Effectief jouw doelgroep bereiken met de juiste targeting!

Doelgroepen bereiken gaat anno 2018 steeds minder op basis van aannames en steeds meer op basis van accurate data. Waarbij er in het verleden vaak aannames werden gemaakt op basis van leeftijd en geslacht is er tegenwoordig veel meer data beschikbaar over het gedrag van mensen en hun intentie. Onderzoek van Google in samenwerking met Compete toont aan dat wanneer adverteerders alleen op basis van demografische gegevens mensen bereiken je een groot deel van je doelgroep kunt mislopen. In dit blogartikel lees je meer over het effectief bereiken van jouw doelgroep en hoe je hiermee je conversie kunt verhogen.

doelgroepen targeting

Valkuilen bij aannames van demografische targeting

Sporten is voor mannen. Gamen is voor kinderen. Vrouwen richten het huis in. Mannen kopen auto’s. Klopt dat?

Uit onderzoek blijkt dat:

  • 60% van de relevante sport content wordt bekeken door vrouwen;
  • 45% van gaming gerelateerde zoekopdrachten op mobiel wordt gedaan door 35+;
  • 40% van de huis (product) gerelateerde zoekopdrachten wordt gedaan door mannen;
  • 60% van auto gerelateerde zoekopdrachten op mobiel wordt gedaan door vrouwen.

Doelgroepen verkeerde aannames-A
Doelgroepen verkeerde aannames-B

Doelgroep targeting mogelijkheden

Om doelgroepen te bereiken zijn zoekopdrachten in Google nog steeds de eerste en meest gebruikte informatiebron. Vier van de vijf consumenten achten de informatie via de zoekmachine onmisbaar. Maar gedurende de tijd dat consumenten niet op zoek zijn naar informatie met behulp van een zoekmachine (en dat is in 79% van de gevallen), bezoeken ze wel websites waarvan het zeer interessant is als dit bezoekgedrag wordt opgeslagen. Google speelt hier slim op in door deze data te verzamelen zodat adverteerders hier vervolgens hun marketingboodschappen op kunnen loslaten.

De drie pijlers van doelgroep targeting

Er zijn drie soorten doelgroep targeting criteria binnen Google om de gewenste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Dit zijn:

  • 1) Remarketing

    Remarketing kan worden ingezet op twee manieren; de eerste zijn cookies die worden verzameld van bezoekers die jouw website hebben bezocht. De tweede manier is op basis van CRM-data, dat kunnen emailadressen zijn maar ook bijvoorbeeld postcodes of telefoonnummers.

  • 2) Affinity, In-Market & Similar Audiences

    Google beschikt inmiddels over zoveel data dat ze ook doelgroepen (audiences) hebben gedefinieerd die voldoen aan vooraf bepaalde kenmerken die door Google worden meegegeven. Deze doelgroepen worden onder andere affinity-doelgroepen (affiniteits doelgroepen) genoemd, waarbij het mogelijk is om mensen te bereiken die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp.

    Daarnaast zijn er ook doelgroepen die al wat verder in de oriëntatiefase zitten voor het aankopen van producten of diensten, deze doelgroepen worden gedefinieerd als ‘In-market doelgroepen’.

    Deze affinity -en in-market doelgroepen worden vervolgens verrijkt door er extra demografische targeting aan toe te voegen om nog beter de gewenste doelgroep te kunnen bereiken. Als laatste is het ook mogelijk om similar audiences te gebruiken, dit zijn doelgroepen die vergelijkbare kenmerken vertonen als mensen in jouw remarketinglijsten.

  • 3) Zoekwoorden

    De meest gangbare manier van doelgroep targeting is nog steeds zoekwoord targeting. Dit bestaat enerzijds uit de zoekwoordopdrachten in de zoekmachine en anderzijds uit contextual advertising. Hierbij kan er op basis van ingegeven zoekwoorden in een Adwords campagne overeenkomstige content op websites uit het Google Display Netwerk worden getarget.

Doelgroeptargeting - 3 mogelijkheden

Als we ons vervolgens verder verdiepen in de doelgroep targeting van deze drie pijlers kunnen we dat verder onderverdelen in twee onderdelen; mensen die je kent en mensen die je niet kent.

Bereik mensen die we kennen

Mensen die we kennen op basis van onze eigen beschikbare data kunnen we bereiken via verschillende kanalen; Adwords, Gmail, YouTube en het Google Display Netwerk. Daarbij is het vanzelfsprekend dat we in de communicatie richting deze doelgroep een andere boodschap laten zien dan mensen die we niet kennen. Dit sluit nauw aan op het See, Think, Do & Care model dat BlooSEM hanteert. In onderstaande tabel staat duidelijk aangegeven via welke kanalen de verschillende manieren van contact met een reeds bekende doelgroep kan worden ingezet.

Remarketing mogelijkheden Google

Bereik mensen die we niet kennen

Mensen die je niet kennen kunnen bereikt worden op basis van vergelijkbare doelgroepen. Deze vergelijkbare doelgroepen kunnen worden opgebouwd aan de hand van aanwezige remarketing- of emaillijsten. Daarbij kan er ook onderscheid worden gemaakt in loyale klanten en historische klanten, zodat hier een eventueel verschil in prestaties goed inzichtelijk gemaakt kan worden en hier vervolgens op bijgestuurd kan worden. Naast vergelijkbare doelgroepen kunnen nieuwe mensen/prospects ook goed worden bereikt met In-Market, Affiniteitsdoelgroepen en contextuele doelgroepen.

Bereik mensen die je nog niet kent

Nieuw: Custom Intent! Sinds eind 2017 heeft Google ook de targeting mogelijkheid gelanceerd om op basis van zoektermen en URL’s of zelfs webpagina’s toe te voegen als input voor de aangepaste intentiedoelgroep om jouw doelgroep te bereiken op Google & YouTube. Een interessante ontwikkeling die de targeting nog unieker maakt.

 Eva-promovenster

BlooSEM zet dagelijks met succes doelgroep targeting in voor onze klanten. Ben je benieuwd hoe je dit zelf goed kunt inzetten in advertentiecampagnes?

Afbeeldingen met dank aan Google