Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Retentiemarketing: van lead naar loyale klant met succesvolle retentiecampagnes

Als we aan marketing denken, springen onze gedachten vaak over op leadgeneratietactieken die nieuwe klanten aantrekken. Maar marketing gaat niet alleen over het binnenhalen van nieuwe klanten, het gaat ook om het behouden van bestaande klanten; retentiemarketing!
Bloosem,
12 mei, 2021,

Retentiemarketing? Vergeet het niet, want vaak is klantbehoud nog belangrijker dan klantenwerving. Laten we eens kijken hoe jij jullie online marketingstrategieën kunt verbeteren door in te zetten op jullie retentiemarketing.

Wat is retentiemarketing?

Retentiemarketing is het onderdeel van een marketingstrategie dat gericht is op bestaande klanten. Wat jullie ook precies aanbieden: bestaande, loyale klanten zijn enorm waardevol. Met retentiemarketing kun je je op twee doelgroepen richten:

  1. Klanten terughalen die eerder iets bij jullie hebben gekocht of afgenomen.
  2. Terugkerende klanten behouden.

Retentiemarketing in de customer journey

Laten we eens kijken hoe deze definitie van retentiemarketing past in de laatste fasen van een customer journey.

  • Aan het begin van de customer journey bouwt acquisitiemarketing naamsbekendheid op. Dit trekt de aandacht, leidt het publiek op en verandert mensen uiteindelijk in kopers.
  • Aan het einde van de customer journey brengt retentiemarketing de koper terug in de ‘aankooptrechter’.

Wat is het doel van retentiemarketing?

De doelstelling van retentiemarketing is niet om het aantal klanten te vergroten, maar meer om het terugkerende aantal klanten te verhogen en ‘slapende klanten’ terug in de koopcyclus te brengen. Tevens om aankoopfrequenties te stimuleren en te zorgen dat bestaande klanten vaker de koopcyclus betreden en om klantverloop (churn) te verlagen.

Een voorbeeld van retentiemarketing is een webshop die een klant een samengestelde lijst met items stuurt die ze waarschijnlijk leuk vinden gebaseerd op iemands recente aankopen. Een klant aanmoedigen om het serviceniveau te upgraden is een ander voorbeeld van retentiemarketing.

Waarom retentiemarketing een slimme strategie is

Voor nieuwe en groeiende merken is het logisch om hun marketingplannen te richten op klantenwerving. Maar als een merk eenmaal een groot klantenbestand heeft, moeten ze hun strategie verleggen en meer aandacht besteden aan klantretentie.

Zonder retentieplan zijn alle marketingstrategieën in de acquisitiefase voor niets geweest. Een merk werkt misschien hard om klanten te krijgen, maar raakt ze vervolgens snel kwijt door niet het contact en interesse te onderhouden. Dit is een kostbare fout, want retentiemarketing verhoogt de inkomsten terwijl er minder (financiële) middelen worden gebruikt ten opzichte van acquisitiemarketing.

Wat is retentiemarketing

De volgende punten laten zien waarom retentiemarketing een slimme strategie is:

  • Het behouden van bestaande klanten verhoogt de winst. Het loont om klanten dicht bij jullie merk te houden. Door de klantenbinding met slechts 5% te verhogen, kan de winst met 25 tot 95% toenemen.
  • Bestaande klanten zullen waarschijnlijk meer uitgeven. Mensen die al iets bij jullie hebben gekocht en een positieve koopervaring hebben, zullen eerder terugkeren en een tweede keer meer geld uitgeven. Volgens de Adobe Digital Index geven dergelijke klanten zelfs drie keer meer uit per bezoek.
  • Bestaande tevreden klanten helpen vaak nieuwe klanten te werven. Als jullie tevreden klanten hebt, is de kans groter dat ze het bedrijf blijven steunen en producten op een positieve manier zullen promoten. Dit helpt ook om andere klanten naar julle te leiden, omdat klanten vertrouwen hebben in aanbevelingen van vrienden.

De positieve effecten van retentiemarketing komen op allerlei manieren tot uiting: klanttevredenheid, klantbetrokkenheid, mond-tot-mondreclame, terugkerende klanten en meer…

Retentiecampagnes voor klantretentie

Hieronder volgen enkele retentiecampagnes waarmee je eerdere en huidige kopers kunt behouden door middel van klantbehoud strategieën en marketingtactieken.

