fbpx
Hoe zet je het See-Think-Do-Care model effectief in?

Hoe zet je het See-Think-Do-Care model effectief in?

Home » Hoe zet je het See-Think-Do-Care model effectief in?

Hoe zet je het See-Think-Do-Care model effectief in?

November 2017 organiseerde BlooSEM een kennisevent met Google. Op de 21e etage van de Viñoly toren in Amsterdam – het hoofdkantoor van Google Benelux – verzamelden zich zo’n 35 geïnteresseerden in ‘Full Funnel Marketing’. Google’s marketingmodel See-Think-Do-Care werd aan de hand van twee klantcases behandeld. Voor elke fase werd uitgelegd hoe de verschillende marketinginstrumenten van Google worden toegepast.

Marc Bond, Agency Development Manager bij Google, opende de dag met een interactieve quiz. Het publiek nam deel via smartphone. De quiz bevatte diverse vragen over mobiele telefoon gebruik en gebruik van YouTube. De drie mensen met de meeste juiste antwoorden wonnen een prijs. De hoofdprijs was 5 uur online marketing consultancy door BlooSEM!

Slider image
Slider image
Slider image

Wisten jullie dat:

  • We 1.500 keer per seconde op Google.nl zoeken?
  • 16-20% van de zoekopdrachten nieuw zijn?
  • 49% van alle zoekopdrachten via mobiel komen?
  • We gemiddeld 5 uur per dag online zijn?
  • We meer dan 150x per dag op ons mobieltje kijken?

Er zijn dus heel veel momenten waarop je je doelgroep kunt bereiken. Maar waar vroeger bereik schaars was en aandacht in overvloed, is nu bereik in overvloed en de aandacht schaars. Hoe zorg je nou dat je de juiste mensen op het juiste moment bereikt?

customer journey

SEE-THINK-DO-CARE

Het See-Think-Do-Care model van Google kan daarbij helpen. Het model bestaat uit 4 fases, hieronder geïllustreerd. De meeste bedrijven focussen zich op de Do-fase, omdat daar de aankoop plaatsvindt. Maar iemand gaat niet zomaar tot aankoop over; in de See-fase leert de klant het product kennen en in de Think-fase gaat deze persoon een aankoop overwegen. Ook belangrijk is de Care-fase: de klant stimuleren tot een herhalingsaankoop. Lees hier meer over het model en hoe wij deze inzetten voor onze klanten.

Google heeft passende oplossingen voor elke fase, in de klantcases legden BlooSEMers Randy en Daan uit hoe zij die inzetten voor respectievelijk Equipo Voetbalreizen en Simyo.

See-Think-Do-Care

SCOREN MET EQUIPO

Online Marketing Consultant Randy trapte samen met Danny Blijenburg van Equipo Voetbalreizen de klantcases af en legde hierbij de nadruk op de See, Think & Do fases van het model. Bij Equipo Voetbalreizen boek je in 3 simpele stappen een onvergetelijke voetbalreis naar een Europese voetbalclub, inclusief vliegticket, hotel & wedstrijdticket (meer over Equipo Voetbalreizen). Randy vertelt dat een online marketing strategie eigenlijk net een voetbalwedstrijd is;  je start met het wedstrijdschema; wanneer starten de grote competities, wat zijn de populaire wedstrijden? Vervolgens kijk je naar het sponsorbudget (het mediabudget in dit geval) en bepaal je welke spelers (kanalen) je inzet. Welke doelstellingen zijn er? Samen met Equipo worden KPI’s bepaald waar de campagnes op worden gestuurd en afgerekend. Uiteraard kijken we ook goed naar welke tegenstanders (concurrenten) er zijn.

Slider image
Slider image

De verschillende fases van de customer journey, specifiek toegepast op Equipo, zien er als volgt uit:

  • See: de doelgroep kenbaar maken met Equipo Voetbalreizen;
  • Think: de doelgroep enthousiast maken voor het boeken van een voetbalreis en kenbaar maken dat je dit het beste doet bij Equipo Voetbalreizen;
  • Do: de doelgroep die daadwerkelijk een reis wil gaan boeken triggeren om te boeke bij Equipo Voetbalreizen;
  • Care: Mensen activeren om nog een reis te boeken, bijvoorbeeld door middel van een korting bij een tweede boeking.

In 2017 heeft Equipo Voetbalreizen zich met name gefocust op de See-, Think- en Do-fases.

