fbpx
Google Ads stopt met broad match modifier zoekwoorden

Google Ads stopt met broad match modifier zoekwoorden

Home » Google Ads stopt met broad match modifier zoekwoorden

Google Ads stopt met broad match modifier zoekwoorden

Door een grote wijziging van Google staan jouw zoekwoorden op het punt om te worden gematcht met zoekopdrachten waar ze nog nooit mee gematcht zijn. Google kondigt aan dat vanaf februari 2021 BMM-zoekwoorden worden geïntegreerd met ‘Phrase Match’ zoekwoorden. Dit vereenvoudigt zoekwoorden en maakt het makkelijker om relevante klanten te bereiken.

Hoe werkt dit nieuwe matching-mechanisme van Google?

Bij het zoektype aangepast breed (ook wel bekend als “Modified Broad”) moeten zoekwoorden terugkomen in de zoekopdracht. De volgorde en de plaats hiervan maakt niet uit. Het wordt uitgedrukt door een plusteken voor de zoekwoorden te plaatsen.

Google Broad Match Modifier

Door de nieuwe update van Google worden ‘Phrase Match’ zoekwoorden straks met meer zoekopdrachten gematcht dan voorheen. Waar voorheen alleen advertenties werden weergegeven als de zoekopdracht het exacte zoekwoord bevatte, gaat Google vanaf juli ook advertenties weergeven wanneer de woordvolgorde verschilt van het ‘phrase match’ zoekwoord. Dit houdt in dat wanneer je adverteert op bijvoorbeeld de zoekterm ‘vrouwenschoenen’, jouw advertentie niet alleen getoond wordt zodra iemand zoekt op ‘vrouwenschoenen kopen’, maar ook op ‘comfortabele vrouwenschoenen’.

Volgens Google gebeurt dit alleen wanneer de betekenis van de zoekopdracht hetzelfde is als de betekenis van het ‘phrase match’ zoekwoord.Of dit echt vlekkeloos zal werken zullen we in de komende maanden gaan zien!

In juli 2021 zijn BMM-zoekwoorden niet langer beschikbaar zijn, maar dezelfde zoekwoordfunctionaliteit wordt beschikbaar via ‘Phrase Match’. Bestaande BMM-zoekwoorden zullen blijven werken met het nieuwe gedrag.

Wat voor impact kunnen adverteerders verwachten?

De impact hangt echter volledig af van het gebruik van woordengroepen en / of BMM’S door adverteerder(s) zelf.

  • Google Ads gebruikers die voornamelijk zoeken op woordgroepen gaan naar verwachting een stijging zien in het aantal klikken en conversies. Dit komt door de aanvullende zoekopdrachten waaraan deze zoekwoorden momenteel worden gekoppeld. Zo komt ‘schoenen online’ als phrase match nu overeen met ‘schoenen heren online’ dat voorheen alleen in aanmerking kwam voor BMM.
  • Google adverteerders die vooral BMM gebruiken, gaan naar verwachting een lichte afname van het aantal klikken en conversies zien. De grootste reden van de verwachte daling komt van BMM’s waarbij de modifier alleen werd toepast op een deel van het zoekwoord, bijv. voetbal +schoenen.

Waarom houdt BlooSEM hier rekening mee?

Als online marketing performance bureau lopen we voorop qua kennis en houden we rekening met online veranderingen. In de loop van de jaren heeft Google de controle over de soorten zoekmatches die ooit werden aangeboden, verandert en zelfs verwijderd. Dit in ruil voor een betere automatisering. In dat opzicht is deze aankomende update niet anders. De wijziging kan adverteerders mogelijk tijd besparen bij het beheren van zoekwoorden. Adverteerders dienen daarom hun prestatiestatistieken in de gaten te houden, zodat ze de nodige aanpassingen kunnen doen.

Meer weten over Google Advertising? Neem dan contact op met Sander!