E-mailmarketing

E-mailmarketing blijft een belangrijk medium voor het opbouwen van klantrelaties. Ondanks de stortvloed aan e-mails die mensen dagelijks krijgen, horen ze graag als eerste nieuws van hun favoriete merken. Als je aan contentmarketing doet, zijn e-mailnieuwsbrieven een uitstekend instrument om abonnees c.q. klanten te laten weten dat je nieuwe content op jullie blog hebt gepubliceerd, het assortiment hebt uitgebreid, een speciale actie hebt etc.

Retargeting

Retargeting is de term voor online adverteren op basis van de browsegeschiedenis of zoekgedrag van een persoon. Deze digitale marketingtactiek helpt klanten terug te keren en betreffende conversie af te ronden, die ze anders misschien vergeten waren of bij een concurrent zouden doen.

Bied een beloningsprogramma aan

Een van de meest voorkomende voorbeelden van klantbehoud is het belonen van consumenten voor het zakendoen met een merk. Belonings- of loyaliteitsprogramma’s moedigen klanten aan om terug te keren door hen kortingen, exclusieve toegang of speciale aanbiedingen te geven.

Dagelijkse aanbiedingen en kortingsbonnen

Dagelijkse deals brengen mensen vaker terug naar een website dan ze anders zouden bezoeken. Deze strategie geeft klanten een stimulans om weer bij jou te winkelen in plaats van bij een concurrent. Ze weten dat ze iets voor een spotprijs zullen vinden. Het creëert urgentie, stimuleert impulsaankopen, omdat de deal tijdelijk is.

Start vandaag met een eigen strategie voor klantbehoud

Het opbouwen van een succesvol bedrijf gaat dus niet alleen over het aantrekken van nieuwe klanten. Klantretentie moet ook een substantieel onderdeel zijn van je marketingstrategie. Als je een goed programma voor klantenbehoud hebt, is het mogelijk om minder geld uit te geven, duurzame relaties op te bouwen en de levenslange waarde van de klant te verbeteren.

Gebruik de voorbeelden van klantenbinding uit dit artikel om jullie eigen retentiemarketingplannen te inspireren. Hopelijk helpt dit blog bij het schetsen van de doelgroep, het begrijpen van hun interesses en helpt het je onderwerpen te vinden waarmee jullie contact met klanten kunnen houden. Dit draagt allemaal bij aan klantbehoud en een hogere gemiddelde klantwaarde!

Uitbesteden van klantretentie via digital performance marketing

Hulp nodig met jullie klantebehoud? Bij Bloosem kun je terecht jullie volledige online marketingstrategie. Daarbij kunnen we binnen de customer journey extra aandacht geven aan klantbehoud en jullie retentiemarketing een boost geven. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Zóveel mensen gebruiken social media. Ook jullie doelgroep!

Dat social media populair is, dat weten we wel. Maar wist je ook dat het gebruik ervan ook nog steeds stijgt? De groep gebruikers is divers en de platformen die vooral populair zijn onder jongeren, worden ook steeds breder gebruikt, wat ze nét nog wat interessanter maakt voor bedrijven. In deze blog lees je alles over hoeveel mensen social media gebruiken en waarom het voor bedrijven goed is om daarop te marketen.

Lees meer
De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

De European Accessibility Act (EAA): wat zijn de gevolgen voor websites en apps van bedrijven? 

In Nederland zijn er meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Door vergrijzing groeit deze groep alleen maar. Mensen kunnen daarom om uitlopende redenen moeite hebben met het gebruiken van digitale diensten, websites en apps. Toegankelijkheid is echter een fundamenteel recht, vandaar dat de European Accessibility Act (EAA) tot leven is geroepen. In dit blog lees je wat de gevolgen zijn voor bedrijven die met name online gefocust zijn.

Lees meer
AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

AI inzetten voor contentmarketing: een goed idee?

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie. Voor welk kanaal je ook schrijft: het is het startpunt van het doorvertalen van waar jullie als bedrijf voor staan. SEO, SEA, social, e-mailmarketing: je ontkomt niet aan online content! Met de opkomst van ChatGPT en andere generatieve AI is het schrijven van teksten in één klap makkelijker én sneller geworden. Het is een geweldige tool, maar is het handig om jullie volledige content er door te laten schrijven? In hoeverre moet je als organisatie AI inzetten voor contentcreatie?

Lees meer