Affiliateblogger Sessions

Het grootste affiliate marketing event van het jaar!

12 april, de dag waarop de eerste Affiliateblogger Sessions plaatsvindt in de Arena in Amsterdam. BlooSEM werkt sinds 2017 samen met Affiliateblogger.nl; hét affiliate marketing platform van Nederland. Als (affiliate) marketing bureau gastbloggen we zo nu en dan en bezochten we vorig jaar ook al de Masterclass over Trends & Tools. Vanzelfsprekend zijn wij ook aanwezig op de eerste Affiliateblogger Sessions.

Welkom in de Arena

De dag begint op de hoofdtribune. Jennifer Kok, die Affiliateblogger runt, verwelkomt ons vanaf het veld. Er zijn maar weinig echte affiliate events, dus het is leuk om deze groep mensen eens bij elkaar te hebben en te zien waar iedereen mee bezig is. Vandaag hoop ik verschillende sessies te bezoeken en zowel de vertegenwoordigers van de affiliate netwerken, publishers als andere adverteerders te spreken. Affiliate marketing is alles behalve ‘dood’ (zoals wel eens wordt gezegd), de drukte in de Arena bewijst dat dit kanaal springlevend is en zich nog continu ontwikkelt. Dat is ook precies Jennifer’s doel voor vandaag: ons inspireren en de nieuwe trends & ontwikkelingen binnen affiliate met ons delen.

jennifer-affiliateblogger

Keynote door Adidas

De keynote session wordt gegeven door Jelle Oskam en Bas Weiler van Adidas. Zij beginnen met het volgende statement: “Over 5 jaar is affiliate marketing de #1 traffic driver”. Momenteel zijn de grootste traffic drivers Google en Facebook, maar de Adidas mannen zijn van mening dat affiliate zichzelf opnieuw aan het uitvinden is. Zo vertelden ze dat binnen Adidas het affiliate kanaal steeds groter wordt. De affiliate afdeling werkt samen met de PR- en Branding-afdelingen, waardoor steeds meer samenwerkingen met bloggers (ook) op basis van performance zijn. Verder liggen er kansen in de grootste ontwikkeling binnen affiliate: conversie attributie. Daarover later meer!

Hun belangrijkste punt is eigenlijk: voorkom dat er met jouw programma gebeurt wat er met Zalando is gebeurd. Er werd korting op korting gegeven waar ook nog eens commissie over werd betaald… Uiteindelijk is er goed naar de data gekeken (wat kost het en wat levert het op?) en besloten om te stoppen met affiliate marketing. Belangrijk dus om affiliate ook in te zetten in het begin van de customer journey en niet zozeer aan het eind, om nog even een kortingscode te scoren. Affiliate marketing wordt zo vaak gezien als ‘dat met kortingscodes en prijsvergelijkers’ en dat hoort er ook zeker bij, maar het is inmiddels zoveel meer. Daar ben ik het helemaal mee eens!

Expert panels

Vervolgens begeef ik me naar de ‘1100 m2 affiliate pret’ die ons te wachten staat! Ik kan mijn affiliate marketing hart hier helemaal ophalen. Ik loop langs de kraampjes en spreek publishers, adverteerders, ontwikkelaars van tools en vertegenwoordigers van netwerken. Interessant om te zien welke nieuwe concepten er op de markt gebracht worden, zoals universal shopping baskets of een sponsored content marktplaats zoals Linkpizza.

Ik bezoek twee expert panels; één over social media (en dan met name over de rol van Instagram) en één over kortingscodes. Daar komt een interessante (en bekende) discussie los: wat is de toegevoegde waarde van kortingscode-sites? Er wordt gezegd dat deze heel minimaal is, veel mensen zitten immers al in je winkelmandje en googlen dan nog snel even naar een code. De cookie wordt gezet bij de affiliate site en naast de korting, betaalt de adverteerder ook nog commissie over de sale. Hierbij zit de kortingscode site echter helemaal aan het einde van de customer journey, terwijl deze ook in de inspiratiefase een rol kan spelen. Overigens is het mogelijk om een ‘basket freeze’ in te stellen, dat een half uur na het landen in het winkelmandje, er geen cookies meer gezet kunnen worden.

badge-affiliate-sessions

Kunnen dit type sites ook meer voorin de customer journey zitten, in de See- en Think-fase? Ja zeker, als bijvoorbeeld een influencer met een speciale code zijn of haar volgers activeert een product te proberen. Of bijvoorbeeld om een nieuwe productgroep in de markt te zetten, Greetz doet dit bijvoorbeeld met de productgroep taart en gebak (naast de – reeds bekende – kaarten en bloemen). Het advies is om verder selectief om te gaan met de kortingspartijen waar je mee samenwerkt. Je kunt hen restricties opleggen wat betreft SEA campagnes op ‘jouw merknaam + kortingscode’ en daar zelf op adverteren. Ook kun je zelf een pagina met lopende kortingscodes maken en proberen daar organisch goed op te ranken.

