Smart Shopping wordt vervangen door Performance Max

Smart Shopping wordt vervangen door Performance Max

Home » Smart Shopping wordt vervangen door Performance Max

Smart Shopping wordt vervangen door Performance Max

Performance Max (Prestatiemaximum) campagnes zijn voor het eerst geïntroduceerd in Nederland in november 2021. Het is een nieuw type campagne waarbij je met één campagne toegang krijgt tot alle Google Ads kanalen. De doelgroep kan naast het zoeknetwerk bereikt worden op YouTube, Display, Discover, Maps en Gmail. En binnenkort zal Performance Max dus ook de Smart Shopping- en lokale campagnes gaan vervangen. 

Performance Max overzicht blog BlooSEM

Wat gaat er precies gebeuren en wanneer?

Adverteerders kunnen de huidige Smart Shopping campagnes upgraden naar Performance Max vanaf begin april. Google heeft hiervoor een makkelijke oplossing, de upgradetool. Met de tool kan je met één tik upgraden. Je hebt dan de keuze om alle campagnes tegelijk te upgraden of alleen specifieke campagnes. Gelukkig zal de historische data van de bestaande campagnes doorgegeven worden aan de nieuwe campagnes. Kennis blijft dus behouden en de prestaties zullen hetzelfde blijven. Goed om te weten is dat wanneer je niet handmatig je Smart Shopping campagnes upgrade deze alsnog vanaf juli automatisch worden geüpgraded. De verwachting is dat in september de automatische upgrades voltooid zullen zijn. Hierna is het ook niet meer mogelijk om nieuwe Smart Shopping campagnes op te zetten. 

Wat zijn de gevolgen?

Na het overstappen naar Performance Max krijgen adverteerders nog steeds toegang tot dezelfde basisfuncties als voor de Smart Shopping- en lokale campagnes. Daarnaast is er een aantal upgrades die deze wijziging naar Performance Max met zich meebrengt:

  • Nieuwe advertentievoorraad en -indelingen
  • Nieuwe automatisering inzichten

Ook zullen de nieuwe advertentievoorraad en -indelingen toegevoegd worden aan het zoeknetwerk, YouTube en Discover.

Performance Max Timeline blog BlooSEM

Tips voor Performance Max

Mocht je nog niet gebruik hebben gemaakt van het campagnetype Performance Max dan is het zeker aan te raden om hier nu al mee te gaan testen. Dan ben je er al sneller meer bekend mee. Om Performance Max optimaal in te zetten, kun je de volgende handige tips gebruiken bij het opzetten van de campagne, ter voorbereiding van de upgrade:

1. Gebruik zoveel mogelijk advertentiemateriaal

Een Performance Max advertentie is vergelijkbaar met een Responsieve Advertentie, alleen voeg je naast teksten ook nog afbeeldingen en video’s toe. Google’s ‘machine learning’ gebruikt dan al deze informatie om verschillende combinaties te maken en laat dan de meest relevante advertentie aan je doelgroep zien.

2. Voeg Doelgroepsignalen toe aan de campagne

Doelgroepsignalen helpen Google om een idee te krijgen welke doelgroep het meest waarschijnlijk converteert. Het helpt ook om de campagne sneller op gang te laten komen en de prestaties kunnen eerder geoptimaliseerd worden. Een campagne wordt niet beperkt door het opgeven van doelgroepsignalen.

3. Optimaliseer je datafeed

De start van een nieuwe campagne is weer een goed moment om je datafeed opnieuw te bekijken. Is alles nog relevant of kan je hier nog het een en ander aan toevoegen? Zorg in ieder geval dat alle basisvelden goed staan ingesteld.

4. Evalueer je campagne

Wacht enkele weken voordat je de campagne evalueert. Net als bij andere nieuwe campagnes is er tijd nodig om alle gegevens te verwerken, je moet bijvoorbeeld rekening houden met conversievertragingen. Vergelijk ook de conversieprestaties voor en na het gebruik van Performance Max en bekijk ook de itemrapportage, zodat je je advertentiemateriaal kan optimaliseren.

Google raadt zelf wel aan om nog tot begin april je Smart Shopping campagnes actief te houden. Wanneer je er dus voor kiest om nu al te gaan testen met Performance Max, zorg er dan voor dat de targeting niet overlapt met je huidige Smart Shopping campagnes. Performance Max zal altijd voorrang krijgen op Shopping campagnes (ook standaard) en Dynamische remarketing campagnes in het Display netwerk. Het is alsnog een goed idee om te gaan testen met Performance Max campagnes. Het kan ook een ‘standaard’ Performance Max campagne zijn die niet werkt met een datafeed, maar let dus goed op je targeting!

Laatste tips voor Performance Max

Automatisering en machine learning blijven een belangrijke focus van Google en Performance Max zal hier een groot onderdeel van zijn de komende tijd. Belangrijk om je goed voor te bereiden op de veranderingen van begin april en probeer alvast meer vertrouwd te raken met Performance Max.

Kijk alvast hoe je de campagne zo goed mogelijk kan instellen en zorg dat je de juiste en zoveel mogelijk informatie doorgeeft, zodat Google ook beter weet wie er bereikt moet worden. Performance Max blijft een nieuw campagnetype en Google zal hier hoogstwaarschijnlijk nog veel gaan optimaliseren. Goed dus om de updates in de gaten te houden en veel te blijven testen!

Patricia paarse achtergrond

Lijkt het jou ook leuk om als Online Marketing Consultant aan de slag te gaan bij BlooSEM? Bekijk dan de vacatures via de button!