1. Doe een doelgroepanalyse
Begin met een grondige analyse van jullie doelgroep. Denk aan interesses, uitdagingen, behoeften maar ook demografische gegevens. Deze doelgroepanalyse helpt je bij het creëren van gepersonaliseerde en relevante boodschappen. Je kunt de doelgroep ook indelen in persona’s; gebruikersprofielen die jullie product of dienst kunnen afnemen. Voor welke persona is jullie product of dienst dé oplossing? Deze persona’s zijn handig om jullie doelgroep te bepalen én effectief te benaderen.
2. Kies de digitale marketing kanalen waar de doelgroep actief is
Identificeer de digitale marketing kanalen waarop de doelgroep actief is en kies de meest relevante om mee te beginnen. Dit kunnen sociale media platforms zijn zoals Meta (waar Facebook en Instagram onder vallen), LinkedIn en TikTok, maar ook zoekmachines zoals Google en Bing. Denk verder aan specifieke websites of blogs die interessant zijn voor jullie doelgroep en zorg ervoor dat jullie daar ook actief op te vinden zijn.
3. Ontwikkel een contentstrategie voor het benaderen van de doelgroep
Je weet nu wie jullie doelgroep is en op welke digital marketing kanalen je jullie doelgroep kunt vinden. De volgende stap is content maken die aansluit bij de doelgroep, vanuit een online strategie. Je wilt zorgen dat jullie doelgroep direct geïnteresseerd is in jullie product of dienst. Zorg ervoor dat de content niet alleen informatief is maar bezoekers ook nieuwsgierig maakt naar meer. Dit kunnen blogposts zijn, artikelen, video’s, infographics, webinars en meer. Wissel hierin af en kijk wat de reactie is, zodat je ook weet welke content meer aanslaat bij jullie doelgroep.
4. Verspreid jullie content op Sociale Media en via E-mailmarketing
Nu je de content gemaakt hebt, mag de wereld deze zien! Verspreid jullie content op je social media platformen. Door regelmatig content te plaatsen, zorg je voor meer zichtbaarheid. Denk er ook aan om te reageren op opmerkingen en reacties. Dit helpt weer voor de betrokkenheid van jullie berichten. Maar je kunt de content ook via e-mailmarketing verspreiden. Bloosem is partner van Spotler. Dit vinden wij fijne, praktische e-mailprogramma’s. Er zijn natuurlijk meer opties.
Met e-mailmarketing kun je relevante mailingslijsten maken en gepersonaliseerde e-mails sturen. Zo kun je specifieke doelgroepen los van elkaar benaderen. Zo weet je zeker dat jullie mailings aansluiten bij de interesses van jullie doelgroep. Je kunt de e-mailprogramma’s ook benutten om jullie bereik en aantal deelnemers te vergroten van evenementen en webinars. Uiteraard ook voor cross- en upsell mogelijkheden.
5. Zet betaalde advertenties in om de doelgroep te benaderen
Dan is het nu tijd om nog gas te geven met betaalde advertenties. Jullie huidige klanten/volgers heb je nu kunnen bereiken, maar je wil een grotere doelgroep aanspreken. Gebruik betaalde advertenties op platforms zoals Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads en andere relevante kanalen. Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen maar kunnen elkaar ook versterken.
Pas je targeting en boodschap aan voor elk digitaal kanaal. Wanneer je de doelgroep hebt bereikt, kun je hen nog een keer bereiken door middel van retargeting. Hierbij bereik je mensen die jullie website bezocht hebben of de advertenties al eerder hebben gezien. Hier zijn ook veel mogelijkheden in qua strategie, waardoor je nog een andere, aanvullende boodschap kunt uitdragen naar jullie doelgroep.
Hulp nodig bij het benaderen van jullie doelgroep?
Met deze 5 stappen kom je al een heel eind om jullie doelgroep effectief te bereiken. Belangrijk is om te onthouden dat elke doelgroep uniek is en dus ook een speciale aanpak nodig heeft. Je wilt wel dat jullie content, advertenties etc. aansluiten bij de doelgroep. Wij bij Bloosem denken graag met je mee! We plannen graag een kennismaking in!