan de slag met Google Ads, waarbij je op bepaalde zoekwoorden gaat adverteren. Met Google Display kun je mensen retargeten die al eens op de vacaturepagina’s zijn geweest, of je retarget mensen die al op bepaalde zoekwoorden hebben gezocht.

Wil je organisch beter gevonden worden? Dan kan je middels zoekmachineoptimalisatie (SEO) je positie in Google verbeteren. Met marketing automation kun je mensen opvolgen die op links in je nieuwsbrief hebben geklikt. Wordt er bijvoorbeeld door iemand met name geklikt op sales vacatures? Optimaliseer dan nieuwsbrieven met specifieke vacatures om zo relevanter te worden voor je doelgroep.

Via LinkedIn kun je ervoor zorgen dat je een bepaalde doelgroep bereikt. Wil je dat de potentiële sollicitant een bepaalde functietitel heeft/ in een branche werkt of een bepaald senioriteitsniveau heeft in een specifieke regio? Dit is allemaal mogelijk via LinkedIn. Maar ook via Facebook en/ of Instagram kun je je vacatures uitzetten. Hier target je meer op basis van interesses, waarbij de kans groot is dat je hiermee een andere doelgroep bereikt dan op bijvoorbeeld LinkedIn. Op zoek naar jonger personeel? Dan is Snapchat een goed kanaal om deze doelgroep te bereiken.

Ilustratie met een trechter waar poppetjes iets in gooien
Illustratie van een poppetje achter een bureau met een computer met daarboven denkwolkjes

Managen en verbeteren van je campagnes

Staan je campagnes aan op (een van) bovenstaande kanalen? Mooi! Nu is het zaak om de resultaten goed in de gaten te houden. Wordt er veel geklikt op je advertenties? Blijven mensen daarna op de website? Zo niet: geen reden tot paniek. Er zijn allerlei manieren om ervoor te zorgen dat je klikratio omhoog gaat of dat de kwaliteit van het verkeer verbetert. Naast de advertising kanalen (bijvoorbeeld middels A-B testen) is Google Analytics hiervoor erg belangrijk. Door van tevoren conversies in te regelen (zoals een inschrijving voor een nieuwsbrief of een sollicitatie) kan je in Google Analytics goed inzien wat er daadwerkelijk op de website gebeurt als iemand op je advertentie heeft geklikt. Tot slot kun je ook conversies optimaliseren (CRO).

Sollicitanten! Wat nu?

Heeft je vacaturecampagne goed gewerkt en stromen de sollicitaties binnen? Mooi, dan is het nu zaak om iedereen op te volgen. Ook mensen die niet interessant zijn voor deze functie. Wie weet heb je in de toekomst wel behoefte aan deze competenties en dan zou het zonde zijn als je een negatieve indruk achter laat!

Ik wil ook aan de slag met online recruitment marketing!

Wil je na het lezen van bovenstaand blog aan de slag met online recruitment marketing? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dat begrijpen we. Daarom hebben we het programma Online Recruitment Marketing opgezet. We zorgen ervoor dat jouw vacatures op de juiste kanalen zichtbaar zijn bij de doelgroep die jij graag wil bereiken. Waar wacht je nog op?!

Illustratie met een laptop en daar omheen verschillende CV's
Foto van Céline

Meer weten of hulp nodig bij online marketing? Contact Céline!