De See-fase en de Think-fase

De See- en Think-fase kun je vergelijken met het voorzetje, de assist. Afgelopen seizoen zijn de nieuwe voetbalreizen bekend gemaakt door middel van advertenties op Facebook en in het Google Display Netwerk. Het doel van de campagne was een zo groot mogelijk bereik creëren binnen de relevante doelgroep (mannen tussen de 17 en 35) en het vergroten van de naamsbekendheid van Equipo Voetbalreizen.

Binnen het GDN is getarget op relevante zoekwoorden en onderwerpen, zodat je in ieder geval mensen benadert met interesse in voetbal en/of reizen. In een periode van 3 maanden zijn de banners ruim 8.000.000 keer vertoond! De CTR van de banner was relatief laag, maar het doel van de campagne was gezien worden, de bekendheid vergroten en vervolgens een overweging te triggeren. 42% Van de klikken bestond uit mannen tussen de 18 en 34 jaar: precies de doelgroep! Nu deze mensen bereikt zijn en bekend is welke mensen interesse hebben in (voetbalreizen van) Equipo, is het tijd om conversies te scoren in de Do-fase.

EXTRA INFORMATIE

  • Bekijk hier de meest voorkomende bannerformaten voor het Google Display Netwerk.
  • Bekijk hier benchmark data voor CTR van Google voor Display Advertising.

De Do-fase

Om vervolgens de geïnteresseerden zover te krijgen een voetbalreis te boeken, zet Equipo Voetbalreizen Google Ads in. Hierbij focussen ze zich vooral op woorden die een koopintentie hebben; ‘voetbalreis boeken’ of ‘voetbalreis Barcelona boeken’ bijvoorbeeld. Het is belangrijk om zo relevant mogelijk te zijn in de advertentieteksten, bijvoorbeeld met de juiste sitelinks, en ook op een relevante plek te landen. In laatstgenoemd voorbeeld zou dit zijn op de landingspagina’s met alle voetbalwedstrijden van FC Barcelona.

De markt van online voetbalreizen heeft veel concurrentie. Equipo heeft zeker 14 beduchte tegenstanders, daarom is het belangrijk de concurrentie in de gaten te houden. Hoe sta je in verhouding tot hen op belangrijke zoekwoorden? Sta je hoog genoeg? Welke invloed heeft je positie op het conversie%? Je kunt overigens met een lagere positie evenveel klikken behalen als de toppositie; als je advertentie relevanter is dan ligt de CTR ook hoger. BlooSEM test continu met advertentieteksten, extensies, landingspagina’s, etc. De concurrentie zit immers ook niet stil. Kleine aanpassingen kunnen al voor grote verschillen in CTR zorgen.

Voor Equipo Voetbalreizen zet BlooSEM ook diverse scripts in, lees hier meer over Adwords scripting.

BLIJE BELLERS VAN SIMYO

Daan Huurdeman, Managing Consultant bij BlooSEM, vertelt samen met Bart van den Berg, Directeur bij Simyo, over de aanpak van Simyo. Bij Simyo zijn blije bellers het allerbelangrijkste. In een markt waar veel focus ligt op prijs, legt Simyo de focus op klanttevredenheid (lees meer over Simyo).

Simyo is een online telecomprovider en is vanaf het begin in 2005 al volop actief met Search. Begin 2017 zijn Simyo en BlooSEM gaan focussen op de See-fase. In deze fase proberen we prospects te bereiken die een telecom gerelateerde vraag hebben, maar nog geen aankoopintentie hebben. Zo breng je prospects in een vroeg stadium in aanraking met het merk Simyo.

Simyo heeft als doel om synergie te creëren tussen performance en brand marketing. Een belangrijke stap is het in kaart brengen van de waarde van branding en contentmarketing door middel van Data Driven attributie. Vervolgens kun je branding instrumenten zoals het Simyo blog ook inzetten in content campagnes in Google en Microsoft Ads. En uiteindelijk ook conversiewaarde toekennen aan klikken die eerder in de customer journey hebben plaatsgevonden.

Hieronder volgt een uitleg over hoe je die contentstrategie in elke fase uitzet en welke KPI’s je daarbij kan hanteren.

Slider image
Slider image

VorigeVolgende12

De See-fase

Simyo-SEE

Voor de See-fase ligt de focus op het genereren van verkeer en naamsbekendheid, de KPI is het aantal nieuwe bezoeken op de website. Simyo creëert interessante content (bijvoorbeeld over de wijziging wat betreft roaming of interessante apps), rankt daarop in de organische resultaten en adverteert daarmee op kanalen als Google en Facebook. Zodoende komt er veel verkeer op de Simyo site tegen een lage CPC. De bezoekers raken hierdoor bekend met het merk, terwijl ze (nog) niet op zoek zijn naar een nieuw sim only abonnement. BlooSEM zet hiervoor ook DSA + Page Feed campagnes in, dit is een methode waarbij Google zelf een advertentie genereert op basis van de content van de Simyo website.

De Think-fase

Simyo-THINK

In de Think-fase is er een overweging, mensen zijn op zoek naar een nieuw sim only abonnement of willen bijvoorbeeld providers met elkaar vergelijken. De KPI hiervoor is page depth, oftewel kwalitatief verkeer dat een tijdje op de site van Simyo blijft en meerdere pagina’s bezoekt. Hiervoor zijn speciale landingspagina’s waarop Simyo vergeleken wordt met andere aanbieders. Hiermee speel je in op de behoefte van mensen die overwegen een nieuwe abonnement af te sluiten om te vergelijken én kan je Simyo op een positieve manier laten opvallen tussen de vele concurrenten die actief zijn.

Simyo-DO

De Do-fase

Natuurlijk is Simyo ook volop aanwezig op zoekwoorden met koopintentie, zoals ‘sim only bestellen’. De KPI is logischerwijs het afsluiten van een abonnement. BlooSEM zet hiervoor onder andere RLSA in; Remarketing Lists for Search Ads. Door doelgroeplijsten te maken op basis van eerdere bezoekers van je website en deze vervolgens toe te voegen aan je campagnes, kun je een bodverhoging zetten op deze groep (meer geïnteresseerde) mensen. Simyo boekt hier goede resultaten mee, hoe verder mensen op een eerder moment in je bestelstraat zijn geweest, hoe beter deze doelgroep converteert. Wist je dat je deze doelgroepen ook kunt toevoegen aan je Shopping campagnes?

De Care-fase

Zoals gezegd besteedt Simyo veel aandacht aan haar klanten; blije bellers is prioriteit nummer 1. Mede daarom is Simyo al meerdere malen tot Beste Mobiele Provider benoemd door de Consumentenbond. Maar in Search kun je specifiek aansturen op verlengen, de KPI is hierbij dan ook een abonnementsverlenging.

Simyo-CARE

Ook hierbij wordt gebruikt gemaakt van RLSA. Simyo-klanten die aan het oriënteren zijn op een nieuw abonnement, krijgen een verlengaanbod te zien. Op deze manier kun je ook prepaid klanten een sim only bundel aanbieden, of sim only klanten die nog geen internetbundel hebben, deze aanbieden. Lees ook ons blog over retentie marketing via online adverteren en over klantloyaliteit verhogen met Adwords.

Daarnaast zet BlooSEM App Marketing in voor Simyo. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat gebruikers van de Simyo app meer tevreden zijn. Ze kunnen in de app allerlei dingen makkelijk zelf regelen en hebben zo ook meer binding met het bedrijf. Door middel van een Universal App Campaign bereiken we mensen in Search, Google Play, YouTube en op het GDN. Lees meer over best practices over app install campagnes. 

KEY TAKEAWAYS

Het is dus erg belangrijk om niet alleen op de Do-fase te focussen, maar in alle fases van de customer journey aanwezig te zijn. We hebben gezien in deze klantcases dat dat op verschillende manieren kan, en dat elke fase weer zijn eigen KPI’s heeft.

De key takeaways nog even op een rij:

  • Toon de juiste boodschap op het juiste moment;
  • Wees relevant in al je uitingen;
  • Test continu en optimaliseer aan de hand van je bevindingen;
  • Maak bij beperkt mediabudget gebruik van slimme targeting;
  • Brand- en contentmarketing kun je ook heel goed inzetten in performance kanalen;
  • Inzicht in waarde van brand- en contentmarketing is belangrijk;
  • Verrijk je search campagnes met doelgroepen;
  • Vergeet App Marketing niet.

Na de kennissessie werd er onder het genot van een hapje en een drankje uitgebreid nagepraat. De consultants van BlooSEM, gastheer van Google en de gastsprekers van Equipo Voetbalreizen en Simyo werden nog stevig bevraagd. De woorden See, Think, Do en Care zijn nog vaak gevallen!

Slider image
Slider image

Hulp nodig bij het benutten van het
See-Think-Do-Care model?
Maak kennis met BlooSEM, contact Daan!