Fraude in affiliate marketing – nooit uit de mode

Fraude in affiliate marketing – nooit uit de mode

Home » Fraude in affiliate marketing – nooit uit de mode

Fraude in affiliate marketing – nooit uit de mode

Hoe voel jij je als je portemonnee wordt gestolen?  Vervelend hè, als iemand zich iets toe-eigent wat niet van hem is. Maar vragen we de gemiddelde online marketeer naar fraude, dan maakt hij (of zij) zich er niet echt druk om. Jammer, want daar valt nog veel te halen. We merken zelfs dat fraude op het moment weer behoorlijk in mode lijkt te zijn. Ook de oude, afgezaagde technieken!

Hoog tijd dus, om het een en ander over kwaliteitsbewaking te schrijven. Ook hebben we affilinet, één van Europa ’s grootste affiliate netwerken, gevraagd om hun ervaringen met fraude te delen. Verderop in dit artikel vertellen zij over een hele interessante case met IP-matching.

affiliate fraudeur

Waarom komt fraude vaak voor bij affiliate marketing?
Affiliate marketing staat al jarenlang specifiek bekend als hét kanaal waar frauduleus geld mee wordt verdiend. Dat is ook niet zo gek, want het is het enige kanaal waarbij je met vele partners werkt in een vrij onoverzichtelijke structuur. Letten op 2 kinderen of zij zich niet misdragen is tenslotte makkelijker dan letten op 2000 kinderen. Bij SEA werk je alleen met Google. Met display, e-mail, Facebook enzovoorts werken we met een systeem en/of een beperkt adscript. Minder ruimte voor gesjoemel dus, los van de black box aan de zijde van deze partijen.

Wat is fraude in affiliate marketing?
Voor het gemak onderscheiden we ruwweg twee typen fraude in affiliate marketing:

  • Het onrechtmatig toe-eigenen van commissie door veelal een technische ingreep die bewust wordt toegepast en waardoor zoveel mogelijk sales via diverse adverteerders worden toegekend aan het publisher account
  • Het overtreden van specifieke programmavoorwaarden van een adverteerder. Meestal minder ingrijpend en vaak geen directe reden voor verwijdering of juridische stappen

Bekende voorbeelden van het eerste type:

  • Cookiedropping d.m.v. bijvoorbeeld toolbars, spyware
  • Ad-hijacking (het ‘kapen’ van andermans advertentie, bijvoorbeeld op Google)
  • Valse niet bestaande leads,‘sokpoppen’, aanleveren, SPAM versturen
  • Niet bestaande kortingscodes promoten

Bekend voorbeeld van het tweede type:

  • Brandbidding – het adverteren in een zoekmachine op de naam van de adverteerder is vrijwel altijd uitgesloten in de programmavoorwaarden

Hoe herken je fraude in affiliate marketing?

Bij BlooSEM beheren we diverse affiliate programma’s voor klanten en wij constateren veel  serieuze fraude en vrijwel wekelijks brandbidding. Waar let je dan allemaal op? Kijk eerst altijd naar opvallende aspecten in:

  • aantallen
  • tijd
  • conversieratio
  • refferer
  • SEO/SEA positie
  • in Google: auction insights

Let dan vooral op combinaties van deze factoren: hoeveel sales behaalt een bepaalde affiliate binnen bijvoorbeeld een week en met hoeveel klikken? Is dat bovengemiddeld? Ga dan zeker eens verder kijken. Gebruik daarbij je gezond verstand! Hier geven we alvast wat opties:

  • Wat is de refferer van de sales? Wordt deze weergegeven in het affiliate systeem en verwijst hij naar een bestaande website?
  • Hoe ziet die website eruit, en waar staat jouw advertentie? Is het een banner? Is het logisch dat er 10 sales uit een banner komen in één week als je hele Google display campagne er maar 20 levert?
  • Google! Zoek op belangrijke keywords. Heeft de affiliate organisch een goede positie? Of koopt hij verkeer in via SEA op deze woorden? Hij moet zijn verkeer ergens vandaan krijgen, zeker als er een behoorlijk aantal sales worden gerealiseerd
  • Beheer je ook de SEA campagne? Check dan regelmatig de auction insights van belangrijke keywords in je brand campagne. Grote kans dat er affiliates bij staan. Herken ze en spreek ze aan.

Dit klinkt allemaal vrij simpel, en dat is het gelukkig in veel gevallen ook. Maar ook deze simpele stappen zijn al tijdrovend en vergen een goede kennis van de campagne. En helaas komen er ook veel ingewikkeldere gevallen voor. Dit is mede wat goed affiliate management zo arbeidsintensief maakt. Maar commissie kan behoorlijk oplopen, en kwaliteitsbewaking kan dus veel besparen. Kies daarom ook een netwerk wat echt actief aan fraudemanagement doet voor jouw programma.

affilinet Case: Google compression

Als affiliate netwerk krijgt affilinet zeer frequent te maken met fraude. Zij vertellen hoe moeilijk het kan zijn om de herkomst van verkeer na te gaan. Wat denk jij, fraude of niet?

“Het blijft soms lastig te achterhalen hoe orders via het affiliate kanaal zijn gerealiseerd. Recentelijk constateerden wij een paar honderd geregistreerde orders bij een gerenommeerde online beauty webwinkel die waren gerealiseerd via een zeer lokale publisher (op dorpsniveau). Dit leek een geval van fraude. Waarom was er twijfel?

  • De bestellingen via de publisher kwamen uit allerlei hoeken van Nederland. Dat is merkwaardig, aangezien iemand uit een totaal andere regio weinig te zoeken heeft op deze lokale site
  • Veel bestellingen waren gematcht met eenzelfde click (op hetzelfde tijdstip)

We zijn op onderzoek uitgegaan. Het bleek dat de bestellingen waren geplaatst vanuit hetzelfde Amerikaanse IP-adres. Hoe kwam dat? Het blijkt dat als je via Chrome op je mobiel op internet zit, de websites die je bezoekt gecomprimeerd op je scherm verschijnen. Dat bevordert de snelheid. Google ´geeft´ iedereen dan hetzelfde Amerikaanse Google IP-adres.

Dat veel bestellingen zijn gematcht op eenzelfde click komt door de manier waarop meetsystemen werken. Ze proberen op de computer een match te vinden tussen een cookie/IP- adres van een bestelling en een cookie/IP-adres van een publisher die de adverteerder promoot. Door de methodiek van Chrome/Google hebben veel consumenten hetzelfde IP-adres. Het meetsysteem registreert nu een bestelling bij de adverteerders website met het Google IP-adres. Het meetsysteem zoekt vervolgens of op dit zelfde IP-adres ook cookies zijn geregistreerd van publishers die de adverteerder promoten. En natuurlijk vindt het meetsysteem in deze case steeds opnieuw een match doordat veel consumenten hetzelfde Google IP-adres hebben.
Dit is dus technisch een verkeerde match, want iedereen die dat IP-adres heeft, wordt gezien als een match. Dit  terwijl zij nog nooit op de publisher site zijn geweest. Gelukkig komt zo´n verkeerde match niet vaak voor; dit gebeurt alleen bij websites die niet beveiligd zijn (http i.p.v. https). Bijna alle adverteerders hebben een ´secured´ omgeving, vandaar dat wij dit fenomeen ook niet eerder zijn tegengekomen.”

Meer uitleg over de compression vind je hier https://www.google.nl/chrome/browser/privacy/

Weet jij net als de gemiddelde lezer niet wat sokpoppen zijn? Of weet je het wel, maar wil je graag weten wat BlooSEM voor je Affiliate marketing programma kan betekenen?