Huh? Google stopt met tracking voor reclamedoeleinden

Huh? Google stopt met tracking voor reclamedoeleinden

Home » Huh? Google stopt met tracking voor reclamedoeleinden

Huh? Google stopt met tracking voor reclamedoeleinden

Google anticipeert op de toegenomen zorgen over privacy en zogeheten third party cookies. Het techbedrijf zegt zelfs op termijn te stoppen en geen nieuwe manieren te ontwikkelen om surfgedrag van gebruikers te volgen voor gepersonaliseerde advertenties. Uiteraard blijft Google wel op andere manieren het gedrag van gebruikers volgen. Denk hierbij aan gebruikte zoekwoorden in de zoekmachine, Google Maps en YouTube. De core-business blijft daarmee gewaarborgd.

Google stopt met tracking voor reclamedoeleinden

In een blog op de site van Google schrijft David Temkin, die eindverantwoordelijk is voor privacy rond advertenties, het volgende: “zodra we zijn gestopt met het gebruik van third party cookies, ontwikkelen we geen andere methoden om het surfgedrag van individuele gebruikers te volgen. Ook zullen we dit niet gebruiken in onze producten. Je moet niet hoeven accepteren dat je op het web wordt gevolgd om voordelen te krijgen uit persoonsgerichte reclame. En adverteerders hoeven geen individuele consumenten te tracken om betere prestaties te krijgen op hun digitale advertenties.”

Google heeft in de afgelopen tijd wel gewerkt aan alternatieve reclametechnieken, waardoor algoritmes in Google’s browser Chrome generieke doelgroepanalyses en targeting doen via API’s om op groepsniveau reclameberichten te versturen.

Volgens deskundigen hebben bedrijven als Google geen keuze en moeten ze hun beleid wel aanpassen. Gebruikers hebben steeds beter door dat hun gegevens ongevraagd worden gebruikt. Uit onderzoek van Pew Research Center blijkt ook dat 81% van de mensen vindt dat de risico’s rondom het verzamelen van data niet opwegen tegen het ontvangen van persoonlijke advertenties.

Een wereld zonder third party cookies

Vast staat dat een cookie-loze wereld een flinke impact zal hebben. Als actief (marketing)bedrijf doe je er goed aan na te gaan denken over hoe je bepaalde doelgroepen nu bereikt en hoe je dat straks, zonder third party cookies, gaat doen. Het is in de nabije toekomst cruciaal de kwaliteit van je first party data dik in orde te hebben. BlooSEM volgt de ontwikkelingen op de voet, want Google is niet de enige die stopt met third party cookies. Lees daarom ook ons blog over de gevolgen van de iOS 14 update van Apple voor Facebook campagnes.

blank

Meer weten over Google tracking? Neem dan contact op met Patricia!