De term “recruitment marketing” is bekender dan online recruitment marketing. Bij de eerste vermarkt je je werkgeversmerk en je vacatures, met als doel dat je personeel werft. Bij Online Recruitment Marketing gaat het eigenlijk niet veel anders, behalve dat dit online gebeurt. Via diverse kanalen zoals Google Ads, LinkedIn, Facebook/Instagram en/of Snapchat worden advertenties getoond aan jouw potentiële kandidaten.
Onmisbaar voor recruitment marketing: Google
SEO
Wist je dat 73% van de werkzoekenden zijn zoektocht naar een nieuwe baan op Google begint? Startpunt is dus dat jouw SEO (zoekmachine optimalisatie) goed geregeld is. Een trefwoordanalyse geeft inzicht in welke woorden je in je vacatureteksten kunt gebruiken zodat je organisch goed gevonden wordt. Naast de content zijn er nog twee belangrijke pilaren binnen SEO: linkbuilding (andere websites die naar jouw website verwijzen) en techniek (zoals snelheid van de website).
Google for Jobs
Sinds augustus 2020 kun je er niet meer omheen: Google for Jobs. Google speurt het internet af naar vacatures die met zoekopdrachten matchen van potentiële kandidaten. Naast relevante content en goede trefwoorden is vooral structured data enorm belangrijk voor Google. Het is op het moment van schrijven nog gratis en makkelijk aan te passen in het CMS van je website.

Bovenaan de zoekresultaten met Google Ads
Wil je echt helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google komen? Dan kun je adverteren via Google Ads. Afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie op zoekwoorden kunnen de kosten per klik verschillen. Stel van tevoren vast hoeveel je maximaal wilt uitgeven per sollicitatie, zodat je weet welk prijskaartje je eraan wil hangen.
Social media advertising om potentiële kandidaten te bereiken
De volgende stap is om te beginnen met posten en je aanwezigheid in de app op te bouwen. Hier moet je in het begin veel energie in steken en het levert niet zoveel op. Zo zie je waarschijnlijk niet meteen veel reacties. Zoek een standaard voor je berichten om mensen bewust te maken van je aanwezigheid. Als ze doorklikken naar je profiel wil je dat de inhoud interessant en consistent is. Instagram heeft drie guide notes opgesteld over je zichtbaarheid.
Marketing automation
Heel interessant voor online recruitment marketing is marketing automation. Wanneer je potentiële kandidaten een e-mailadres hebben achtergelaten, door zich bijvoorbeeld in te schrijven via een nieuwsbrief, kun je customer journeys maken om deze personen op te volgen. Daardoor kun je ook inzichtelijk krijgen waar sollicitanten interesse in hebben getoond. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde blogs of pagina’s die de aandacht hebben getrokken?
Meten is weten met Google Analytics
Nu je weet wat er allemaal mogelijk is voor online recruitment marketing, is het ook belangrijk dat je weet of je inspanningen vruchten afwerpen. Hiervoor is Google Analytics het uitgelezen platform. Waar komt het verkeer op je vacaturepagina vandaan? Waar wordt het meest op geklikt? En hoeveel sollicitaties zijn er daadwerkelijk uit de campagnes gekomen? Kortom: essentiële informatie om je resultaten mee te analyseren en je campagnes mee te optimaliseren

Aan de slag met online recruitment marketing?
Nadat je dit blog hebt gelezen, begrijpen we dat je als recruiter, HR-medewerker of manager graag aan de slag wilt gaan met online recruitment marketing. Bloosem helpt graag om (de eerste stappen in) dit proces in werking te stellen. Door onze jarenlange ervaring met online recruitment marketing hebben wij alle juiste kennis in huis en nemen wij alle elementen mee in een passende strategie. Wij zorgen voor kwalitatieve campagnes met een optimale aansluiting met jouw doelgroep.