Effectief jouw doelgroep bereiken met de juiste targeting!

Doelgroepen bereiken gaat vandaag de dag steeds minder op basis van aannames en steeds meer op basis van accurate data. Tegenwoordig is er veel meer data beschikbaar over zowel leeftijd en geslacht als het gedrag van mensen en hun intentie. Het is natuurlijk superinteressant om je naar een mix van deze data te kijken. Als je alleen naar demografische gegevens van mensen kijkt kun je immers een groot deel van je doelgroep mislopen. In dit blogartikel lees je meer over het effectief bereiken van jouw doelgroep en hoe je hiermee je conversie kunt verhogen.

doelgroepen targeting

Valkuilen bij aannames van demografische targeting

Zeg nou zelf: sporten is voor mannen en gamen is voor kinderen, toch?  Vrouwen richten het huis in en mannen kopen auto’s. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Uit onderzoek blijkt dat:

  • 60% van de relevante sport content wordt bekeken door vrouwen;
  • 45% van gaming gerelateerde zoekopdrachten op mobiel wordt gedaan door 35+;
  • 40% van de huis (product) gerelateerde zoekopdrachten wordt gedaan door mannen;
  • 60% van auto gerelateerde zoekopdrachten op mobiel wordt gedaan door vrouwen.
Doelgroepen verkeerde aannames-A
Doelgroepen verkeerde aannames-B

Doelgroep targeting mogelijkheden

Zoekopdrachten in Google zijn nog steeds de eerste en meest gebruikte informatiebron van mensen. Vier van de vijf consumenten achten de informatie via de zoekmachine onmisbaar. Maar als consumenten niet op zoek zijn naar informatie met behulp van een zoekmachine (en dat is in 79% van de gevallen), bezoeken ze wel websites om informatie te vergaren. In een groot aantal gevallen kan dit bezoekgedrag geregistreerd worden. Google verzamelt zo data over de bezoeker en zet deze bezoekers in bepaalde doelgroepen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die in de markt zijn voor een nieuwe auto, foodies of shopaholics of mensen die op zoek zijn naar een baan. De adverteerders kunnen hier vervolgens handig op inspelen en zo hun specifieke doelgroep targeten met de juiste boodschap.

De vier pijlers van doelgroep targeting

Er zijn drie soorten doelgroep targeting criteria binnen Google om de gewenste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Dit zijn:

  • 1) Remarketing en vergelijkbare doelgroepen

    Remarketing kan worden ingezet op twee manieren; de eerste zijn cookies die worden verzameld van bezoekers die jouw website hebben bezocht. De tweede manier is op basis van CRM-data, dat kunnen emailadressen zijn maar ook bijvoorbeeld postcodes of telefoonnummers.                            Wil je mensen bereiken die lijken op je remarketing doelgroepen dan kun je ‘vergelijkbare doelgroepen’ ofwel similar audiences inzetten.

  • 2) Affinity doelgroepen

    Google beschikt inmiddels over zoveel data dat ze ook doelgroepen (audiences) hebben gedefinieerd die voldoen aan vooraf bepaalde kenmerken die door Google worden meegegeven. Deze doelgroepen worden onder andere affinity-doelgroepen (affiniteits doelgroepen) genoemd, waarbij het mogelijk is om mensen te bereiken die interesse hebben voor een bepaald onderwerp.

  • 3) In-market en custom intent

    In-market doelgroepen zijn doelgroepen die al wat verder in de oriëntatiefase zitten voor het aankopen van producten of diensten. Zij zijn actief op websites waar content staat over specifieke producten of diensten.

    Met custom intent kun je mensen bereiken die op bepaalde zoekwoorden gezocht hebben maar jou website nog niet bezocht hebben. Dus stel je bent een recruitmentbureau dat adverteert in Google Ads. Mensen zoeken bijvoorbeeld op vacature accountmanager maar klikken niet op jouw Google Ads advertentie. Vervolgens begeven ze zich op Google Display Netwerk of op YouTube en kunnen ze een display of video ad van jouw bedrijf tegenkomen.

  • 4) Demografie

    En ten slotte demografie. Hiermee kun je targeten op leeftijd en/of geslacht, maar ook op singles, ouders of opleidingsniveau.

Doelgroeptargeting - 3 mogelijkheden

Als we ons vervolgens verder verdiepen in de doelgroep targeting van deze vier pijlers kunnen we dat verder onderverdelen in twee onderdelen; mensen die je kent en mensen die je niet kent.

Bereik mensen die we kennen

Mensen die we kennen kunnen we bereiken op basis van onze eigen beschikbare data.  Belangrijk is dan uiteraard wel dat je Web Analytics van je website goed is ingericht. Als je deze data vervolgens goed inzet kun je deze mensen onder andere opnieuw bereiken via ; Google Ads, Gmail, YouTube en het Google Display Netwerk. Daarbij is het vanzelfsprekend dat we in de communicatie richting deze doelgroep een andere boodschap laten zien dan mensen die we niet kennen. Dit sluit nauw aan op het See, Think, Do & Care model dat BlooSEM hanteert. In onderstaande tabel staat duidelijk aangegeven via welke kanalen de verschillende manieren van contact met een reeds bekende doelgroep kan worden ingezet.

Remarketing mogelijkheden Google

Bereik mensen die we niet kennen

Mensen die jou nog niet kennen kunnen onder andere bereikt worden op basis van vergelijkbare doelgroepen. Deze vergelijkbare doelgroepen lijken bijvoorbeeld op mensen die al eens iets gekocht hebben op je website of op mensen die geabonneerd zijn op je nieuwsbrief.

Naast deze vergelijkbare doelgroepen zijn er nog tal van mogelijkheden waarmee je nieuwe prospects kunt bereiken. Zo zijn er in-market doelgroepen, dit zijn mensen waarvan op basis van hun surfgedrag  is vastgesteld dat ze in de markt zijn voor een bepaald product of dienst. Er zijn custom intent doelgroepen, dit zijn mensen die in Google gezocht hebben naar specifieke producten of diensten maar niet geklikt hebben op jouw resultaat. Daarnaast zijn er affiniteitsdoelgroepen, hiemee kun je mensen bereiken die bepaalde hobbies of interesses hebben. En dan heb je nog de welbekende targeting op basis van demografische gegevens. En wat interessant is is dat je deze doelgroepen ook weer kunt combineren en bijvoorbeeld targeten op vrouwen tussen de 25 en 44 die in de markt zijn voor nieuwe schoenen.

Bereik mensen die je nog niet kent

 Daan-promovenster

BlooSEM zet dagelijks met succes doelgroep targeting in voor onze klanten. Ben je benieuwd hoe je dit zelf goed kunt inzetten in advertentiecampagnes?

Afbeeldingen met dank aan Google