Dé LinkedIn trends voor 2023

Dé LinkedIn trends voor 2023

Home » Dé LinkedIn trends voor 2023

Dé LinkedIn trends voor 2023

We vragen het ons allemaal af: wat zijn de belangrijkste LinkedIn trends voor 2023? De antwoorden vind je in deze blog. Kom je dingen tegen die je meteen kan toepassen? Ik zeg, doen!



1. Brand humanisering

Authenticiteit is een concept die steeds meer van belang is op social media. De opkomst van een app zoals BeReal, die afgelopen jaar booming werd, bevestigt dit. En de naam geeft het ook aan: laat zien wie je écht bent. Achter de schermen van grote (en kleine) bedrijven schuilen mensen, die gevoelens en emoties hebben. Daar willen je potentiële klanten zaken mee doen, niet met je strakke logo (het kan meehelpen, begrijp mij niet verkeerd). Maar het gaat om de persoonlijke verhalen. Volgens LinkedIn zorgen persoonlijke berichten voor de hoogste engagement. Hoe vaak heb jij een post geliket van iemand die je niet kent, die openhartig deelt over zijn of haar burn-out?

Influencer marketing

Als je dacht dat je influencers alleen op Tiktok en Instagram zou tegenkomen, dan heb je het mis. Om in te spelen op deze trend gebruiken merken influencer marketing. Dit is een effectieve manier om een merk te promoten, nog steeds op een “human” manier.

Ook zal de aandacht voor ambassadeurschap toenemen, iets wat start bij je eigen medewerkers als micro-influencers. Waarom? Het antwoord is simpel: de beste promotie start met oprecht enthousiasme. Als je zelf ergens van overtuigt bent, dan hoef je niet je best te doen om het te verkopen. Dan ben je simpelweg een verhaal aan het vertellen; jouw positieve ervaring middels storytelling.

LinkedIn heeft aangekondigd dat het mogelijk wordt voor bedrijven om posts van medewerkers te promoten. Het zal je niet verbazen, maar mensen lezen liever berichten van andere mensen dan van een bedrijf (nogmaals: humanisering). Daarom lijkt het een vanzelfsprekende stap voor LinkedIn om advertentie-inkomsten te genereren door middel van bedrijven die zulke berichten promoten. 

Verder gaan bedrijven op zoek naar externe hulp om hun boodschap op een krachtige manier over te laten komen. Content creators worden steeds vaker ingehuurd voor hun waardevolle content. Dan hebben ik het niet alleen over influencers, maar ook over ghost-writing, een concept die steeds populairder wordt.

Humanisering van werk

Samen met de brand moet het werk ook meer “human” worden. De focus ligt steeds meer op wat het bedrijf medewerkers kan bieden. Waar staat de brand voor? Wat zijn de essentiële kernwaardes? Dit kunnen bedrijven wel schriftelijk vertellen, maar toekomstige medewerkers willen dit ook zien én voelen. Hierdoor spelen zaken zoals transparantie en verhalen achter de schermen een belangrijke rol. Niet alleen het eerste contactpunt met een medewerker is cruciaal (online, telefonisch of live), maar ook alle anderen die volgen.

Zorg ervoor dat je hierop inspeelt, ook met je LinkedIn-bedrijfspagina. Heb jij de normen en waarden van jouw organisatie al gemeld? Welk beeld krijgt een kandidaat of klant van jouw organisatie, gebaseerd op het profiel? Vergeet niet: alle touch-points tellen.

Écht contact met je doelgroep

Maak content die je doelgroep echt wil lezen, alleen zo maak je écht contact met ze. Hoe? Luister naar hun vragen en beantwoord ze. LinkedIn helpt je niet alleen met uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden die bedrijven diepere inzichten over de doelgroep bieden. Ook heeft het platform live streaming en virtual events geïntroduceerd: LinkedIn Live en LinkedIn audio. Deze tools geven bedrijven de kans om zichzelf op een andere manier te laten zien en in gesprek te gaan met klanten.

2. Community

Het bouwen van relaties staat hoog op het lijstje. Hiermee verdwijnt ook het onder druk zetten van klanten om jouw product of dienst te gebruiken. Ga in plaats hiervan met ze in gesprek en zorg dat je een partner kan zijn waar zij op kunnen bouwen. 

Het belang van interactie

Dat persoonlijke verhalen voor veel interactie zorgen begrijpen we ondertussen wel (blijf hier vooral op focussen!), maar er is nog een tool die hierbij helpt: de LinkedIn poll. Je komt deze vaak genoeg tegen op je timeline, en hiermee genereer je nog steeds veel engagement. Omdat de reactie-drempel voor gebruikers laag is, kan je door middel van polls veel relevante informatie halen en je post organisch boosten. Wees dus vooral niet bang om hier gebruik van te maken.

3. Creativiteit

Last but zeker weten not least: creativiteit. Deze trend is vooral belangrijk omdat bedrijven zich meer dan ooit willen onderscheiden van hun competitie. Potentiële klanten scrollen de hele dag door social media, waarom zouden ze stoppen bij jouw post? Door middel van het “wow-effect”. En hoe bereik je die? Precies, creativity is key

Visuele content

We zien het op andere social mediakanalen zoals Instagram of TikTok: video’s zijn en worden steeds populairder. Ook al zijn stories nooit een succes geworden op LinkedIn zijn video’s op de tijdlijn een sterke tool. Wist je dat het nu zelfs mogelijk is om een “spontaan” filmpje op te nemen in een LinkedIn chat?

Naast filmpjes komt er steeds meer aandacht voor “originelere” content. Denk bijvoorbeeld aan een downloadable whitepaper of een carrousel. Dit maakt content een stuk aantrekkelijker.

Gebruik deze LinkedIn trends in jouw voordeel en haal het maximale uit je organische content. Wil je andere social media trends ontdekken? Bekijk dan onze andere blogs hier!

Céline


Liever sparren met een digital marketing bureau om jouw bedrijf naar de volgende stap te tillen? Neem dan contact met mij op!