Snel SEO verbeteren, tips voor de doe-het-zelver (deel 2)

Het is een term die vaak voorbij komt, bij iedere marketeer bekend is maar waarvan weinigen weten hoe je het nou écht beïnvloedt. SEO, oftewel Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Regelmatig horen we de vraag “hoe kom ik op de #1 plek op de Google resultatenpagina?”. Helaas is daar geen universeel antwoord voor en helaas is die nummer één positie lang niet altijd haalbaar. Toch is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben omdat het gewoon veel scheelt in het aantal organische bezoekers dat je website trekt. Hierbij is het vooral belangrijk te mikken op de eerste of tweede resultatenpagina want zeg nou eerlijk, hoe vaak kijk je zelf nog verder dan die tweede pagina?

Om jou als SEO doe-het-zelver te helpen een goede basis neer te zetten hebben we 6 tips voor je opgesteld. Begin november heb je de eerste drie tips kunnen lezen in deel 1, nu zijn we toe aan de tweede helft.

SEO Tip #4: 404 oplossen

Om te kunnen begrijpen wat een 404 pagina voor effect heeft op je website moet je weten dat elke pagina en elke website een bepaalde waarde toegekend krijgt: de domeinwaarde of domein autoriteit. Deze waarde loopt van 0 tot 100 en is afhankelijk van een aantal factoren waaronder het aantal bezoekers en het aantal verwijzingen naar deze pagina. Simpel gezegd geeft deze pagina aan hoe goed jouw pagina of website is. Wanneer een pagina of de inhoud hiervan wordt verwijderd van een website dan verdwijnt ook deze waarde.

404 pagina’s zijn de pagina’s die een bezoeker te zien krijgt wanneer de geïndexeerde pagina geen inhoud meer bevat en waarvan de waarde dus is weggevallen. In principe is dit altijd slecht nieuws. Wanneer een zoekresultaat doorlinkt naar een 404 pagina dan vervalt niet alleen de paginawaarde, maar ziet de zoekmachine het ook als slechte kwaliteit. Dat zal de kwaliteitsscore van je website doen dalen en hiermee ook de kans om op een mooie resultatenpositie terecht te komen.

Standaard 404 melding

Je wilt dus zo min mogelijk 404 pagina’s op je website hebben om een zo hoog mogelijke waardering te krijgen van zoekmachines, maar hoe spoor je de foutmeldingen op? En als je ze gevonden hebt, wat dan?

404 opsporen

De 404 pagina’s opsporen is een eenvoudig klusje. Dit kan via de Search Console (tip #1). Ook zijn er verschillende tools via een simpele zoekopdracht te vinden die hetzelfde voor je kunnen doen.

Crawlfouten search console
404 oplossen

Nu de 404 pagina’s zijn opgespoord is het tijd om ze op te lossen. Welke oplossing voor jouw pagina’s de juiste is hangt af van de situatie.

  • De inhoud van de pagina is verplaatst
    Wanneer de inhoud van de pagina is verplaatst naar een andere pagina doe je er goed aan om een zogenaamde redirect in te stellen. Met een redirect dirigeer je een bezoeker naar de juiste URL. Zo blijft de waarde van deze pagina bewaard en krijgt je bezoeker geen 404 pagina voorgeschoteld.

    Hoe je een pagina moet redirecten is afhankelijk van de broncode of het CMS waarin je werkt. Voor bijvoorbeeld WordPress websites zijn er verschillende plugins te vinden terwijl je bij andere websites de redirects hardcoded moet instellen. Vraag dit na bij je websitebeheerder.

