Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Demand Gen: Google’s nieuwe AI gestuurde campagne

Google is in digital marketing een van de koplopers als het gaat om het gebruik van AI. Google heeft recent aangekondigd dat het campagnetype Google Discovery Ads gaat upgraden naar Google Demand Gen. Google Demand Gen campagnes zijn de nieuwste AI gestuurde campagnes van Google. We gingen hier uiteraard direct mee aan de slag en delen kort onze bevindingen met je.
Patricia Netten,
9 nov, 2023,

Wat waren Google Discovery Ads ook alweer?

De advertenties van de Discovery campagnes vind je terug in Google Discover feed, YouTube home en Gmail. Discovery Ads maken gebruik van afbeeldingen en je logo. Je kunt 5 omschrijvingen en 5 headlines toevoegen zodat Google hiermee kan testen. Het betreft een van de nieuwe ‘dynamische’ smart campagnes van Google; het algoritme zoekt automatisch de juiste advertentieformaten op de juiste plek voor de doelgroepen die mogelijk converteren.

Discovery Ads voorbeeld drie schermen

Wat verandert er met Google Demand Gen campagnes?

Google positioneert de Demand Gen campagnes als Googles antwoord en/ of aanvulling op Social Advertising. De vernieuwing zit hem met name in het toevoegen van video- en targetingmethodes. Hierdoor kan je als adverteerder je doelgroep bereiken met je beste visuals en video’s op meer “visuele en entertainment focused touchtpoints”. Kortom: je kan eerder in de customer journey je potentiële klanten bereiken met alle voordelen van adverteren op het Google netwerk. De advertenties in deze campagnes vind je nu bijvoorbeeld ook terug in YouTube shorts en in-stream video’s. Wij waren al ingeschreven voor de bèta, maar het nieuwe campagnetype wordt dit kwartaal uitgerold voor alle adverteerders! Net op tijd voor Black Friday en de feestdagen.

Google Demand gen voorbeelden

Google Demand Gen: onze eerste bevindingen

Het instellen van een Demand Gen campagne verschilt niet veel van het opzetten van een ‘oude’ Discovery campagne in Google Ads. Onze eerste bevindingen zijn zeer positief! Hoewel we nog niet heel veel data hebben opgebouwd, kunnen we wel al zeggen dat opvalt dat video naast bereik ook direct voor conversies zorgt. Ook zien we een vrij lage CPC en dat de nieuwe carrousel ad tot zover het minste presteert.

En ook interessant is dat je lookalike doelgroepen kan gebruiken op basis van first party gegevens (bijvoorbeeld klantenmatchlijst, interacties met de website etc). Nu er geen vergelijkbare doelgroepen zijn, is dit een goede manier om toch een nieuwe doelgroep te bereiken die vergelijkbaar is met je huidige doelgroep. 

Moet ik ook starten met Google Demand Gen campagnes?

Het lijkt erop dat Google met Demand Gen Ads een aanvullend advertentieformaat heeft gelanceerd om marketeers meer mogelijkheden te geven om hun branding doelstellingen te behalen. En een extra of alternatief kanaal in te zetten naast andere social mediakanalen. Misschien heel logisch, maar met het toevoegen van YouTube Shorts en Instream video’s is het bereik van Google Ads in een keer (nog) groter geworden.

Google Demand Gen bevindingen

Demand Gen is dus vooral geschikt als je je bereik wilt vergroten. Het is een campagnetype dat heel erg visueel is ingesteld, dus het is belangrijk dat je goede content hebt om te delen. Met de combinatie van video, afbeelding en carrousel-advertenties kan je ook veel testen en kijken wat voor jou het beste werkt.

De resultaten van de Demand Gen Ads hebben ons net zo positief hebben verrast als toen de Discovery campagnes werden gelanceerd. Wil je meer uit je Social Advertising budget halen dan is Google Demand Gen absoluut het testen waard!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Dat social media populair is, dat weten we wel. Maar wist je ook dat het gebruik ervan ook nog steeds stijgt? De groep gebruikers is divers en de platformen die vooral populair zijn onder jongeren, worden ook steeds breder gebruikt, wat ze nét nog wat interessanter maakt voor bedrijven. In deze blog lees je alles over hoeveel mensen social media gebruiken en waarom het voor bedrijven goed is om daarop te marketen.

Lees meer
De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

In Nederland zijn er meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Door vergrijzing groeit deze groep alleen maar. Mensen kunnen daarom om uitlopende redenen moeite hebben met het gebruiken van digitale diensten, websites en apps. Toegankelijkheid is echter een fundamenteel recht, vandaar dat de European Accessibility Act (EAA) tot leven is geroepen. In dit blog lees je wat de gevolgen zijn voor bedrijven die met name online gefocust zijn.

Lees meer
AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer