WAT IS DOMEINAUTORITEIT?
Domeinautoriteit, of domeinwaarde, is een waardering die wordt toegekend aan je websitedomein. Je domein is simpel gezegd de naam van je website. Voor Bloosem is dit bijvoorbeeld https://www.bloosem.nl/. Domeinautoriteit is geen officiële score van zoekmachines zoals Google, maar van een van de marktleiders op SEO gebied, namelijk Moz. Deze waardering wordt uitgedrukt in een score die tussen de 0 en 100 ligt en geeft aan hoe jij (relatief) presteert op het gebied van SEO. Hoe hoger je score, hoe beter, relevanter en belangrijker Google je website vindt. Oftewel: heeft je website een hoge domeinwaarde, dan kun je hoog in de organische Google zoekresultaten komen.
Domeinautoriteit is niet de enige soort autoriteit die aanwezig is op je website. Zo bestaat er ook nog een pagina-autoriteit en linkautoriteit.
Wat is pagina autoriteit?
Net als er een domeinautoriteit score wordt er
gegeven aan je domein wordt er ook een waarde toegekend aan iedere geïndexeerde pagina op je website. Dit wordt Pagina-autoriteit genoemd. Ook deze score loopt van 0-100 en geeft aan hoe deze specifieke pagina scoort op SEO gebied.
Wat is linkautoriteit?
Linkautoriteit, ook wel linkwaarde genoemd, is de waarde die een link meekrijgt vanaf de pagina waarop de link staat. Links kunnen dus waarde meenemen vanaf andere websites, maar ook vanaf je eigen pagina’s. Voordat je direct begint met linken moet je je echter wel bedenken dat als er ergens waarde bijkomt, er ook ergens waarde wegvloeit. Op basis van deze werking kun je een strategie bepalen, of laten bepalen door een online marketingbureau, om de pagina waarde van je belangrijkste pagina’s te verhogen. Een visualisatie van deze werking vind je onderaan dit blog.
WAT IS MIJN DOMEINWAARDE?
Nu je weet dat domeinautoriteit eigenlijk gewoon een SEO waardering is voor je website wil je natuurlijk weten hoe je zelf scoort. Een simpele manier om dit te doen is via de gratis versie van de MozBar.
Hoe hoog moet mijn domeinautoriteit zijn?
Of je score goed genoeg is of juist niet hangt eigenlijk maar van één ding af: je concurrentie. Je domeinwaarde moet worden opgevat als een vergelijkende statistiek waarbij er niet zozeer een goede of slechte waarde is maar slechts een hogere of lagere score dan de concurrentie. Is de score hoger dan verschijn je (waarschijnlijk) hoger op de resultatenpagina.
DOMEINAUTORITEIT VERHOGEN
Tijdens je domeinautoriteit vergelijken met die van de concurrentie kom je erachter dat je domeinautoriteit omhoog moet. Maar hoe doe je dat? Het antwoord op die vraag krijg je natuurlijk ook, maar wees je eerst bewust van het volgende: domein en pagina autoriteit zijn geen scores die dag op dag grote verschillen zullen gaan vertonen. Je domeinautoriteit verhogen, ook wel autoriteitbuilding genoemd, is een langzaam proces waarin kleine stapjes worden genomen om je website steeds waardevoller te maken voor zoekmachines. Voordat je enig verschil ziet in je domeinautoriteit kun je weken of zelfs maanden hard weken verder zijn. Ook moet je je realiseren dat het gemakkelijker is om een lagere score te verhogen dan het is om een al hoge score nog verder te verhogen.
Maar hoe verhoog ik nou mijn domeinautoriteit? Om je domeinautoriteit te verhogen moet je goed naar je eigen website kijken. In hoeverre is deze al SEO-proof? Wat staat er eigenlijk op je website en is het relevant voor bezoekers? Om aanspraak te maken op een verhoging van je domeinautoriteit moet je aan de volgende punten voldoen:
SEO technisch in orde
De technische staat waarin je website verkeert wordt ook zwaar meegerekend in de domeinwaarde. Onderdelen van de SEO-techniek zijn onder andere een veilige (https) verbinding, een zo kort mogelijke laadtijd, mobielvriendelijkheid, mobiele laadtijd, het inzetten van structured data en het gebruik van een sitemap. Is je website technisch niet op orde? Dan is de kans groot dat je rank op de resultatenpagina daaronder lijdt.
Relevante content
De inhoud van je website moet goed aansluiten op de zoektermen van de bezoeker. De content die op jouw website staat moet de vraag van de bezoeker beantwoorden. Een bezoeker heeft een zogenaamde zoekintentie, hij wil iets bereiken met de zoekopdracht. Met relevante content help je de bezoeker dit doel te bereiken. Met een goede contentstrategie vervul je op de juiste plaats de zoekintentie van de voor jou belangrijkste doelgroep, waardoor jouw content weer een stukje relevanter wordt in de ogen van zoekmachines. Bij het plaatsen van nieuwe content is het correct gebruiken van metadata erg belangrijk. Hiermee geef je namelijk aan zoekmachines aan waar jouw pagina en website over gaan. Wees je er wel van bewust dat zoekmachines zich niet zomaar laten belazeren en je straffen wanneer je metadata niet overeenkomen met de inhoud van je website en pagina(s).
Backlinks
Het is bewezen dat het aantal inkomende links, ook wel backlinks genaamd, van grote waarde is voor je domeinautoriteit. Dit komt door de linkwaarde die elke link met zich meebrengt. Doormiddel van backlinks importeer je als het ware steeds een klein beetje domein- en pagina autoriteit. Het is goed om in de gaten te houden welke domeinen naar je website linken. De beste inkomende links komen van domeinen die een hogere autoriteitscore hebben dan jijzelf. Probeer spamlinks te voorkomen, deze werken namelijk averechts. Koop dus nooit zomaar backlinks in! Zorg dat je goed uitzoekt of de links aansluiten bij je doelstellingen en doelgroep of vraag hulp aan een SEO-specialist. In de afbeelding hieronder zie je hoe linkwaarde zich beweegt over en tussen webdomeinen, categorieën en pagina’s. Dit wordt ook wel linkjuice genoemd.
Linkwaarde: de linkwaarde beweegt met geplaatste links mee. Als een externe website een link naar je website plaatst dan krijg jij een beetje waarde van deze externe website mee.
Met de inkomende domein- en paginawaarde via backlinks stijgt dus je eigen domain authority en paginawaarde. En zoals je inmiddels weet: hoe hoger die waarde is, hoe hoger je op de resultatenpagina komt! Zorg dus voor een stabiele basis backlinks om je domeinautoriteit hoger te krijgen of te houden dan die van je concurrenten.
SEO-PROOF
Domeinautoriteit is dus niet makkelijk om te verhogen en je hebt je misschien al bedacht dat het neerkomt op het SEO-proof maken van je website. En dat klopt. Hoe beter je website voor zoekmachines is geoptimaliseerd, hoe hoger je domeinwaarde zal zijn.