  • De inhoud van de pagina is verwijderd
    Als de gehele pagina is verwijderd en er is op je website geen pagina met vergelijkbare informatie dan zijn er drie opties.
  1. Een aangepaste 404 pagina creëren vanaf waar de bezoeker verder kan navigeren.
    Het grote voordeel van een custom 404 pagina is dat je de bezoeker de kans geeft verder te zoeken op je website. Dit kan door middel van een uitgebreid menu of een zoekbalk. Dit geeft de bezoeker het idee welkom te zijn en werkt doorgaans beter dan optie 2.
  2. De 404 pagina redirecten naar de homepage
    Het voordeel hiervan is dat de bezoeker op je website blijft en de 404 weg is. Het nadeel hiervan is dat de bezoeker zeer waarschijnlijk op een pagina terecht komt die niets met zijn of haar zoekopdracht te maken heeft.
  3. Een 410 error tag meegeven aan de pagina
    Deze tag geeft zoekmachines aan dat de pagina bewust is verwijderd en dat deze dus niet meer geïndexeerd hoeft te worden. Deze zal sneller verdwijnen uit de zoekresultaten dan een standaard 404 pagina maar zorgt er ook voor dat de waarde van deze pagina komt te vervallen.

Kort samengevat kunnen we 404 pagina’s het beste redirecten mits dit gebeurt richting een relevante pagina. Is deze relevante pagina niet beschikbaar, dan raden we aan altijd te kiezen voor de meest gebruiksvriendelijke oplossing (wat meestal neerkomt op een custom 404 pagina).

404 BlooSEM

SEO Tip #5: Afbeeldingen verkleinen

Een belangrijk criterium waarop je website wordt beoordeeld is de snelheid. Hoe sneller je website laadt, hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de kans dat je een goede positie inneemt op de resultatenpagina. De snelheid van je website wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door de grootte van je website. En dan hebben we het niet over het aantal pagina’s, maar over het aantal KB’s of MB’s dat moet worden ingeladen.

Afbeeldingen hebben een grote invloed op de grootte en snelheid van je website. Zeker websites die veel afbeeldingen gebruiken kunnen hier veel winst pakken. Een fout die vaak gemaakt wordt is het uploaden van een afbeelding met een hogere resolutie dan nodig is. Een hogere resolutie betekent een groter bestand, wat weer betekent dat het langer duurt om dit bestand in te laden. Als je bedenkt dat de doorsnee gebruiker maximaal een 4K resolutie op zijn of haar beeldscherm heeft ingesteld (dat is 8.3 megapixel) dan is het zonde om een afbeelding van 20 megapixel op je website te zetten. Deze afbeelding wordt dan verkleind weergegeven terwijl de gebruiker wel het volledige bestand in moet laden, wat dus langer duurt. Hetzelfde geldt voor kleine logo’s of productfoto’s. Zorg ervoor dat deze in een handelbare resolutie worden geplaatst.

Hieronder een voorbeeld van een website van 5,83MB. Wanneer de afbeeldingen van deze website geschaald zouden worden dan bespaard dit maar liefst 1,2MB – dat is ruim 20%!

GTMetrix score

Wat de ideale resolutie is voor jouw website hangt af van meerdere factoren. De beste manier om de maximale resolutie van een afbeelding te bepalen is door te kijken naar het template waarin de website is gebouwd. Is de breedte van dit template bijvoorbeeld 1100 pixels, dan heeft het geen enkel nut om afbeeldingen te plaatsen die breder zijn dan 1100 pixels. Werk je via een CMS dan staat dit vaak al in de module waarin je afbeeldingen kan toevoegen. Werk je rechtstreeks in de HTML code, dan ben je zeer waarschijnlijk al op de hoogte van deze afmetingen. Heb je een webbouwer in dienst, vraag dan naar deze informatie.

SEO Tip #6: Geen losse eindjes.

We hebben het allemaal wel eens gehad als kleuter… midden in de supermarkt ben je je moeder ineens kwijt. Shit, wat nu? Je kan zoveel kanten op, er is veel moois en lekkers te zien maar het enige wat je wil is terug naar mama, maar waar is die? Uiteindelijk helpt een puberende vakkenvuller je en ben je de vervelende ervaring snel weer vergeten.

