Gratis je producten aanbieden via Google Shopping

In de BlooSEM Updates vind je nieuws, korte updates en weetjes over alles wat met online marketing te maken heeft. 

Google heeft een aanzienlijke besluit genomen om het Shopping-platform open te stellen voor onbetaalde, organische productvermeldingen. Het bedrijf laat via een blogpost weten dat retailers en webwinkels hun producten binnenkort gratis onder het Google Shopping-tabblad kunnen plaatsen.

“Vanaf volgende week bestaan ​​de zoekresultaten op het Shopping-platform voornamelijk uit gratis productvermeldingen, waardoor verkopers beter in contact kunnen komen met consumenten, ongeacht of ze op Google adverteren”, aldus Bill Ready, president Commerce bij Google. Deze wijzigingen worden nog vóór het eind van april doorgevoerd in de Verenigde Staten. Google verwacht het Shopping-platform pas richting het einde van dit jaar wereldwijd gratis toegankelijk te maken.

Voorheen moesten adverteerders betalen om hun producten onder het Google Shopping-tabblad weer te geven, maar hier komt dus verandering in. Het gratis maken van de productvermeldingen in Google Shopping is volgens de techgigant een manier om het online aanbod te vergroten. Dit zou retailers die in zwaar weer verkeren door de groei van e-commerce hulp moeten bieden om hun business overeind te houden. Google laat weten al langer bezig te zijn om deze veranderingen door te voeren. Vermoedelijk om beter de concurrentie aan te kunnen gaan met Amazon. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat dit proces versneld wordt uitgerold.

Google_shopping

Bestaande adverteerders hoeven niks aan te passen aan hun campagnes om gebruik te kunnen maken van de gratis productvermeldingen. Nieuwe online verkopers kunnen in het Google Merchant Center hun producten, middels een data feed, gratis aanbieden. Zo zorgen ze ervoor dat de producten via het Shopping-tabblad worden weergegeven.

Daan-promovenster 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van je Shopping-campagnes? BlooSEM helpt je hier graag bij!