Om te blijven scoren met jullie online marketing, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. Daarom hebben we de afgelopen weken updates gedeeld over belangrijke trends voor SEA, SEO en Social. In dit blog vind je 3 quick wins waar je hoe dan ook rekening mee moet houden in jullie online marketing. Dus lees verder – en lees je in over de belangrijkste online marketingtrends voor 2025!
Online marketing trend 1: Zet in op short-form video voor organisch en betaald adverteren
Behalve dat short-form video’s niet meer van social media zijn weg te denken, zijn short-form video’s ook onmisbaar voor zowel organisch als betaald adverteren. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Het is makkelijker om complexe inhoud snel te delen.
- Een sterke video zegt meer in minder tijd.
- Zoekvragen zijn makkelijker te beantwoorden in een video.
- Korte video’s zijn effectief voor SEO.

Videocontent optimaliseren voor SEO: zo doe je dat
Naast dat platforms zoals TikTok en YouTube relevante content belonen door deze hoger te tonen in de zoekresultaten van het platform zelf, zijn deze video’s ook belangrijk voor de zoekresultaten van Google. Relevante TikTok-video’s en video’s van YouTube worden namelijk in de zoekresultaten getoond tussen de andere content. Door videocontent te optimaliseren kan óók jullie videocontent gaan ranken. Maar hoe zorg je daarvoor? Het volgende kan ervoor zorgen dat jullie videocontent beter gaat ranken:
- Zorg voor relevantie: maak de content op basis van zoekvragen.
- Beantwoord vragen waar gebruikers écht naar zoeken.
- Maak korte content die to the point is en echt alleen om die zoekvraag draait.
Het is daarbij belangrijk dat er niet ‘content om content’ wordt gemaakt, maar dat er strategisch wordt nagedacht over de content om de zichtbaarheid ervan te vergroten. Lees onze blog over de SEO-tips voor 2025 om hier meer over te weten te komen.
Short-form video voor SEA
Ook voor Social Media Advertising zijn korte video’s populair. Door de ontwikkeling naar meer video’s in de zoekresultaten, is visuele content ook steeds belangrijker geworden voor Google Ads. Korte video’s zijn dan ook ideaal voor advertenties:
- Een korte sterke video werkt goed om aandacht te trekken en te inspireren.
- Als advertentie passen ze goed tussen veel andere content.
- Video’s kunnen voor verschillende advertentievormen worden ingezet, zoals YouTube en Demand Gen-campagnes.
- De video die wordt gebruikt voor een advertentie kan soms ook organisch ingezet worden, wat tijd scheelt in het creëren van de content.
Deze combinatie van aandacht trekken en meer kunnen zeggen met minder, zorgt voor een hogere kans op conversie dan dat alléén tekst dat kan. Meer weten over de ontwikkelingen van SEA in 2025? Lees onze blog over SEA-trends in 2025!
Online marketing trend 2: TikTok advertising
De doelgroep op TikTok is allang niet meer beperkt tot alleen Gen Z. De app wordt door een steeds breder publiek gebruikt, wat TikTok marketing en adverteren op TikTok natuurlijk interessant maakt voor verschillende bedrijven.
Een opvallende ontwikkeling binnen de social media trends van 2025 is dat platforms als TikTok steeds vaker worden ingezet als zoekmachine. Gebruikers zoeken daarbij direct in de app naar producten, trends en inspiratie. Google wordt daarbij volledig overgeslagen. Omdat er steeds vaker direct naar producten wordt gezocht, biedt TikTok nieuwe kansen voor bedrijven om hun zichtbaarheid en conversies te vergroten. Daarnaast zijn er ook nog twee interessante advertentiemogelijkheden binnen TikTok die naar verwachting dit jaar in Nederland worden gelanceerd:
- TikTok Search Ads: Via Search Ads kunnen bedrijven adverteren op specifieke zoekwoorden binnen TikTok. Je kunt het zien als een soort Google Ads voor TikTok, wat betekent dat er met de advertenties kan worden ingespeeld op de zoekintenties van gebruikers.
- TikTok Shop: De TikTok shop is een geïntegreerde shoppingfunctie waarmee gebruikers in de app producten kunnen kopen. Omdat ze binnen de app blijven, wordt de klantreis korter en eenvoudiger. Dat zorgt vooral voor B2C-bedrijven voor grote kansen.
Wil je meer weten over TikTok advertising? Lees onze blog over social media trends voor 2025!
Online marketing trend 3: ‘helpful content’
We zijn de afgelopen jaren steeds meer content gaan schrijven. AI heeft dat niet bepaald minder gemaakt. Veel van die content is geoptimaliseerd met keywords. Maar alleen wat keywords gebruiken in een tekst is tegenwoordig niet meer genoeg om te ranken in Google. Dit komt onder andere doordat Google updates heeft doorgevoerd die content van hoge kwaliteit prioriteit geven. Ze noemen dit ‘helpful content’. Het gaat daarbij om specifieke content die een gebruiker helpt met een probleem of vraag. Google hecht veel waarde aan deze behulpzame content. Dat betekent ook dat content die onorigineel is en de lezer niet helpt, lager zal ranken.
Maar hoe bepaalt Google of content ‘helpful’ is? Google kijkt hiervoor naar EEAT: Experience, Expertise, Authenticity, Trust:
- De persoonlijke ervaring van de schrijver met het onderwerp.
- De kennis en expertise van de schrijver.
- De autoriteit van de website over het onderwerp.
- De betrouwbaarheid van de content.
Google gebruikt EEAT al langer om content te beoordelen, maar het blijft ook in 2025 belangrijk voor jullie SEO. Hoe zwaar de expertise en ervaring meewegen in de beoordeling van de content kan per onderwerp verschillen, maar de expertise maakt de content hoe dan ook betrouwbaar. Ook voor de lezer is dit trouwens belangrijk: het is fijn om te weten dat de informatie die je leest door iemand is geschreven die er ook echt wat van weet.
Voor authenticiteit geldt dat het bieden van échte, nieuwe inzichten – en niet alleen oppervlakkige teksten – belangrijk is. Content die gewoon even snel door een AI-tool is gegenereerd, kan niet alleen de plank misslaan wat betreft expertise, maar het mist ook de authenticiteit die Google belangrijk vindt. Generatieve AI creëert immers op basis van verschillende bronnen.
Voor 2025 geldt dus dat het belangrijk is om behulpzame content te schrijven, met de ervaring, betrouwbaarheid, ervaring en authenticiteit in gedachten. Daarbij is AI zeker niet je vijand en kan het een handige tool zijn, maar het is lastiger om zonder de juiste input, prompt én kennis een tekst te generen die expertise toont en unieke inzichten biedt.
Wil je meer weten over helpful content? Lees onze blog met SEO-tips voor 2025.
Online marketing via Bloosem
Hulp nodig met jullie online marketing? Of het nu gaat om zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO) of Social Advertising: bij Bloosem versterken we jullie online positie via verschillende facetten van digital performance marketing. Meer weten? Neem contact met ons op!