Jouw YouTube campagne optimaliseren

Jouw YouTube campagne optimaliseren

Home » Jouw YouTube campagne optimaliseren

Jouw YouTube campagne optimaliseren

Nu je weet waarom je het slim is om op YouTube te adverteren, gaan we van je campagne een succes maken. In dit blog focussen we op 3 belangrijke punten:

  • Het perfecte aanbod
  • Customer targeting
  • Videocontent

Het perfecte aanbod

YouTube advertising

Wanneer je een product of een dienst aanbiedt via YouTube advertenties, kun je het aanbod niet één op één overnemen van andere advertentiekanalen. Een aanbod dat goed werkt via Google Search of Facebook werkt niet altijd via YouTube. Een advertentie op YouTube is minder succesvol als je probeert om met een bestaande oplossing een probleem te verhelpen. Je kunt beter een nieuwe oplossing aanbieden, waar mensen nog niet eerder aan hebben gedacht.

YouTube is niet zo ‘social’ als je zou denken. Mensen die op YouTube zitten zijn over het algemeen alleen. Het is een privé-ervaring. YouTube-gebruikers zijn voornamelijk bezig met het consumeren van informatie die specifiek voor hun interessant is. Hierdoor komen ze onbewust in een mindset waarbij ze openstaan voor content om zichzelf te verrijken met nieuwe informatie of prikkels. Door een nieuwe oplossing te bieden, prikkel je hen dus ook.

Dit kan op de volgende 5 manieren:

Iets wat alleen de experts wetenDit voelt als nieuwe informatie, andere mensen weten dit nog niet.
“The devil is in the detail”Iedereen weet dat het werkt, maar op deze manier werkt het pas écht goed.
Dit verandert alles!Niks is meer hetzelfde door deze nieuwe uitvinding.
Laat de oude methodes voor wat ze zijnZorg dat je in 2021 niet meer met die oude producten werkt.
“Back to basics”Mensen zijn vaak geneigd om zaken te overcompliceren, dus maak het zo eenvoudig mogelijk.

Customer targeting

Wanneer je de juiste personen weet te bereiken op YouTube, is de kans groot dat deze mensen tijd willen besteden aan je merk. Door op YouTube te adverteren kun je gebruik maken van de targetingmogelijkheden van Google.

RemarketingRetarget klanten die op je website zijn geweest
PlacementsKies specifieke video’s waarbij je een advertentie wil weergeven
TopicsKies onderwerpen van video’s waarbij je een advertentie wilt weergeven
Custom IntentTarget mensen op basis van hun zoekgedrag in Google of YouTube
Similar AudiencesTarget mensen die vergelijkbaar klikgedrag vertonen met bestaande klanten
Affinity AudiencesMensen die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp
In-Market AudiencesMensen die onderzoek doen naar producten of diensten en daadwerkelijk overwegen om over te gaan tot een aankoop

Hoe wordt jouw YouTube-advertentiecampagne een succes?

Wil je er voor zorgen dat je volgende YouTube-advertentiecampagne een groot succes wordt? Dan moet je de juiste targetingopties combineren met een advertentie die op maat is gemaakt voor elke specifieke doelgroep. Welke vorm van targeting je moet gebruiken is afhankelijk van fase van de customer journey waar de klant zich in bevindt. Om daar achter te komen kun je YouTube-kijkers vergelijken met consumenten in een fysieke winkel. In een fysieke winkel heb je drie soorten kopers:

Window, in-store, checkout shopper
  • Window shoppers zijn mensen die door het raam van een winkel naar de producten kijken, maar nog niet naar binnen zijn gekomen
  • In-store shoppers zijn mensen die in de winkel zijn en door de verschillende producten bekijken
  • Checkout shopper zijn mensen die in de rij staan ​​voor de kassa omdat ze bijna klaar zijn om een ​​aankoop te doen

Houd er ten slotte rekening mee dat je deze targetingopties altijd kunt combineren. Je kunt dus Similar Audiences combineren met targeting op Topics om zo je advertenties weer te geven aan een nog specifiekere groep mensen.

Videocontent

Alles wordt gemakkelijker als je een goede video hebt om mee te adverteren. Maar welke inhoud heb je nodig voor een videoadvertentie?

In dit blog praat ik voornamelijk over TrueView YouTube advertenties. Deze advertenties kun je wegklikken na 6 sec. en bevatten een Call To Action knop. De manier waarop je betaalt voor dit populaire format zorgt ervoor dat je rekening moet houden met de opzet van je video.

GIF YouTube

Je betaalt bij deze YouTube advertenties alleen voor engagement. Dit kan op de volgende manieren:

  • Wanneer iemand op de CTA knop klikt
  • Wanneer iemand langer dan 30 sec. de video bekijkt
  • Wanneer iemand de hele video uitkijkt

Om niet onnodig te betalen voor je advertenties is het dus belangrijk dat de video langer is dan 30 seconden. Tegenwoordig zie je zelfs succesvolle YouTube advertenties die 2,5 minuut duren. Wanneer mensen langer dan 30 sec. naar je advertentie kijken, dan weet je dat ze geïnteresseerd zijn in hetgeen dat je aanbiedt. Je wilt daarom dat mensen die niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst binnen 30 sec. wegklikken. Dit voorkomt dat je onnodig voor deze mensen moet betalen.

Om dit te voor elkaar te krijgen heeft YouTube specialist Tom Breeze een format bedacht voor de “perfecte” YouTube advertentie video.

Format YouTube advertentievideo
  • Door in de eerste 5 sec. je targetgroep te benoemen (demographics) voelen mensen zich aangesproken en vergroot je de kans dat ze blijven kijken.
  • Gebruik binnen de eerste 20 sec. een Call To Action. Op deze manier begrijpen mensen dat ze naar een advertentie kijken en zullen ze sneller wegklikken als ze niet geïnteresseerd zijn. Dit voorkomt dat je voor deze mensen moet betalen.
  • Eindig altijd met een Call To Action zodat je de kans vergroot dat geïnteresseerde personen daadwerkelijk actie ondernemen door naar je website te gaan.
blank

Meer weten over de identiteitsverificatie-programma van Google Ads? Neem contact op met Patricia!