Vervang nu je oude Google Ads-scripts!

Vervang nu je oude Google Ads-scripts!

Home » Vervang nu je oude Google Ads-scripts!

Vervang nu je oude Google Ads-scripts!

Vanaf 31 oktober 2022 stapt Google Ads over naar de nieuwe functionaliteit voor Google-Ads scripts. Tot dan heb je de tijd om je verouderde scripts te checken en over te zetten. Wanneer je dit niet zelf overzet, gebeurt dit automatisch op 31 oktober. De verouderde versies worden dan beëindigd. Het overzetten van de scripts gaat heel makkelijk via de schakelaar bovenaan de scripts-pagina in het Google Ads account. Hierna maak je gebruik van de nieuwste versie van de scripts.

Maar niet iedereen gebruikt Google Ads-scripts, dus het is goed om wat uitleg te geven over wat dit precies inhoudt en waarom je ze zou gebruiken.

Wat zijn Google Ads scripts?

Google Ads-scripts zijn opgebouwd uit JavaScript-codes die je kan toevoegen aan je Google Ads account om zo automatische acties uit te voeren. Als je de kennis hebt dan kan je zelf scripts schrijven, maar als dat niet het geval is, dan kan je online genoeg gratis te gebruiken scripts vinden.  

Waarom Google Ads-scripts gebruiken?

Het grootste voordeel van het gebruik van scripts is dat het je veel tijd kan besparen. Scripts kunnen je helpen om meer controle te krijgen over je campagnes en zorgen ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan campagnemanagement. Hierdoor houd je meer tijd over voor bijvoorbeeld het analyseren van je data en het optimaliseren van je strategie en zelfs daar kunnen scripts je verder mee helpen. 

Google scripts met gekleurde tags
Voorbeeld Google Ads Script

Er zijn heel veel verschillende scripts te vinden dus de kans is groot dat er wel een is die bij jouw behoefte past. Zo zijn er scripts die je campagnes automatisch pauzeren wanneer een bepaald budget is bereikt, of scripts die advertenties pauzeren die een te lage CTR hebben of die zoekwoorden pauzeren die geen conversies opleveren. En zo is er nog veel meer keus. 

Mocht je nog geen gebruik maken van scripts dan kan je kijken naar de 3 onderstaande scripts die een toegevoegde waarde kunnen zijn voor je account.

Drie handige scripts om te hebben

Automatisch pauzeren van advertenties met een lage CTR

Vaak staan er meerdere advertenties in een campagne en laten we Google bepalen welke het beste werkt, maar regelmatig wordt er vergeten om de slechtst presterende te pauzeren. Gelukkig is er een script voor je die dit voor je oppakt en de advertenties met de laagste CTR pauzeert. Het script staat hier

Gebroken links

Een script dat voor zich spreekt is die voor gebroken links. Het kan voorkomen dat er een gebroken link op de website staat die nog gebruikt wordt in je Google Ads account, dit script helpt je om snel en makkelijk een overzicht te krijgen van de gebroken links die in je account staan. Standaard worden de 404 en 500 errors meegenomen, maar je hier nog meer error codes aan toevoegen. Het script staat hier

Account update (Ad spend report)

Een handig script die je door middel van e-mails snel een overzicht geeft van je account. Het script geeft een update over de volgende punten: kosten, conversies, CPA, dagelijkse kosten en aangeraden dagelijkse budget.

Script gebroken links

Je kan zelf instellen welke tijdsperiode je wilt gebruiken, je kan dagelijkse updates instellen, maar een langere periode tussen update is ook mogelijk. Het ligt er maar net aan hoe groot je account is en hoeveel tijd er nodig is om voldoende data te verzamelen zodat je ook echt iets hebt aan het overzicht en de resultaten. Het script staat hier.


Zoals gezegd zijn dit drie belangrijke scripts, maar er zijn nog veel meer waardevolle scripts die je kan gebruiken. Heb je een specifieke behoefte of wil je nog meer handige scripts? We helpen je graag verder.

blank

Heb je hulp nodig bij het implementen van de scripts? Of hulp nodig bij de opzet van Google Ads in het algemeen? Contact Patricia!