Wat is Performance Max?
Performance Max (PMax) is een alles-in-1 campagne die in alle kanalen van Google wordt weergegeven:
In de campagne voeg je beeldmateriaal, logo’s, video’s en teksten toe en afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt wordt een display, video of tekstadvertentie getoond.
Waarom Performance Max campagnes gebruiken?
Als je als e-commerce partij eerder gebruik heb gemaakt van Smart Shopping, brengt PMax het naar een hoger niveau door meer bereik toe te voegen. Zo wordt het een Smart Shopping campagne met retargeting en Display ads die hier als een laag aan toegevoegd worden. Daarnaast kan PMax efficiency en bereik leveren voor leadgeneratie, wat vaak lastig is met alleen Search en Display. Het is wel belangrijk dat je het systeem de juiste signalen geeft, zodat je geen leads van slechte kwaliteit krijgt.
Hoe gebruik je het?
Nu je weet wat het is en waarom je het gebruikt, vind je hieronder de basics hoe je een campagne opzet en waar je rekening mee moet houden. Het is sowieso goed om te weten dat de structuur van Performance Max campagnes anders is. Zo heten advertentiegroepen itemgroepen en productgroepen heten vermeldingsgroepen.
Smart Shopping Campagnes upgraden
Wanneer je op dit moment Smart Shopping campagnes gebruikt, is het verstandig om over te gaan naar Performance Max. Dit kan erg makkelijk in de ‘Aanbevelingen’ tab. Met één druk op de knop heb je je campagne al omgezet.
Lokale campagne = Performance Max Offline
Performance Max biedt ook de mogelijkheid om winkeldoelen te behalen. Zo kunnen bedrijven potentiële klanten de informatie bieden die ze nodig hebben om te beslissen wanneer en hoe ze winkels bezoeken. Voorheen noemden we dit een Lokale Campagne en dit heet nu Performance Max Offline. Heb je al een Lokale Campagne dan kun je deze nu ook gemakkelijk via één klik omzetten bij de ‘Aanbevelingen’ tab.
Structuur aanbrengen
Tenzij je meerdere campagnes moet aanmaken vanwege locatietargeting of budget, kun je het beste zoveel mogelijk in één campagne zetten. Hierdoor krijgt het systeem meer signalen binnen om optimaal te presteren. Nadeel is wel dat er (nog) geen rapportage is op itemgroepniveau. Als je wil weten hoe verschillende producten/diensten presteren, is het ook wel handig om een en ander op te splitsen in aparte campagnes. Voor winkels met weinig producten kun je het beste zoveel mogelijk samenvoegen.
Conversie doelen
Kies conversieacties die logisch zijn voor je bedrijf:
- E-commerce/ Shopping: kies ‘Aankopen’
- Lead-Gen/ Diensten: Kies calls, formulieren, chats etc. Om leadkwaliteit te verbeteren is het vaak beter om te focussen op calls in plaats van formulieren/ chats.
Locatietargeting
Wanneer je je campagne opzet en locaties hebt geselecteerd, kies bij aanwezigheid: mensen die (regelmatig) op uw targetlocaties zijn.
Content
Je tekst en creatieve middelen moeten goed passen bij het product of dienst binnen de groep. Zorg dus voor goede afbeeldingen en een video. Je kan zelf een (YouTube) video aanleveren die je wil gebruiken of je maakt er één met de nieuwe tool Google Ads Creative Video in de itembibliotheek van je Google Ads Account.
Doelgroepsignalen
Doelgroepsignalen zijn anders dan doelgroeptargeting. Het systeem gebruikt deze signalen om je ideale potentiële klant te vinden. Welke goed werken zijn het volgende:
- Customer Match: Upload alle lijsten die je hebt, inclusief e-mailadressen en telefoonnummers. Deze kunnen ook eerder gebruikt zijn, zoals nieuwsbriefinschrijvingen
- Custom Intent: Stel een lijst samen met je best presterende zoekwoorden uit Search en standaard Shopping
- Interesses: Target mensen op basis van vooraf bepaalde interesses in Google Ads
- Websitebezoekers: Target gebruikers op basis van pixeldata van je account. Google gebruikt deze data van websitebezoekers, leads en aankopen om nieuwe klanten te targeten.
Kijk ook naar uitsluitingen:
- Klantuitsluitingen: upload je klantenlijst en laat het systeem ze uitsluiten van targeting. Op die manier kun je je concentreren op het aantrekken van nieuwe klanten.
- Zoekwoorden: Als je een Google accountmanager hebt, kan deze merkzoekwoorden van Pmax voor je blokkeren.
Datafeed
Voor e-Commerce is het belangrijkste puzzelstukje productinformatie. De datafeed die wordt verzonden naar Google Merchant Center heeft vaak de grootste impact op de prestaties van je PMax campagne.
Biedstrategieën
Binnen Performance Max kan je kiezen uit de volgende twee biedstrategieën:
- Conversies maximaliseren (met optioneel doel-CPA)
- Conversiewaarde maximaliseren (met optioneel doel-ROAS)
Wanneer je account al veel historische data heeft, kun je gelijk het doel CPA/ROAS gebruiken. Met een nieuw account kun je beter starten met het maximaliseren van conversies zodat het systeem data kan verzamelen. Wanneer je meer conversies binnenkrijgt en dus meer data, kun je overgaan op tCPA of tROAS om je doelen te bereiken.
Onze bevindingen
Het is belangrijk om de resultaten goed in de gaten te houden en ook op te letten of je wel of niet ‘branded’ verkeer meeneemt in je campagnes. Nu de optie er is om dit uit te laten sluiten, is dit zeker het testen waard. Daarbij blijft Performance Max een nieuw campagnetype waar nog veel ruimte is voor verbetering. Een functie die nu nog mist is inzicht in waar je advertenties precies vertoond zijn, maar ook hoe Google het budget verdeelt onder de verschillende kanalen (er zijn wel scripts die je meer inzichten geven). Hopelijk komen deze functies snel in het account zodat we de campagnes verder kunnen optimaliseren!
Zoals je ziet automatiseert Google een hoop bij dit campagnetype. Een goede opzet van de campagne is echter wel key om een campagne te kunnen laten renderen. De resultaten die we bij onze klanten zien zijn veelbelovend, dus waar wacht jij nog op?!