Facebook Ads en iOS14: wat zijn de gevolgen?

Facebook Ads en iOS14: wat zijn de gevolgen?

Home » Facebook Ads en iOS14: wat zijn de gevolgen?

Facebook Ads en iOS14: wat zijn de gevolgen?

Het is een veelbesproken onderwerp onder marketeers: de update van Apple’s iOS14 of om precies te zijn iOS14.4. Deze update gaat invloed hebben op de resultaten van jouw advertenties op Facebook en Instagram. Maar ook voor andere kanalen, zoals LinkedIn, Pinterest, YouTube en App marketing gaan er veranderingen komen. In dit blog bespreken we wat er speelt en hoe je hier als online marketeer mee om kan gaan binnen Facebook en Instagram.

Facebook Ads en de iOS14: wat zijn de gevolgen?

Wat is er aan de hand?

Het is een technisch onderwerp, maar wij proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen. Apple wil de gegevens van zijn gebruikers beter beschermen. Met de lancering van de nieuwe iOS14 update afgelopen maand introduceert Apple nieuwe regels voor apptracking. Dit betekent dat alle apps de verzamelde gegevens van gebruikers met Apple moeten delen. Dus stel dat jij op een advertentie binnen Facebook klikt, moet Facebook deze informatie aan Apple doorgeven.

ATTP Facebook tracking
Bron: Twitteraccount Tim Cook

Daarnaast moeten alle apps in de app store de gebruiker om toestemming vragen om gegevens te verzamelen, zoals websitebezoek, interacties en verkopen. Dit gebeurt middels de ATTP, oftewel de App Tracking Transparency Prompt. Deze pop-up wordt getoond wanneer je de app voor het eerst opent. Zie ook de foto hiernaast/onder met een voorbeeld gedeeld door Tim Cook, CEO van Apple. Wanneer dit precies geïmplementeerd wordt is nog onduidelijk, maar het zal niet meer lang duren.

Deze wijzigingen komen niet helemaal uit de lucht vallen. Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de cookiewet is het verplicht om middels de cookiemelding toestemming te vragen om data over jou te verzamelen en ook aan te geven wat je met die data doet. In navolging daarop komt er ook een einde aan 3rd party cookies. Browsers als Safari, Firefox en Explorer zien hier al mee gestopt en Chrome gaat hier in 2022 een einde aan maken. Dat betekent dat platformen als Google en Facebook minder data kunnen verzamelen over jouw websitebezoekers en dat gaat impact hebben op de (re)targeting van campagnes via deze kanalen.

Wat zijn de gevolgen voor mijn Facebook advertenties?

Het is te verwachten dat deze verandering invloed gaat hebben op de resultaten van jouw campagnes op Facebook en Instagram. Goed om te weten is dat de impact van deze wijziging het grootst is voor campagnes met als doelstelling verkeer, app installaties, conversies en leads.

Kleinere doelgroepen

Het is natuurlijk lastig in te schatten, maar Facebook verwacht dat 50% van de gebruikers geen toestemming gaan geven voor tracking. Hierdoor kan Facebook geen informatie over de demografische gegevens en interesses van deze gebruikers verzamelen. Met als gevolg dat de doelgroepen kleiner worden dan we nu gewend zijn. Maar naast dat het gevolgen heeft voor jou als adverteerder, heeft het ook gevolgen voor gebruikers van Facebook. Want als Facebook geen informatie heeft over wie jij bent en wat je leuk vindt, kan hun algoritme ook geen interessante (organische én betaalde) content aan jou laten zien.

Custom Audiences

Naast dat je kleinere doelgroepen gaat bereiken middels targeting op interesses, wordt het ook lastiger om remarketinglijsten en lookalike audiences op te bouwen. Hier heeft Facebook een oplossing voor: de Conversions API. Dit bespreken we later in dit blog.

Attributiemodel Facebook

Met de introductie van iOS 14.4 verandert ook de toeschrijving van conversies. Waar eerder conversies tot 28 dagen na de eerste klik toegeschreven werden, is dit nu beperkt tot 7 dagen. Dus stel dat ik op 1 februari op een advertentie van een online kledingwinkel heb geklikt en ik doe op 10 februari de aankoop, dan wordt deze aankoop niet meer toegewezen aan de Facebook of Instagram advertentie. Terwijl ik door die advertentie wel getriggerd ben om de webshop te bezoeken. Daarnaast kon je tot voor kort ook weergaveconversies inzien, maar deze zijn uitgeschakeld. Naast dat je dus waarschijnlijk minder conversies gaat zien, betekent dit ook dat het algoritme van Facebook minder informatie heeft. Hierdoor kan het systeem minder goed optimaliseren met als gevolg dat de kosten per conversie gaan stijgen.

