Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Hoe AI Online Marketing een stuk makkelijker maakt

We kunnen er niet meer omheen: AI maakt in toenemende mate deel uit van ons dagelijks bestaan. Vandaag de dag zie je het veel terug en kun je het voor veel dingen slim inzetten, waardoor jij meer tijd over houdt voor andere dingen. Nieuwsgierig geworden naar hoe je AI kunt inzetten om je dagelijkse werkzaamheden in Online Marketing makkelijker te maken? Wij hebben een aantal platformen voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder!
Bloosem,
7 jun, 2023,

Wat is Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence (ook wel artificiële intelligentie, of kunstmatige intelligentie) is een geautomatiseerd systeem dat taken uitvoert waar eerder menselijke intelligentie voor nodig was. Het systeem werkt met algoritmen. Het herkent patronen en neemt op basis daarvan beslissingen. Net zoals bij mensen het geval is: door te oefenen wordt AI steeds beter. Het bestaat al jaren, maar wordt nu steeds zichtbaarder. Moeten we nu bang zijn dat AI het werk in de Online Marketing van ons gaat overnemen? Nee! Automatisering gebeurt al eeuwen.

Google Magi

Google Magi is een nieuwe zoekmachine van Google, gedreven door AI. Het doel van deze zoekmachine is om gebruikers een gepersonaliseerde zoekervaring te geven, meer dan de huidige zoekmachine al doet. Google probeert hierbij vooruit te kijken op de zoekopdrachten van gebruikers. Ook maakt Google het de gebruikers makkelijker doordat je transacties kunt voltooien binnen de zoekmachine zelf. Google Magi is op dit moment nog volop in ontwikkeling en helaas nog niet beschikbaar. Een exacte releasedatum is nog onbekend.  

AI in Snapchat

Ook Snapchat heeft een chatbot ontwikkeld die beschikbaar is voor Snapchatters. Je vindt hem terug bij je chats. Je kunt eenvoudig een chat starten en allerlei vragen stellen. Snapchat geeft nog wel een waarschuwing: doordat het nog een evoluerende functie is, kan het zijn dat de antwoorden van de chatbot onjuiste informatie bevatten. Ze geven als tip om altijd onafhankelijk de antwoorden te controleren. Ook kan je beter geen vertrouwelijke informatie delen. Wordt Snapchat hiermee weer nieuw leven ingeblazen? Het is nog steeds een medium waar je prima op kunt adverteren.

Screenshot Photoshop

AI in Photoshop

Ook Adobe gaat AI toevoegen: aan Photoshop om specifiek te zijn. Adobe maakt gebruik van de Firefly-afbeeldingengenerator. De functie heet Generative Fill. Firefly is een creatieve motor voor generatieve AI. Het heeft de volgende functies:

  • Het vergoten van kaders door zelf content erbij te verzinnen
  • Het introduceren van objecten in een afbeelding
  • Het weghalen van objecten in een afbeelding

Zo kun je dus makkelijker je afbeeldingen bewerken voor bijv. blogs of social advertising campagnes. Dit is gebaseerd op afbeeldingen waar Adobe ook de rechten voor heeft: gemaakte afbeeldingen moeten namelijk ook commercieel ingezet kunnen worden. Het is beschikbaar in de bétaversie van Photoshop op desktop. In de tweede helft van 2023 zal deze functie ook aan de releaseversie van Photoshop worden toegevoegd.

Google Ads

In Google Marketing Live 2023 konden we horen dat Google een AI chatbot gaat toevoegen om jou te helpen bij het maken van advertentiecampagnes. Het was altijd al aanwezig op de achtergrond in Google Ads om het adverteerders makkelijker te maken, maar nu zal er een chatfunctie binnen Google Ads komen om je te helpen bij het opzetten van een campagne. Voeg de landingspagina en de chat zal suggesties doen voor zoekwoorden, titels, beschrijvingen en afbeeldingen. Deze kun je vervolgens zelf beoordelen en aanpassen. Ook kun je vragen stellen, bijvoorbeeld voor nieuwe ideeën.

AI is ontzettend fijn en kan je een hoop handvaten en ideeën geven. Maar zie jij door de bomen het bos niet meer? Of wil jij weten hoe jij AI slim kunt inzetten voor bijvoorbeeld Google Ads of SEO of andere Online Marketing activiteiten? Contact Bloosem!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer
First-party data activatie in 4 stappen.

First-party data activatie in 4 stappen.

Strengere privacyregels, minder accurate tracking door adblockers en het plan om third-party cookies volledig uit te faseren. Het zijn genoeg redenen om first-party data te omarmen. Het zorgt tegelijkertijd wel voor een flinke uitdaging, want de overstap naar first-party data is niet simpel. Om je op weg te helpen met het maken van de overgang, vind je in dit blog een stappenplan voor first-party data activatie. Dit blog is vooral de voorbereidende en strategische fase voor het verzamelen, zodat jullie de juiste basis hebben voor het meten van first-party data.

Lees meer