TikTok breidt uit naar Search Ads

TikTok breidt uit naar Search Ads

Home » TikTok breidt uit naar Search Ads

TikTok breidt uit naar Search Ads

Wie kent TikTok niet? Dé app van de lieve katten filmpjes en gekke trends is nog steeds booming. Maar TikTok is niet alleen bedoeld voor entertainment: veel van haar consumers gebruikt het platform ook als zoekmachine. En het zal je niet verbazen: de app wil dit fenomeen gebruiken als verdienmodel. Maar wat betekent dit voor de toekomst van adverteren?



Eind 2022 lanceerde TikTok Search Ads in bèta. Zo konden bepaalde ads, gericht op bepaalde zoekwoorden, vertoond worden op basis van een specifieke search. Om aan te geven dat het bericht betaald is staat er “gesponsord” bij in bold. Dit zal je vast herkennen, want Google Search werkt precies zo.

We verwachten dat TikTok deze bèta als succesvol heeft ervaren, aangezien geruchten nu rond gaan dat het platform het daadwerkelijk wil gaan implementeren.

Search Ads op TikTok zouden het mogelijk maken om doelgroepen te targetten die moeilijk te bereiken zijn via traditionele advertentiekanalen: Millennials en Gen Z. Dit is een groot voordeel voor brands die deze doelgroep willen bereiken.

Dit betekent dat TikTok een nieuwe concurrent kan worden van de grote spelers Google of Microsoft op het gebied van Search advertising. In mijn ogen heeft TikTok een groot pluspunt: advertenties komen niet over als advertenties. Terwijl gebruikers een “leuk en interessant” filmpje zitten te kijken, worden ze onbewust beïnvloed om een bepaald product of dienst te kopen. Hierdoor is de content veel makkelijker te consumeren. Ik hoor het zelf ook vaak genoeg om mij heen: “ik heb een nieuwe trend op TikTok gezien, dit moeten wij ook proberen!”. En daar sta je dan, iets uit te proberen waar je nog nooit over na had gedacht.

Wanneer deze feature bruikbaar zal zijn is nog niet bekend. Eén ding is wel zeker: we komen terug met een update zodra we meer weten. 

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste digital marketing trends? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

blank


Liever sparren met een digital marketing bureau om jouw bedrijf naar de volgende stap te tillen? Neem dan contact met mij op!