Google wil meer podcasts op YouTube

Google wil meer podcasts op YouTube

Home » Google wil meer podcasts op YouTube

Google wil meer podcasts op YouTube

Uit onderzoek van december 2021 blijkt dat 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Even tijdens een wandeling of treinritje een podcast luisteren, je kent het wel. Gemiddeld is dit 100 minuten per week per persoon. Via Spotify kunnen er podcasts geluisterd worden, maar YouTube wil hierin niet achterblijven. Hoe ze dat doen?

Gouden Business

Google wil podcasters stimuleren om video’s te maken en deze op YouTube te zetten. Ze bieden individuele podcasters tot $50.000 en netwerken zelfs tot $300.000 aan. Gouden business dus! Het gaat YouTube niet om het maken van podcastvideo an sich, maar dit ligt natuurlijk wel dichtbij het werk van podcasters. Het gebeurt nu sowieso al regelmatig dat audiomakers tijdens het maken van een podcast een camera aanzetten. Het uploaden naar een kanaal als YouTube is dan weinig extra werk. Op deze manier kunnen ze hun podcasts bij een andere (nieuwe) doelgroep aanbieden.

vrouw-in-hoofdtelefoon-en-smartphone-in-handen-luistert-naar-muziek-foto

YouTube wordt interessanter

Hieruit blijkt wel weer dat YouTube meer is dan alleen video’s kijken. Ook wat betreft adverteren wordt het kanaal hierdoor nóg interessanter. Je kunt namelijk targeten op bepaalde type podcasts (bijv. kanalen van podcastmakers), wat je doelgroep relevanter maakt voor je bedrijf. Dit kan gebruikt worden als Touch campagne in je customer journey. Zoals al eerder gezegd kun je op die manier een andere doelgroep bereiken dan bijvoorbeeld via Spotify. Je kunt vanuit je campagnes remarketing lijsten aanmaken en gebruik maken van custom intent doelgroepen (zoals op basis van zoekgedrag rondom podcasts) die ook in Google Ads kunnen worden gebruikt.

blank

Ook aan de slag met podcasts en/of YouTube advertising? Contact Céline!