Wat is linkbuilding? En hoe zit het met backlinks?

Hoewel iedereen graag een onafhankelijk denker wil zijn, een eigen mening wil vormen en vooral geen meeloper wil zijn, worden we toch continu beïnvloed door de omgeving om ons heen. Of dat nou in de sportkantine is waar je een teamgenoot hoort zeggen: “Wow, moet je op die speler letten, die is echt goed!”. Of wanneer je een blog aan het lezen bent over de leukste dingen die je met het gezin kan doen in de zomer bij het Gardameer. Aanbevelingen zijn altijd welkom en we volgen ze vaak op. Het is immers niet voor niets een aanbeveling. Toch?

Linkbuilding

Hoger in Google

Wat betreft aanbevelingen is Google net een mens. Hoe meer een website wordt aanbevolen hoe groter de kans dat het een goede website is. En dus ook hoe groter de kans dat een Google gebruiker op deze website vindt wat hij of zij zoekt. Een link naar jouw website wordt door Google gezien als een aanbeveling. Zo’n link wordt ook wel een backlink genoemd. Hoe meer jouw website wordt aanbevolen, dus hoe meer backlinks naar jouw website er bestaan, hoe hoger Google jouw inschat en je dus ook een hogere positie geeft. Toch zit hier ook een addertje onder het gras.

Kwalitatieve backlinks

Google wil de beste gebruikerservaring voor haar gebruikers en hecht daarom veel waarde aan backlinks met een goede kwaliteit. Zo kunnen minder links met een hogere waardering meer voor je website betekenen dan meer links met een lagere waardering. Simpel gezegd beoordeelt Google een link op een drietal punten:

  • Autoriteit
  • Relevantie
  • Frequentie

Autoriteit

Iedere website heeft een bepaalde waarde die wordt uitgedrukt in een score. Google zelf geeft deze scores niet zomaar prijs maar er zijn gelukkig partijen die deze score op een vergelijkbare manier berekenen (o.a. Moz en Majestic). Deze score geeft aan hoe goed een website presteert op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer waarde er wordt gehecht aan de backlinks die vanaf deze website komen.

Om meer te weten te komen over domein autoriteit kun je natuurlijk altijd ons blog hierover lezen.

mozbar

Relevantie

Een advocaat die aan een automonteur gaat vertellen waar hij op moet letten bij het kopen van een auto heeft ongeveer hetzelfde effect als een irrelevante backlink. Het is goed bedoeld, maar eigenlijk niet zo nuttig. Omdat Google streeft naar de perfecte gebruikerservaring wil zij dat backlinks relevant zijn voor een websitebezoeker. Dit betekent niet dat een bakker alle backlinks van fietsenmakers moet blokkeren, maar wel dat hij meer heeft aan een backlink van een broodrecepten website.

Ook is het van belang dat de zogenaamde anchor tekst, de tekst waar een link achter zit, relevant is. Een link naar de bakker moet bijvoorbeeld achter de woorden brood, bakkerij en taarten staan terwijl een dergelijke link achter verse rookworsten geen verstandige keuze is.

Frequentie

Linkbuilding is belangrijk. Linkbuilding is belangrijk. Linkbuilding is belangrijk. “Hier is vast iets mis gegaan tijdens het plaatsen van dit blog”. Linkbuilding is belangrijk. Linkbuilding is belangrijk. Linkbuilding is belangrijk. “Ja nu weet ik het wel!”.

Een aantal keer je zin herhalen hoeft niet vervelend te zijn en soms zelfs erg handig. Maar je kan ook te ver gaan door het overdreven vaak te doen. Dan is het veel krachtiger als je hetzelfde hoort van verschillende partijen. Ook hierin is Google net een mens. Heb je te veel backlinks van hetzelfde domein (dezelfde website), dan is de kracht er wel een beetje af. Nu is het niet meteen de bedoeling dat je op elk domein maar 1 link moet toelaten, maar wees je er van bewust dat 100 links van 100 websites doorgaans leiden tot een hogere waardering dan 100 links van 50 websites.

Frequentie links

Linkbuilding

Het verzamelen van backlinks, of beter gezegd het verzamelen van waarde om zo je website positief te beïnvloeden wordt linkbuilding, en soms autoriteitbuilding, genoemd. Deze waarde is zoals je al hebt kunnen lezen niet statisch. Je kunt hem sturen, begeleiden naar waar jij het wil hebben. Dit kan niet alleen vanaf andere websites, maar ook binnen je eigen website. Vandaar dat we ook onderscheid maken tussen externe en interne linkbuilding.

Externe linkbuilding

Deze vorm van linkbuilding is wat meestal bedoeld wordt wanneer online marketeers het over linkbuilding of autoriteitbuilding hebben. Dit is het verzamelen van zoveel mogelijk kwalitatief sterke backlinks naar jouw website. Niet alleen je website wordt hierdoor meer waard, ook de pagina waar de link naar toe gaat wordt individueel meer waard ten opzichte van de rest van je pagina’s.

Externe linkbuilding kun je op een natuurlijke manier doen, dit komt veelal neer op het creëren van relevante en interessante content. Deze content kan vervolgens worden opgepikt door externe partijen en worden gedeeld met, natuurlijk, een linkje naar jouw website. Toch gaat dit vaak niet snel genoeg en is er een tweede optie: zelf op zoek gaan naar interessante partijen.

Heb je een partij gevonden die relevant is met een hoge domein autoriteit en heb je hier ook nog eens geen link van? Bingo! Tijd om actie te ondernemen. Allereerst kan je zo’n partij benaderen met de vraag of ze jouw content of linkje willen plaatsen. Vaak zal je gevraagd worden om een wederdienst, namelijk een linkje op je eigen website die naar hun website leidt.

Betalen voor backlinks?

Nog vaker zal je de vraag krijgen hoeveel zo’n linkje je waard is. En dan bedoelen ze waarde in keiharde euro’s.

Ben je bezig met linkbuilding en heb je hier budget voor, houd dan in ieder geval rekening met:

  • Het aantal bezoekers per periode van je linkpartner;
  • De relevantie, wil je geassocieerd worden met deze website?
  • De domeinautoriteit;
  • Is dit je eerste link op deze site?
  • Het aantal verwachte clicks op de link;
  • De duur van de link; als hij na 2 maanden wordt weggehaald schiet dat niet op;
  • En natuurlijk, is een linkje het gevraagde bedrag waard?

Interne linkbuilding

Zoals het woord intern al verklapt heeft interne linkbuilding alles te maken met je eigen website. Zoals je hebt kunnen lezen krijgt een website een waarde mee, een autoriteitsscore. Hetzelfde geldt voor alle pagina’s op een website. Iedere pagina heeft een eigen score die je kunt beïnvloeden door links naar deze pagina’s te plaatsen. Door binnen je eigen website naar een pagina te linken wordt deze ietsje meer waard. Je verplaatst je websitewaarde als het ware naar een bepaald punt binnen je site. Zo maak je bepaalde pagina’s belangrijker, relevanter en zullen deze ook een voorsprong krijgen in de Google rankings. Heb je dus een pagina die overduidelijk de belangrijkste inhoud van je hele website bevat, plaats dan links op je andere webpagina’s hier naartoe.

Naast dat het interne linken SEO wise een positieve invloed heeft is het ook nog eens goed voor de doorstroom van websitebezoekers. Win-win!

Wat wordt jouw linkstrategie?

Linkbuilding is dus meer dan alleen een paar linkjes rondstrooien. Je kan er enorm veel tijd in steken maar nauwelijks resultaat behalen als er geen strategische aanpak achter zit of juist veel resultaat behalen met de juiste strategie. Bepaal wat voor jou de belangrijkste onderwerpen en pagina’s van je website zijn en werk vanuit hier verder naar een linkstructuur die jouw website op weg helpt naar een mooie positie in de Google rankings.

Weet je niet zeker waar je moet beginnen of wat voor jou de ideale linkstrategie is? Neem dan eens contact op met BlooSEM. We helpen je graag!

 Daan-promovenster

 Meer weten over linkbuilding? Neem contact op met Daan!