Waarom Facebook onderdeel uit moet maken van jouw marketing strategie

Facebook-als-marketing-kanaal

Het is niet de vraag óf je als bedrijf Facebook moet inzetten als marketingkanaal, maar hoe. Wij leggen uit waarom!

Vaak krijgen wij van onze klanten de volgende vraag; is Facebook het juiste kanaal voor ons als bedrijf om in te zetten? Moeten we dit doen door middel van het bijhouden van een Facebook pagina of met Facebook adverteren? Met bijna 2 miljard actieve gebruikers over de hele wereld waarvan 10 miljoen gebruikers in Nederland (bron: Marketingfacts jaarboek 2017) zijn deze vragen niet langer relevant. Facebook is simpelweg te groot om te negeren. Daarom is het is niet meer de vraag óf je Facebook als kanaal moet inzetten maar hoe. We leggen je het haarfijn uit in een blog serie over Facebook! Laten we bij het begin beginnen…

Jouw doelgroep zit op Facebook

Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het kanaal creëert alleen al door het gigantische aantal bezoekers dat er elke dag meerdere keren op zit (geef toe, wanneer heb jij voor het laatst jouw Facebook gecheckt? 😉) een enorm bereik. Oftewel: een uitstekend platform om met jouw producten, diensten en/of promoties de juiste doelgroep te bereiken!

Mensen verwachten 24/7 contact op te kunnen nemen met jouw bedrijf via Facebook en dat er te allen tijde gereageerd wordt op de berichten of privé berichten die men plaatst. Mede door deze veranderde verwachting van de consument is het bijhouden van een bedrijfspagina op Facebook een belangrijk instrument geworden om klanten service te verlenen. En daarnaast biedt een bedrijfspagina de mogelijkheid om binding op te bouwen met de klant en om je doelgroep proactief te informeren middels het delen van waardevolle content over je producten en diensten.

Facebook als onderdeel van je marketingstrategie 

Het hebben van een Facebook pagina is geen doel an sich, maar een manier om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken. De pagina draagt bij aan deze doelstellingen, zelfs als het effect van Facebook niet direct zichtbaar is. Het is immers soms moeilijk te meten hoe het delen van waardevolle content en engagement van jouw Facebook likers bijgedragen heeft aan de sales. Maar deze volgers veranderen langzaam in fans en als het goed is uiteindelijk zelfs in ambassadeurs. Zij delen jouw content weer in hun netwerk en vergroten op die manier je bereik. Alles valt of staat dus met het opbouwen van een flinke Facebook community!

Een Facebook community bouwen

Nu even praktisch. Stel; je wilt je Facebook community uitbreiden om je merkbekendheid op te bouwen. Waar te beginnen? Een paar simpele manieren om te starten met een Facebook community:

  • Begin met de basis – een strakke en complete Facebook pagina

Denk hierbij aan de avatar (bijvoorbeeld het logo van jouw bedrijf) en een strakke omslagfoto die onmiddellijk toont wat jouw bedrijf te bieden heeft (dubbelcheck nog even of het goed te zien is op je mobiel). Vul het profiel volledig in met alle mogelijke informatie over jouw bedrijf. Vergeet verder natuurlijk ook niet de call-to-action button te kiezen die het beste bij jouw business past: bij een restaurant kies je bijvoorbeeld sneller voor een “Boek nu”-button dan voor “Neem contact met ons op”.

  • Help jouw klanten je Facebook pagina te vinden

Noem je Facebook bedrijfspagina naar jouw bedrijfsnaam, anders maak je het erg lastig voor (potentiële) klanten om het bedrijf te vinden.

bloosem-zoekopdracht-facebook

  • “Volg ons op Facebook” button

Wederom één van de basics, maar helaas zien we nog te vaak dat bedrijven vergeten een “Volg ons op Facebook” button op hun site te plaatsen. Dit is een gemiste kans om de website bezoeker ook een liker op Facebook te laten worden. Kleine moeite, groot resultaat!

  • Nieuwsletter/e-mail handtekening

Maak een “Volg ons op Facebook” button een vast onderdeel van jouw nieuwsbrief-template en zet het in de footer van je email handtekening. Mensen waar je mee emailt kennen je al en zullen sneller geneigd zijn om jouw Facebook pagina te liken.

volg-ons-facebook

  • Wees actief in Facebook Groepen

Als bedrijf heb je een bepaalde expertise en het is goed deze te delen met je potentiële klanten. Er bestaan talloze groepen waar je actief in kunt deelnemen en vragen van die potentiële klant kunt beantwoorden. En een geholpen persoon is wellicht een toekomstige klant!

  • Deel of creëer engaging content

Engaging content is de content die jouw doelgroep graag leest, deelt en op reageert. Waarom is het zo belangrijk om de content engaging te maken? Dit heeft te maken met het bereik van de berichten die jij op jouw Facebook pagina plaatst. Gemiddeld is het bereik van Facebook circa 6%; dat betekent dat van de 1.000 pagina-likers er maar 60 personen in eerste instantie het bericht te zien krijgen. Op het moment dat jouw likers op de content beginnen te reageren is dit voor het Facebook algoritme een signaal dat de content kwalitatief goed is, waardoor je bereik zal groeien. Hoe meer personen je content zien, hoe groter de kans is dat ze erop reageren en nog beter: je content gaan delen! En zo bereik je steeds meer personen met je bericht, wat vervolgens weer meer likers genereert. Simpel hè?

Maar ik heb geen tijd en/of resources om de content te creëren…

Dat kan en daar is niets mis mee. Het creëren van de goede content waar mensen iets mee doen (engagement!) kost veel tijd en eist veel kennis over de doelgroep: wat leest men graag, welke problemen heeft men, en hoe kan ik door middel van de content hun vragen beantwoorden? Het is bijna een fulltime baan! Hier komt Facebook adverteren nog naast – verrassend genoeg is dit dan ook vaak de goedkoopste en snelste manier om een community te bouwen. Door middel van Facebook adverteren kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met jouw advertentie bezighoudt, hoe goedkoper jouw campagne wordt. Over het slim inzetten van Facebook adverteren gaan we in het volgende blog meer vertellen!

Wil je de eerste zijn die hier over geïnformeerd wordt? Like dan de Facebook pagina van BlooSEM of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

 

Misschien vind je deze blogs ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *