LinkedIn Adverteren is een goed idee, want met meer dan 12 miljoen accounts in Nederland is LinkedIn een populair kanaal voor B2B communicatie. Natuurlijk kan je LinkedIn inzetten voor organisch bereik, maar daarmee bereik je niet iedereen binnen jouw doelgroep. Streef je naar een groter en relevanter bereik in de zakelijke markt? Dan is adverteren op LinkedIn dé oplossing!
LinkedIn adverteren: waarom is het een goed idee?
Adverteren op LinkedIn kan een waardevolle bijdrage leveren aan kwalitatief goed verkeer en leadgeneratie. Daar waar op Instagram of TikTok iemand meer bezig is met foto’s van zijn familie of vrienden, is een gebruiker van LinkedIn met zijn werk en/of carrière bezig. Dus de gebruiker vindt het niet gek als er een advertentie langskomt die voor een zakelijk product.
Ben je op zoek naar nieuwe collega’s? Ook voor Recruitment Marketing is LinkedIn zeer geschikt. Het is een mooi kanaal om vacatures onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. En, om je bedrijf neer te zetten als aantrekkelijke werkgever; ook wel employer branding.
Hoe adverteren op LinkedIn?
Jullie willen starten met adverteren op LinkedIn! Super leuk, maar waar begin je? Wij geven je een aantal tips!
Doelstelling
Laten we bij het begin beginnen: wat is het doel van jullie campagne? Wil je meer bereik, een groei in websiteverkeer of juist meer leads. Het kan allemaal! Wij adviseren wel om niet direct te beginnen met een lead campagne, maar een campagnestrategie te bouwen volgens de customer journey. Want je moet eerst bekendheid opbouwen, voordat iemand direct overgaat tot een contactaanvraag.
Doelgroep: wie wil je bereiken?
Om de effectiviteit van je campagne te vergroten is een juiste targeting erg belangrijk. Het is dan ook van belang om voor de start van de campagne na te denken over wie je wil bereiken. Op basis daarvan kan je de targeting instellen. LinkedIn beschikt over uitgebreide targetingopties. Voor elke bedrijfstak is er wel een mogelijkheid te vinden om de juiste doelgroep te targeten. Dit zijn de targetingopties:
- Kenmerken van de doelgroep: Hieronder vallen kenmerken die ingevuld zijn op de persoonlijke profielen van LinkedIn leden. Denk daarbij aan onder meer: functietitel, senioriteitsniveau, bedrijfsnaam van de werkgever, bedrijfstak waar het lid in werkzaam is en de opleiding.
- Matched audiences: Het is ook mogelijk om lijsten van bedrijven of contacten te uploaden. Dit kunnen bijvoorbeeld lijsten zijn met bestaande klanten om uit te sluiten van campagnes of juist lijsten met bedrijven die jullie als klant willen.
- Retargeting: Dit is een kostenefficiënte manier om leads te genereren. Middels retargeting bereik je mensen die al interactie hebben gehad met jullie merk. Je kan deze doelgroepen opbouwen op basis van jullie website bezoeken, maar ook op basis van interactie met eerdere LinkedIn campagnes. Het voordeel van de laatste optie is dat je niet afhankelijk bent van cookieacceptatie op jullie website.
Aan het begin van een campagne is het slim om breed te starten, zodat je voldoende data verzameld. Een tweede reden is dat je niet wil dat de frequentie van de campagne te hoog wordt, waardoor er advertentiemoeheid kan ontstaan. Op basis van de verzamelde data kan je dan de campagne optimaliseren door kenmerken uit te sluiten of juist toe te voegen.
LinkedIn advertenties
Naast de juiste targeting valt of staat het succes van een campagne ook met de juiste advertenties. LinkedIn biedt veel advertentietypes. In dit blog bespreken we de meest gebruikte. Bekijk hier het volledige overzicht van de advertentietypes op LinkedIn.
- Single Image: De naam zegt het eigenlijk al. Een advertentie met één afbeelding.
- Video: Trek de aandacht met beeld en geluid. Let er wel op dat de video niet langer is dan 15 seconden en dat het ondertiteld is.
- Carrousel: Met deze advertentievorm vertel je een verhaal middels meerdere afbeeldingen. Het voordeel hiervan is dat je in één advertentie meerdere boodschappen kan communiceren. Bijvoorbeeld de USP’s van jullie product of dienst.
- Thought Leadership: Hierbij gebruik je een persoonlijk bericht van bijvoorbeeld jullie directeur als advertentie. Dit ziet er heel natuurlijk uit tussen de organisch geplaatste content, maar in tegenstelling tot een organische post heb je een groter bereik.
- Lead formulier: Deze vorm van adverteren is uitermate geschikt om leads te genereren. Je stuurt aan op een download, inschrijving of contactaanvraag. Wanneer men daarop klikt opent een scherm waar gegevens prefilled zijn op basis van het LinkedIn-account van de professional. Super makkelijk!
Wil je succes boeken met je campagne dan is het wel belangrijk dat je ook goed advertentiemateriaal inzet. Waar moet je dan aandenken:
- Aantrekkelijk beeldmateriaal: geen stockfoto’s, maar afbeeldingen die een goed beeld geven van jullie organisatie of product/dienst. Voeg ook een korte tekst toe, zodat in één opslag duidelijk is wat jullie aanbieden.
- Wanneer je video gaat inzetten is het belangrijk dat je direct to-the-point komt en dat de video niet langer dan 15 seconden is. Wanneer er een voice-over is, voeg dan ook ondertiteling toe.
Kosten LinkedIn adverteren
Er wordt wel eens gezegd dat LinkedIn duur is. Het is waar dat de klikprijzen hoger zijn dan in bijvoorbeeld Google of Meta, maar de ervaring is wel dat de traffic en de leads die uit LinkedIn campagnes komen kwalitatief goed zijn. En zeg nou zelf: je wil toch liever minder leads die kwalitatief goed zijn dan meer leads die nergens toe leiden?!
De klikprijzen zijn afhankelijk van jullie doelgroep: hoe kleiner de doelgroep, hoe hoger de kosten per klik. Het is dan ook lastig om vooraf uitspraken te doen over de kosten per klik. In ieder geval heb je een dagbudget van minimaal €10 nodig om te kunnen starten met een campagne. Maar wil je echt resultaat boeken dan is een dagbudget van €25 aan te raden.
Wat betreft de looptijd: elke campagne doorloopt een leerfase van 1 à 2 weken. Dus wij houden altijd een minimale campagneperiode van 4 weken aan. Maar wil je continue zichtbaarheid voor jullie organisatie en goede inzichten krijgen in jullie doelgroep en welke campagnetype voor jullie het beste werkt is ons advies om een always-on campagne te activeren. Hiermee ben je ook in staat om voor een langere periode te testen om zo tot de beste strategie te komen.
Resultaten meten in LinkedIn
Uiteraard wil je weten of LinkedIn bijdraagt aan jullie bedrijfsdoelstellingen. Daarom is het ook belangrijk om alles goed te meten. Dit doe je door de ‘Insight Tag’ te installeren. Hiermee kan je conversies meten, maar deze tag is ook noodzakelijk om jullie websitebezoekers te kunnen retargeten. Ons advies is om deze Insight Tag te installeren via Google Tag Manager.
Naast het aantal conversies is het ook goed om te kijken naar andere KPI’s, zoals het aantal websitebezoeken, het bereik, het doorklikratio en de kosten per klik. Deze metrics zijn altijd zichtbaar in LinkedIn. Is het doorklikratio bijvoorbeeld lager dan de benchmark van LinkedIn: 0,5%? Dan is dit een indicatie dat je de campagne moet optimaliseren door de doelgroep aan te passen of andere advertenties in te zetten.
En als laatste kijken wij ook altijd naar de resultaten van de campagne in Google Analytics, denk aan de engagement rate en de gemiddelde sessieduur. Ook dit geeft inzicht in de effectiviteit van de campagne. Wil je hier goed inzicht in krijgen dan is het van belang om UTM-tracking in te stellen.
LinkedIn adverteren uitbesteden
Spreekt LinkedIn Advertising je aan, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact op met Bloosem. Wij zijn een agency met jarenlange ervaring in B2B marketing. Wij weten hoe je LinkedIn effectief inzet, hoe je een campagne uitvoert, optimaliseert en er kwalitatieve leads uit haalt. Wil je op de hoogte blijven van nieuws op online marketing gebied? Volg Bloosem dan op LinkedIn!