Conversie attributie

Binnen Adwords is er al een tijdje Data Driven Attributie beschikbaar. Ook binnen affiliate zijn hier de nodige ontwikkelingen, zo vertelt Bas Dokter van Tradetracker. Zij hebben sinds vorig jaar ‘Real Attribution’ gelanceerd met de 5 bekende modellen: last click, linear, time decay, first click en position based. Ook is het mogelijk een custom model te maken waarbij je zelf bepaalt hoe je de vergoeding wilt verdelen onder de verschillende type publishers. Je beloont hen dan voor de daadwerkelijk toegevoegde waarde. Zo kun je ook weer meer ‘upper funnel’ publishers aanhaken (die zich focussen op branding en inspiratie); in een last click model kregen zij niks toegewezen. TUI is al over naar real attribution, zij hebben er goede ervaringen mee. Het aantal converterende touchpoints is gedaald, maar het aantal transacties is enorm gestegen en hun affiliate bestand is verbreed. De nadelen van conversie attributie is dat het wel aanpassingen vereist van de publishers, dat niet alles cross-device gemeten kan worden en dat je de commissie onder meer mensen verdeelt. Daarom raden ze aan de vergoeding wat te verhogen.

App marketing binnen affiliate

Verder bezoek ik nog enkele sessies met tips voor adverteerders; hoe kun je je affiliate programma laten groeien? ‘Iemand dedicated op je affiliate kanaal hebben is goud waard’ wordt gezegd. Daar zijn wij het helemaal mee eens, vandaar dat onze klanten hun affiliate marketing uitbesteden. Het onderhouden van contacten met publishers blijft toch één van de belangrijkste dingen en daar gaat nou eenmaal veel tijd in zitten.

Als laatste bezoek ik een sessie over app marketing binnen het affiliate kanaal. Bij app marketing denk je misschien eerder aan app install campagnes in Adwords of App Store Optimization (ASO), maar ook binnen affiliate marketing kun je sturen op app installs.

Je kunt publishers op verschillende manieren belonen:

  • Cost per install (CPI): een vergoeding voor een app installatie;
  • Cost per action (CPA): een vergoeding voor bijvoorbeeld registratie van je platform;
  • Cost per sale (CPS): een vergoeding voor aankopen uit de app.

Wel belangrijk bij het bepalen van de vergoeding is dat publishers waarschijnlijk niet alleen op CPS basis willen werken. Zij moeten heel veel werk verrichten om een sale te realiseren. App installs en registraties zijn natuurlijk op zichzelf ook al wat waard, vandaar de verschillende vergoedingsmodellen. Door gebruik te maken van beproefde meetsystemen zoals Adjust of AppsFlyer kun je naast de downloads zelf ook ‘in-app-events’ goed doormeten.

Wil je ook affiliate marketing inzetten voor app promotie? Neem dan contact op met Eva.

Affiliate inspiratie

Vol inspiratie en nieuwe energie stap ik in de trein terug. Er zijn zoveel nieuwe tools en concepten; de markt staat absoluut niet stil. Het was ontzettend leuk om de hele affiliate branche bij elkaar te zien. Publishers waar ik soms wekelijks mailcontact mee heb, heb ik eindelijk een gezicht bij. Leuk om elkaar te ontmoeten en ook nog even inhoudelijk over onze programma’s te praten; welke ontwikkelingen kunnen we direct mee aan de slag?

Team Affiliateblogger (Sessions); bedankt voor het bijeen brengen van de Nederlandse affiliate wereld. Het was een enerverende dag en ik heb nu al zin om morgen weer met mijn affiliate programma’s aan de slag te gaan 😉

Isabelle Westra en Jennifer Kok

Affiliate marketing uitbesteden

Haal meer rendement uit je affiliate programma door het management ervan uit te besteden! Affiliate marketing is arbeidsintensief, niet iets wat je ‘even erbij doet’. Relaties opbouwen en onderhouden met affiliates kost veel tijd. Door affiliate marketing uit te besteden bespaar je tijd die je kunt gebruiken voor andere (online marketing) activiteiten.

 Eva-promovenster

  Benieuwd naar wat BlooSEM voor jouw affiliate programma kan betekenen? Neem contact op met Eva voor een vrijblijvend adviesgesprek!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *