SEA-trend 1. Cookie banners en Consent Mode 2.0: de gevolgen voor SEA
Google Consent Mode V2 werd eind 2023 geïntroduceerd zodat websites makkelijker aan regelgeving rondom privacy kunnen voldoen. Sinds maart 2024 moeten websites cookie banners en ook Consent Mode 2.0 implementeren. Dat betekent dat ze bezoekers uitgebreid en duidelijk moeten vragen om cookies te accepteren. Als gevolg kunnen bezoekers deze cookies ook makkelijker NIET accepteren, waardoor er minder data verzameld wordt. Daar komen adblockers natuurlijk ook nog bij.
De huidige privacy wet- en regelgeving heeft ervoor gezorgd dat er minder data verzameld kan worden van websitebezoekers – data die bedrijven jarenlang belangrijke inzichten gaf voor hun advertenties. Hierdoor is het bijvoorbeeld lastiger te achterhalen via welke weg iemand op jullie website is gekomen, tenzij je wat anders inzet dan third-party cookies.
SEA-trend 2. De rol van first-party data in 2025
Minder data betekent dat jullie inzichten ook minder betrouwbaar worden. Dit kan het moeilijker maken om specifiek te targeten voor advertenties. Om die reden zal first-party data in 2025 steeds belangrijker worden. In 2024 was dat natuurlijk ook al het geval, maar vanwege de strengere privacyregels, zal het investeren in first-party data onmisbaar worden.
Het verzamelen én beheren van eigen data is dus eigenlijk essentieel. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door de data vanuit jullie nieuwsbrief en de inlogomgeving van jullie website te verzamelen. Daarnaast is er server-side tagging, waarmee er via een eigen server wél activiteiten van jullie websitebezoekers gemeten kan worden. Dit soort first-party data-oplossingen zorgen vooral voor een betrouwbare manier van dataverzameling voor de advertenties.
First-party data voor conversiegericht adverteren
Met de first-party data kun je zelf verschillende doelgroepen voor jullie advertenties creëren, plus doelgroepen specifiek segmenteren en daardoor advertenties weer verder personaliseren. Door jullie first-party data beter te gebruiken, kunnen jullie campagnes hierdoor sterk geoptimaliseerd worden. Dat maakt server-side tagging onmisbaar in 2025!
SEA-trend 3. AI voor advertentie-optimalisatie
AI is niet meer aan te ontkomen. Er zijn ontelbare tools op de markt gekomen en ook de grote platforms hebben flink in AI geïnvesteerd. Dat zien we ook terug in ontwikkelingen rondom SEA. Zelf kun je bijvoorbeeld ChatGPT inzetten om teksten te creëren of te controleren, maar LinkedIn biedt zelf al hulp van AI voor het maken van advertenties en ook Google integreert AI op verschillende manieren. Deze AI-tools kunnen helpen om advertenties sneller en effectiever op te zetten en beheren.
AI kan jullie in 2025 helpen om sneller een sterke SEA-advertentie te creëren. En dat is natuurlijk een groot voordeel!
SEA-trend 4. Van tekst naar visuele advertenties
In de zoekresultaten van Google zien we steeds meer variatie. Waar een paar jaar geleden tekst nog dominant was, zien we nu meer YouTube video’s en ook vaker afbeeldingen in de eerste zoekresultaten. Dit betekent dat visuele content ook steeds belangrijker wordt voor Google Ads. En dat is niet zomaar, want visuele advertenties hebben belangrijke voordelen:
- Visuele advertenties trekken meer aandacht dan tekst. Dat zorgt voor een hogere betrokkenheid met advertenties.
- Het is makkelijker om complexe inhoud snel te delen. Een sterke afbeelding of video zegt meer in minder tijd. Lange zoekopdrachten, vaak in de vorm van vragen, worden steeds populairder – en dit zien we ook bij SEO. Deze vragen kunnen makkelijker worden beantwoord in een video.
- Deze combinatie van aandacht trekken en meer kunnen zeggen met minder, zorgt voor een hogere kans op conversie dan dat alléén tekst dat kan.
Zorg daarom in 2025 voor sterke visuele content die ingezet kan worden voor bijvoorbeeld advertenties op YouTube en Demand Gen-campagnes.
Demand Gen-campagnes
Demand Gen-campagnes kunnen een belangrijke rol spelen in deze verschuiving van tekstgedreven advertenties naar visuele campagnes. Video’s en afbeeldingen kunnen op verschillende platformen van Google worden ingezet (Gmail, YouTube, Discover) en daarnaast kan er via zogeheten “lookalikes” ook gericht getarget worden op een doelgroep die Google helpt om uit te breiden. Dat zorgt voor aantrekkelijke advertenties die ook nog eens bij een relevante doelgroep worden getoond, wat Demand Gen daardoor erg aantrekkelijk maakt.
SEA-trend 5. TikTok Advertising
Dat video steeds belangrijker wordt, zien we ook terug in een andere vorm van adverteren: TikTok advertising. Naast Google wordt ook social media steeds meer gebruikt als zoekmachine en een manier om inspiratie op te doen. Buiten Europa is TikTok gestart met TikTok Search Ads en TikTok Shops. Daarbij zijn verschillende advertentievormen mogelijk waaronder In-Feed Ads, Shopping Ads en Spark Ads waar organische video’s mee geboost kunnen worden.
Het is nog niet beschikbaar in Europa, maar volgt waarschijnlijk wel. In Nederland wordt de doelgroep op TikTok steeds breder, wat TikTok ook erg aantrekkelijk zou maken om op te adverteren. Hoewel de videocontent op TikTok minder snel in de Google resultaten zal verschijnen, versterk je met de juiste advertenties wel jullie positie voor een nieuwe vorm van online zoeken. Hou TikTok Advertising daarom in 2025 zeker in de gaten!
SEA via marketingbureau Bloosem
Je weet nu alles over de SEA-trends waar jullie iets mee moeten doen om volledig up-to-date te blijven. Bloosem kan jullie daar bij helpen. Of je nu jullie cookiebanner volledig volgens regelgeving online wilt zetten, first-party data wil gaan verzamelen via server-side tagging, alvast een strategie voor TikTok advertising willen of all-round ondersteuning voor jullie Search Engine Advertising zoeken: bij Bloosem zit je goed. Wij zijn up-to-date over de laatste ontwikkelingen en willen deze net als jullie graag zo snel mogelijk implementeren. Meer weten? Neem vooral contact met ons op!