Black Friday is voor consumenten hét moment van het jaar om te profiteren van hoge kortingen. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten niét om jullie heen kunnen? In dit blog geven we vijf tips om met Affiliate Marketing het maximale uit deze periode te halen!
Black Friday is ieder jaar hét moment om te profiteren van hoge kortingen. Het is over komen waaien uit Amerika, waar het de dag na Thanksgiving het startsignaal is om de kerstinkopen te doen, met hoge kortingen. Inmiddels zijn wij Nederlanders ook gewend geraakt aan Black Friday en bewaren veel van ons het doen van grote aankopen tot die ene week.
Black Friday vindt in principe ieder jaar plaats op de vierde vrijdag van november. Tegenwoordig starten de meeste winkels eerder in november met kortingen. Black Friday eindigt traditioneel op de laatste maandag van november, ook wel bekend als Cyber Monday, maar Cyber Week is ondertussen ook al een begrip.
Wat de precieze data ook zijn: richting het einde van november is er hoge concurrentie op de markt. Maar hoe zorg je ervoor dat jij tussen al die deals gezien wordt? Nou, Affiliate Marketing kan een effectieve manier zijn om online op te vallen.
Affiliate Marketing: wat is het ook alweer?
Affiliate Marketing is het online performance marketingkanaal bij uitstek. Als webshop promoot je jouw producten via derden, ook wel affiliates of publishers genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vergelijkingssites. Zodra een bezoeker van hun site overgaat tot een aankoop ontvangt de publisher daar een vergoeding voor. In feite besteed je jouw marketing dus uit. Het voordeel is dat je alleen betaalt wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt. Om dit allemaal soepel te laten lopen, kun je je als adverteerder en publisher aansluiten bij een partnernetwerk, zoals Awin, Daisycon of Tradetracker.
Black Friday in cijfers
In 2023 hebben we flink online geshopt in Nederland tijdens Black Friday. Uit de gegevens van Thuiswinkel.org blijkt namelijk dat er in 2023 op Black Friday 7,13 miljoen iDEAL-transacties zijn gedaan, 17% meer dan het jaar ervoor en gemiddeld van zo’n € 330. In 2022 waren dit nog 6,07 miljoen transacties op gemiddeld € 288.
Black Friday: 5 tips om jouw sales een boost te geven
Voordat we verdergaan met de tips nog één heel belangrijk punt. Als je ook wil profiteren van het belangrijkste salesmoment van het jaar, dan is het natuurlijk wel van belang dat je een goede deal hebt. Heb je een mooie deal? Volg dan onderstaande tips om er het maximale uit te halen.
1. Landingspagina
Maak een speciale Black Friday landingspagina, zodat bezoekers in één oogopslag kunnen zien welke acties er zijn. Let er ook op dat de pagina zo is ingericht dat bezoekers snel over kunnen gaan tot een aankoop, dus zet bij elk product een call-to-action. Zorg dus ook dat de pagina op tijd live staat; vóór november. Vanaf begin november zijn mensen al op zoek naar Black Friday deals en wil je wel zichtbaar zijn.
2. Boek op tijd advertenties in
Start op tijd met het inkopen van advertenties, ook al weet je nog niet precies wat de actie gaat zijn. Wij merken dat belangrijke affiliate partners voor Black Friday al in juni/juli starten met het aanbieden van promotiepakketten. Je wil niet achter het net vissen bij affiliate websites als Black Friday Nederland en Black Friday Deals. Deze sites gebruiken het hele jaar om hun site te optimaliseren voor Black Friday, waardoor zij veel verkeer genereren. Hier wil je dus zeker zichtbaar zijn.
Andere belangrijke publishers in affiliate zijn cashbacksites en spaarprogramma’s, zoals Shopbuddies en Qassa. In Nederland hebben zij tienduizenden leden die je kunt bereiken middels promoties op de site en via nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat je niet achter het net vist en boek nu alvast jouw plek. Hou er wel rekening mee dat je voldoende marketingbudget reserveert, want over het algemeen zijn deze promoties iets duurder dan normaal. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de populariteit van deze periode.
Uiteraard doe je ook een oproep aan alle publishers van jouw programma met de vraag of zij extra exposure kunnen geven aan de actie. Als extra trigger zou je hiervoor ook een verhoogde vergoeding aan kunnen bieden.
3. Publishercommunicatie
In Affiliate Marketing is relatiemanagement met je publishers erg belangrijk. Zorg dat je ze op de hoogte houdt van jullie ontwikkelingen, zodat ook zij dit kunnen meenemen. Dat betekent dat je vanaf begin november regelmatig contact hebt. Denk hierbij aan informatie over de actie, dat er speciale banners komen en dat er een aangepaste productfeed komt. Tip: stuur je belangrijke publishers een persoonlijke mail of neem telefonisch contact op, want niet iedereen leest de mails die je via het partnernetwerk stuurt.
4. Update je productfeed
We benoemden het al kort bij punt 3: de productfeed. Veel publishers halen productinformatie uit een datafeed, zodat alle gegevens altijd up-to-date zijn. Zorg er dus voor dat je je tijdelijke actie ook hierin aanpast. Dit zorgt ervoor dat de actie op alle sites zichtbaar is. Zorg er dus wel voor dat je dit duidelijk communiceert, want niet iedere publisher doet een dagelijkse update van de feed.
5. Promotiemateriaal
De meeste mensen zijn visueel ingesteld, daarom is visuele content erg belangrijk voor je campagnes. Banners die direct tonen welke actie jij hebt zijn bijvoorbeeld een sterke zet . Deze kun je dan niet alleen inzetten voor mailings en websites van publishers, maar natuurlijk ook voor je eigen kanalen. Want ook die moet je natuurlijk niet vergeten met Black Friday en Cyber Week.
In de startblokken voor Black Friday!
Met deze vijf tips leg je een goede basis voor jouw Affiliate Marketing programma tijdens Black Friday (en daarna). Natuurlijk is Affiliate Marketing niet het enige performance kanaal om in te zetten voor deze sales periode. Heb je bijvoorbeeld ook al nagedacht over Google Search Advertising, Social Advertising en E-mailmarketing? Ook daar kunnen we je bij Bloosem mee helpen!