Vaak is klantbehoud nog belangrijker dan klantenwerving. Laten we eens kijken hoe jij je online marketingstrategieën kunt verbeteren door middel van retentiemarketing.
Wat is retentiemarketing?
Retentiemarketing is een strategie die gericht is op bestaande klanten. Het richt zich op het terughalen van klanten die al zaken hebben gedaan met een merk en het behouden van klanten die al verbonden zijn met een merk.
Laten we eens kijken hoe deze definitie van retentiemarketing past in de laatste fasen van een customer journey.
Aan het begin van de customer journey bouwt acquisitiemarketing naamsbekendheid op, trekt de aandacht, leidt het publiek op en verandert mensen uiteindelijk in kopers. Aan het einde van de customer journey brengt retentiemarketing de koper terug in de ‘aankooptrechter’.
De doelstelling van retentiemarketing is niet om het aantal klanten te vergroten, maar meer om klantretourpercentages te verhogen en ‘slapende klanten’ terug in de koopcyclus te brengen. Tevens om aankoopfrequenties te stimuleren en te zorgen dat bestaande klanten vaker de koopcyclus betreden en om klantverloop (churn) te verlagen.
Een voorbeeld van retentiemarketing is een webshop die een klant een samengestelde lijst met items stuurt die zij waarschijnlijk leuk vinden gebaseerd op iemands recente aankopen. Een klant aanmoedigen om het serviceniveau te upgraden is een ander voorbeeld van retentiemarketing.
Waarom retentiemarketing een slimme strategie is
Voor nieuwe en groeiende merken is het logisch om hun marketingplannen te richten op klantenwerving. Maar als een merk eenmaal een groot klantenbestand heeft, moeten ze hun strategie verleggen en meer aandacht besteden aan klantbehoud.
Zonder retentieplan zijn alle marketingstrategieën in de acquisitiefase voor niets geweest. Een merk werkt misschien hard om klanten te krijgen, maar raakt ze vervolgens snel kwijt door niet het contact te onderhouden. Dit is een kostbare fout voor elke organisatie, aangezien retentiemarketing de inkomsten verhoogt terwijl er minder (financiële) middelen worden gebruikt ten opzichte van acquisitiemarketing.
De volgende punten geven aan waarom retentiemarketing een slimme strategie is:
- Het behouden van bestaande klanten verhoogt de winst. Het loont om klanten dicht bij je merk te houden. Door de klantenbinding met slechts 5% te verhogen, kan de winst met 25 tot 95% toenemen.
- Bestaande klanten zullen waarschijnlijk meer uitgeven. Mensen die al iets bij je merk hebben gekocht en een positieve koopervaring hebben, zullen eerder terugkeren en een tweede keer meer geld uitgeven. Volgens de Adobe Digital Index geven dergelijke klanten zelfs drie keer meer uit per bezoek.
- Bestaande tevreden klanten helpen vaak nieuwe klanten te werven. Als je tevreden klanten hebt, is de kans groter dat ze het bedrijf blijven steunen en producten op een positieve manier zullen promoten. Dit helpt ook om andere klanten naar je bedrijf te leiden, omdat klanten vertrouwen hebben in aanbevelingen van vrienden.
De positieve effecten van retentiemarketing komen op allerlei manieren tot uiting: klanttevredenheid, klantbetrokkenheid, mond-tot-mondreclame, terugkerende klanten en meer…
Retentiecampagnes voor klantbehoud
Hieronder volgen enkele retentiecampagnes waarmee je eerdere en huidige kopers kunt behouden door middel van klantbehoud strategieën en marketingtactieken.
E-mailmarketing
E-mailmarketing blijft een belangrijk medium voor het opbouwen van klantrelaties. Ondanks de stortvloed aan e-mails die mensen dagelijks krijgen, horen ze graag als eerste nieuws van hun favoriete merken. Als je aan contentmarketing doet, zijn e-mailnieuwsbrieven een uitstekend instrument om abonnees c.q. klanten te laten weten dat je nieuwe content op je blog hebt gepubliceerd, het assortiment hebt uitgebreid, een speciale actie hebt etc.
Retargeting
Retargeting is de term voor online adverteren op basis van de browsegeschiedenis of zoekgedrag van een persoon. Deze digitale marketingtactiek helpt klanten terug te keren en betreffende conversie af te ronden, die ze anders misschien vergeten waren of bij een concurrent zouden doen.
Bied een beloningsprogramma aan
Een van de meest voorkomende voorbeelden van klantbehoud is het belonen van consumenten voor het zakendoen met een merk. Belonings- of loyaliteitsprogramma’s moedigen klanten aan om terug te keren door hen kortingen, exclusieve toegang of speciale aanbiedingen te geven.
Dagelijkse aanbiedingen en kortingsbonnen
Dagelijkse deals brengen mensen vaker terug naar een website dan ze anders zouden bezoeken. Deze strategie geeft klanten een stimulans om weer bij jou te winkelen in plaats van bij een concurrent. Ze weten dat ze iets voor een spotprijs zullen vinden. Het creëert urgentie, stimuleert impulsaankopen, omdat de deal tijdelijk is.
Start vandaag nog je eigen strategie voor klantbehoud
Het opbouwen van een succesvol bedrijf gaat dus niet alleen over het aantrekken van nieuwe klanten. Het behouden van klanten moet ook een substantieel onderdeel zijn van je marketingstrategie. Als je een goed programma voor klantenbehoud hebt is het mogelijk om minder geld uit te geven, duurzame relaties op te bouwen en de levenslange waarde van de klant te verbeteren.
Gebruik deze voorbeelden van klantenbinding om je eigen retentiemarketingplannen te inspireren. Hopelijk helpt dit blog bij het schetsen van je doelgroep, het begrijpen van hun interesses en helpt het je onderwerpen te vinden waarmee je contact met je klanten kunt houden. Dit draagt allemaal bij aan klantbehoud en een hogere gemiddelde klantwaarde, wat wil je nog meer!?