Maximum aantal conversies

Door de veranderingen binnen de nieuwe iOS versie komt er aan maximum aantal conversies. Per domein/website kun je straks maximaal 8 conversie events instellen. Om Facebook te helpen bij het optimaliseren van de prestaties van advertenties, is het van belang om in jullie advertentieaccount de conversies te ranken op volgorde van belangrijkheid. Daarnaast kun je straks per campagne nog maar één conversie als resultaat inzien, dat is de conversie die jij instelt als conversiegebeurtenis (jouw belangrijkste conversie). Adverteren jullie ook internationaal op Facebook en gebruiken jullie daarvoor één ads manager? Dan kan het zijn dat je meer wijzigingen moet doorvoeren. Daar komen we later op terug.

Beperkt aantal Facebookcampagnes

Naast een maximum aantal conversies, kun je straks nog maar maximaal negen campagnes per website/domein live hebben staan. Het is dus van belang om nog beter op je  planning te letten.

Vertraging in zichtbaarheid resultaten

Omdat alle verzamelde gegevens eerst met Apple gedeeld moeten worden, zijn de prestaties van jouw campagne niet direct zichtbaar. Het kan 24 tot 48 uur duren voordat de prestaties door Apple naar Facebook gestuurd zijn.

Hoe bereid ik mij voor op de iOS wijzigingen?

Zoals je kunt lezen gaat met de iOS 14.4 update zeker wat veranderen voor ons als adverteerders op Facebook en Instagram, maar ook andere advertentieplatformen. Maar natuurlijk werken deze platformen ook aan oplossingen, om de impact te beperken. De volgende stappen kun je nu al oppakken voor Facebook en Instagram.

Domein registreren

Hiermee laat jij aan Facebook weten dat jij de eigenaar bent van het domein. We raden aan om dit nu al te doen, want dan kun je ook gelijk door naar de volgende stap: het instellen van de Conversions API. Adverteren jullie ook internationaal? Let dan even op het volgende. Bloosem.be en bloosem.de zijn twee verschillende domeinen. Maar bloosem.nl/be en bloosem.nl/de behoren tot één domein. Adverteer jij tegelijkertijd voor verschillende domeinen vanuit één advertentieaccount? Dan moet je aparte advertentieaccounts voor deze domeinen gaan aanmaken, omdat je anders het maximum aantal campagnes en conversies per domein overschrijdt. Vallen jullie internationale sites onder één domein dan kun je dus blijven adverteren vanuit één advertentieaccount. Maar let dan wel op jullie planning, want per domein kun je straks negen campagnes tegelijkertijd live hebben staan.

Facebook Conversions API

Deze stap is iets ingewikkelder dan de domeinverificatie en we raden aan hier de hulp van jouw websitebouwer in te schakelen. De Conversions API verzamelt en deelt gegevens rechtstreeks via je eigen server, terwijl de Facebook pixel afhankelijk is van externe cookies in browsers. De Conversions API biedt je meer controle over de gegevens die je deelt en geeft meer zichtbaarheid in de volledige customer journey. Als je de API samen met de pixel gebruikt krijg je meer inzicht, omdat je nu gegevens verzamelt over interacties en niet enkel webgebeurtenissen. Dit wil je dus zeker in gaan stellen, want met deze informatie kan Facebook jouw campagnes blijven optimaliseren en betere resultaten behalen.

Facebook Conversions API
Bron: Facebook

Stel je conversies in

Zodra je bovenstaande stappen voltooid hebt, kun je binnen Facebook aangeven welke acht conversies voor jou belangrijk zijn. Dit zijn de conversies waarop Facebook de campagnes optimaliseert, dus het is aan te raden dat je conversies in stelt die belangrijk zijn voor jouw bedrijfsresultaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aankoop, toevoeging aan de winkelmand, contactaanvraag of inschrijving.

Hulp nodig met adverteren op Facebook?

Hopelijk hebben we het op een duidelijke manier voor je uitgelegd. Wil je meer weten over hoe Facebook en andere online kanalen kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen? Of heb je nog aanvullende vragen over de veranderingen rondom de tracking binnen Facebook? Neem dan contact op met Kim. 

blank

Meer weten over Facebook adverteren?
Contact Kim!