1. Doe een doelgroepanalyse
Begin met een grondige analyse van je doelgroep. Denk aan interesses, uitdagingen, behoeften maar ook demografische gegevens. Dit helpt je bij het creëren van gepersonaliseerde en relevante boodschappen. Je kunt je doelgroep ook indelen in persona’s; gebruikersprofielen die jouw product of dienst kunnen afnemen. Voor welke persona is jouw product of dienst dé oplossing? Deze persona’s zijn later nog te gebruiken en handig om je doelgroep te bepalen.
2. Kies je digital marketing kanalen
Identificeer de digitale marketing kanalen waarop je doelgroep actief is. Dit kunnen sociale media platforms zijn zoals Meta (waar Facebook en Instagram onder vallen), LinkedIn en TikTok, maar ook zoekmachines zoals Google en Bing. Denk verder aan specifieke websites of blogs die interessant zijn voor je doelgroep. Kies een paar kanalen om mee te beginnen en die het meest relevant zijn voor je doelgroep.
3. Ontwikkel een contentstrategie
Je weet nu wie je doelgroep is en op welke digital marketing kanalen je je doelgroep kunt vinden. De volgende stap is content maken die aansluit bij je doelgroep, je strategie. Je wilt zorgen dat je doelgroep direct geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je content niet alleen informatief is maar bezoekers ook nieuwsgierig maakt naar meer. Dit kunnen blogposts zijn, artikelen, video’s, infographics, webinars en meer. Wissel hierin af zodat je ook weet welke content meer aanslaat bij je doelgroep.
4. Verspreid je content op Social Media en via E-mailmarketing
Nu je je content gemaakt hebt, mag de wereld deze zien! Verspreid je content op je social media platformen. Door regelmatig je content te plaatsen, zorg je voor meer zichtbaarheid. Denk er ook aan om te reageren op opmerkingen en reacties. Dit helpt weer voor de betrokkenheid van je berichten. Maar je kunt je content ook via e-mailmarketing verspreiden. Bloosem is partner van Spotler. Dit vinden wij fijne, praktische e-mailprogramma’s. Er zijn natuurlijk meer opties.
Met e-mailmarketing kun je relevante mailingslijsten maken en gepersonaliseerde e-mails naar specifieke doelgroepen sturen. Zo weet je zeker dat je mailings aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Je kunt de e-mailprogramma’s ook benutten om je bereik en aantal deelnemers te vergroten van evenementen en webinars. Uiteraard ook voor cross- en upsell mogelijkheden.
5. Zet betaalde advertenties in
Dan is het nu tijd om nog gas te geven met betaalde advertenties. Je huidige klanten/volgers heb je nu kunnen bereiken, maar je wilt een grotere doelgroep aanspreken. Gebruik betaalde advertenties op platforms zoals Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads en andere relevante kanalen. Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen maar kunnen elkaar ook versterken.
Pas je targeting en boodschap aan voor elk digitaal kanaal. Wanneer je je doelgroep hebt bereikt, kun je hen nog een keer bereiken door middel van retargeting. Hierbij bereik je mensen die je website bezocht hebben of je advertenties al eerder hebben gezien. Hier zijn ook veel mogelijkheden in qua strategie, waardoor je nog een andere, aanvullende boodschap kunt uitdragen naar je doelgroep.
Hulp nodig?
Met deze 5 stappen kom je al een heel eind om jouw doelgroep effectief te bereiken. Belangrijk is om te onthouden dat elke doelgroep uniek is en dus ook een speciale aanpak nodig heeft. Je wilt wel dat je content, je advertenties etc. aansluiten bij je doelgroep. Wij bij Bloosem denken graag met je mee! We plannen graag een kennismaking in!