Nieuwe Google Discovery Ads functionaliteiten

Nieuwe Google Discovery Ads functionaliteiten

Home » Nieuwe Google Discovery Ads functionaliteiten

Nieuwe Google Discovery Ads functionaliteiten

Google komt met nieuwe functionaliteiten voor Discovery Ads campagnes. Zo helpen deze functionaliteiten om de doelgroepen vanaf nu tot en met de feestdagen betrokken te houden. Goed om hier dus rekening mee te houden wanneer je al je nieuwe campagnes gaat opzetten.

Wat is Google Discovery Ads?

Even een opfrisser van wat betreft wat Google Discovery ook alweer is. De advertenties in deze campagnes vind je terug in Google Discover feed, YouTube home en Gmail. Discovery Ads maken gebruik van afbeeldingen en je logo. Je kunt vijf headlines en vijf omschrijvingen toevoegen om Google mee te laten testen. Het algoritme zoekt automatisch de juiste advertentieformaten op de juiste plek voor de doelgroepen die mogelijk converteren. Goed om Google hiermee te vertrouwen en zo de beste resultaten te behalen.

Focus op gebruikerervaring

Steeds meer mensen maken gebruik van Google-feeds om hier gepersonaliseerde updates te vinden die passen bij hun interesses. Om de ervaring van de gebruikers te verbeteren, zal Google zich gaan focussen op de volgende punten:

  • Betere advertentiebeleving
  • Verbeterde richtlijnen advertentiemateriaal
  • Nieuwe doelgroepinzichten 

Betere advertentiebeleving

Naast het testen met videoadvertenties in het Discovery netwerk blijft Google werken aan nieuwe manieren om de advertentiebeleving te verbeteren én aantrekkelijker te maken. Het doel hiervan is op een nuttige en niet-opdringerige manier waardevolle momenten te bieden aan gebruikers. Je wilt met je advertenties mensen inspireren en dat kan beter als het meer lijkt op een verhaal die je vertelt.  

Google werkt aan het beter maken van de advertentiebeleving door dit aantrekkelijker te maken in Gmail en dan specifiek in het Sociaal en Reclame tabblad. Dit gedeelte wordt uitgebreid. Zo worden er meerdere details opgenomen waaronder prijzen en productafbeeldingen. Door middel van machine learning wordt het juiste item op het moment aan de meest relevante doelgroep vertoond. Door de dynamische manier van storytelling maak je de beleving passender en zou je dus beter je doelgroep moeten bereiken. 

Discovery Ads voorbeeld drie schermen

Verbeterde richtlijnen advertentiemateriaal

Tijdens het maken van nieuwe advertenties zul je gedetailleerde informatie zien over de items. Denk hierbij aan meer suggesties voor beeldverhoudingen en unieke koppen. Ook komen er opties voor duidelijkere call-to-actions. 

Daarnaast komt er een optie voor live feedback over de advertentie effectiviteit. De advertenties worden beoordeeld van Slecht tot Uitstekend. Aanvullend hierop kun je ook de optimalisatiescore bekijken van de campagne. Dit gaat je allemaal helpen optimaal resultaat uit je campagnes te halen.

Doelgroepinzichten

De nieuwe inzichten-pagina geeft aan welke doelgroepsegmenten het best reageren op de advertenties. Door deze inzichten te koppelen aan de itemrapportage kan je de betrokkenheid nog verder vergroten en zorgen dat je advertenties de meeste zichtbaarheid krijgen. Discovery-advertenties werken ook goed in combinatie met geoptimaliseerde targeting. Hiermee maak je het mogelijk om nieuwe doelgroepen te vinden die hoogstwaarschijnlijk zullen klikken op je advertentie en uiteindelijk converteren.

Google blijft optimaliseren

Zoals je ziet blijft Google de komende tijd bezig met het optimaliseren van de Google feeds. Er wordt verwacht dat er meer tools en inzichten zullen komen om dit verder uit te breiden en te verbeteren. Een goed moment om je huidige Discover campagnes te bekijken of om juist te beginnen met dit type advertenties.

Juist voor de feestdagen is het een geschikt moment om de customer journey verder uit te breiden zodat je er klaar voor bent als alle feestdagengekte begint. Ook kun je denken aan andere kanalen om in te zetten naast Google Discover; zoals affiliate marketing, social advertising of andere vormen van Google Ads. Daar helpen we je uiteraard graag mee.

Patricia paarse achtergrond

Hulp nodig bij het opzetten van een Discovery campagne of wil je hem verder optimaliseren en weet je niet hoe? Contact Patricia!