1. Topic Clusters en Pillar Pages
Hoe kun je ervoor zorgen dat je doelgroep zolang mogelijk op je pagina blijft en ook steeds relevante content blijft ontdekken? Hiervoor gebruik je een onderwerpstrategie gebaseerd op clusters, ook wel topic clusters genoemd. Dit is een verzameling van content rondom een bepaald onderwerp. Je kunt hier zoveel mogelijk interne links mee aanmaken en je doelgroep geïnteresseerd houden.
Het liefste maak je content die ervoor zorgt dat je elke keer een verdiepingsslag maakt. Zo heb je één onderwerp (zoals SEO), met veel verschillende blogs die allemaal uitleggen hoe je het beste gebruik kunt maken van SEO. Waarbij elk blog dan weer een ander specifiek onderwerp uitlicht. Hier kun je dan één pagina aan koppelen die doorlinkt naar elk specifiek onderwerp. Dit wordt een pillar page genoemd.
In de afbeelding zie je een voorbeeld van onze dienst SEO en de landingspagina die wij hiervoor hebben aangemaakt. In de tekst gebruiken we hyperlinks die doorlinken naar onze specifieke diensten van SEO. Zo hebben wij gebruik gemaakt van een pillar page.
Pillar pages zijn krachtig omdat ze diepte en breedte van kennis over een bepaald onderwerp laten zien. Als je ze goed uitvoert, helpen ze om je expertise aan te tonen, omdat je consequent hoogwaardige inhoud over een onderwerp publiceert en laat zien dat je de relaties tussen deze onderwerpen begrijpt.
2. Starten met content SEO-proof maken
Waar begin je met je content? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de vragen die mensen altijd stellen rondom een bepaald thema. Als je denkt aan SEO zouden er de volgende vragen kunnen zijn:
- Wat houdt SEO in?
- Hoe doe je aan SEO?
- Wat is goed voor je SEO?
Je wilt dan zorgen dat je die vragen op je website kunt verwerken zodat je relevant blijft voor je doelgroep. Een goed uitgangspunt voor wanneer je met je content aan de slag gaat. Dit is overigens gemakkelijk in Google te vinden.
Verder wil je natuurlijk weten welke trefwoorden relevant zijn voor jouw product/merk. Dit kun je het beste doen door middel van een trefwoordanalyse. Hierdoor kun je kijken welke concurrentie er op bepaalde trefwoorden zit en hoe relevant deze trefwoorden voor jou kunnen zijn. Dit helpt weer om bepaalde blogs/updates te schrijven en om beter gevonden te worden.
3. On Page SEO
Vergeet ook niet je On Page SEO; het optimaliseren van alle onderdelen op een pagina op je website. Wanneer je al je content hebt geschreven, moet je nog zorgen dat alles ook gebruikersvriendelijk is. Dit helpt ook weer met de kwaliteitsscores voor je websites en als je bijvoorbeeld Google Ads campagnes wilt opzetten.
Hier geven wij alvast tien tips voor:
- Gebruik je zoekwoord in je introductie
- Gebruik je zoekwoord ook regelmatig in je andere teksten
- Gebruik verschillende tags waarbij je titel van je pagina de H1 tag is en je subkoppen daarna H2 enzovoorts krijgen. Hierdoor wordt je pagina beter leesbaar.
- Juiste anchor teksten gebruiken zodat duidelijk is naar welke website je wordt geleid
- Gebruik zowel relevante interne als externe links
- Korte maar krachtige URL’s gebruiken waarbij je je keyword laat terugkomen
- Maak duidelijke meta descriptions met het onderwerp erin, keyword erin en een call to action
- Gebruik alt-teksten voor je afbeeldingen. Die helpt ook weer voor de vindbaarheid
- Comprimeer je afbeeldingen zodat de laadtijd van je website zo kort mogelijk blijft
- Schrijf unieke en waardevolle content
SEO-tips en blogs
Dit zijn weer enkele tips op het gebied van SEO om ervoor te zorgen dat jouw website goed vindbaar is. Lees vooral ook onze andere blogs, zoals het blog over lokale SEO-strategie en Linkbuilding. Heb je al content op je website en wil je deze verbeteren? Vraag dan een SEO-scan aan en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.