Facebook Shops

Facebook Shops

Home » Facebook Shops

Facebook Shops

Facebook zet een volgende stap op de e-commerce markt met de introductie van Facebook Shops. Hiermee maakt Facebook het voor ondernemers mogelijk om naast de eigen webshop ook actief via Facebook en Instagram producten te verkopen. Later dit jaar wordt deze functie ook beschikbaar op WhatsApp en Messenger. Shops wordt in de komende maanden wereldwijd uitgerold.

Hoe werkt het?

Facebook Shops

Een Facebook Shop openen is gratis en makkelijk op te zetten. Je kunt zelf kiezen welke producten je wilt toevoegen en zo een ‘etalage’ maken. Daarnaast is het mogelijk om het uiterlijk van de winkel aan te passen door een coverafbeelding en accentkleuren van bijvoorbeeld jouw huisstijl toe te voegen. Op dit moment (mei 2020) kan afrekenen binnen Facebook alleen nog maar in de Verenigde Staten. Dit betekent dat in andere landen consumenten worden doorverwezen naar de eigen website. Het is dus wel belangrijk dat je daar ook al een webshop hebt.

Om gebruikers naar jouw shop te trekken is het aan te raden zelf berichten, stories en advertenties te plaatsen. Heeft een consument een vraag over één van de producten? Dan kunnen ze via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp contact opnemen. Ga je dus starten met Facebook Shops, dan is het dus wel belangrijk dat je regelmatig kijkt of je een bericht hebt ontvangen.

Livestream op Instagram

Instagram Shop en livestreams
Later dit jaar krijgt Instagram ook een nieuw tabblad in het menu: Instagram Shop. Via deze functie kun je producten van jouw favoriete merken en influencers bekijken, en het is mogelijk om te filteren op productsoorten. Ook is het in de toekomst mogelijk om via livestreams op Facebook en Instagram producten uit te lichten. Kijkers zien de producten dan onder de livestream en vanuit daar kunnen ze doorklikken naar de website.

Is dit iets voor mij?

Heb je al een webshop, maar haal je daar nog niet de gewenste resultaten? Dan is Facebook Shops zeker de moeite waard om te testen. Het is een gratis functie en door de coronacrisis zijn consumenten vaker online aan het shoppen en ook actiever op social media. Het is wel aan te raden om ook te gaan adverteren. Zo vergroot je niet alleen het bereik van de shop, maar ook de naamsbekendheid van jouw winkel. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Facebook Shop of adverteren op Facebook? Wij helpen je graag!

blank

Meer weten over Facebook Advertising? Neem dan contact op met Kim!