Je website moet je ook zien als een supermarkt waar zich een hoop kleuters op bevinden. Alleen deze kleuters gaan gewoon weg als ze niet vinden wat ze zoeken (kinderachtig hè?). Wanneer kleuters bezoekers kort op een website of pagina zijn, dan is dit een teken richting zoekmachines: de website of pagina biedt de bezoeker niet waar hij of zij naar op zoek is. Resultaat: mindere ranking. Daarnaast wil je bezoekers zo aansturen dat ze converteren voordat ze je website verlaten. Nou hoef je heus geen klein leger aan tieners in dienst te nemen om iedere bezoeker aan het handje te nemen maar moet je wel zorgen voor een duidelijke, opvallende routeaanduiding. Met een duidelijke navigatie zorg je namelijk voor een betere gebruikerservaring (UX) en heb je een positieve invloed op:

  1. Het aantal bezochte pagina’s per bezoek
  2. De gemiddelde tijd van een bezoeker op je website
  3. Het bouncepercentage
  4. Begeleiding door de sales funnel en dus de kans op conversie

Als we bovenstaande bij elkaar optellen:

  1. Een betere SEO ranking
User experience traffic
Geen losse eindjes

De clue van de tip: zorg ervoor dat je bezoeker of crawler altijd een ‘’uitweg’’ heeft naar een volgende of vorige pagina op je website. Een doodlopende pagina heeft vrijwel altijd een vertrekkende bezoeker als gevolg dus zorg er voor dat er altijd een link of conversiebutton aanwezig is op een pagina. Maar welke routes bied je dan aan je bezoeker?

Hoe je je gebruikers het beste kunt helpen op jouw website hangt vanzelfsprekend af van je website en wat voor bezoekers je trekt. Wel zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten en die over het algemeen zorgen voor een betere navigatie en daarmee gebruikerservaring en conversieratio. Houd in ieder geval rekening met onderstaande punten en zet een flinke stap in de goede richting!

Vragen, vragen, vragen?

Content roept vragen op, altijd en overal. Wat nou als bezoekers vragen hebben naar aanleiding van de inhoud op één van je pagina’s? Het meest effectieve is om ze meteen te begeleiden naar het antwoord die uiteraard op je website te vinden is. Stel je hebt een blog geschreven over SEO tips voor de doe-het-zelver en je noemt het blog ‘’deel 2’’. Bezoekers gaan zich ongetwijfeld afvragen waar ze deel 1 kunnen vinden en wat daar dan precies in stond. Precies om die reden plaatsen we natuurlijk een linkje naar deel 1 😉. Fijn hè? Jij hoeft niet te zoeken en je bent nog steeds op onze website.

Natuurlijk is dit een logisch en veelvoorkomend voorbeeld maar daarom niet minder nuttig. Analyseer je pagina’s goed en bedenk welke vragen de inhoud op zou kunnen roepen. Vraag vrienden/familie om het eens door te nemen en al hun vragen op te schrijven. Hoe beter je de bezoeker helpt, hoe langer ze blijven, hoe groter de kans dat ze converteren, hoe groter de kans dat ze je aanbevelen en hoe groter de kans dat jij als website wat groeit en beter gaat presteren in de zoekmachines.

Het beste voorbeeld: Wikipedia. Je blijft maar doorklikken…

NEEM DIRECT JE SEO AUDIT AF BIJ BLOOSEM!

Vreemde plek voor een dergelijke call to action, niet? Absoluut mee eens en dat brengt ons bij het volgende punt: is de bezoeker klaar om te converteren?

Zo’n beetje ieder bedrijf heeft ooit voor elk van haar kanalen een sales funnel of customer journey map opgesteld. Vaak een trechtervormige afbeelding met felle kleurtjes waarin beschreven wordt welke stappen een potentiële klant/cliënt moet doorlopen om uiteindelijk een conversie te genereren. Dit is vanaf nu de SEO customer journey. Bedenk aan de hand van deze customer journey of je op een bepaalde pagina al een nadrukkelijke call to action moet plaatsen.

Wij zijn bijvoorbeeld voorstander van het See-Think-Do-Care model. Alle pagina’s zijn in te delen in één van de fases van dit model. Bevindt een pagina zich in de ‘’see’’ fase, wat betekent dat deze nog kennis maakt met het bedrijf of product, dan komt een call to action nogal uit de lucht vallen. Bezoekers willen namelijk eerst weten wat het bedrijf doet, wat het product is en of zij hier een goed gevoel bij hebben. Is de bezoeker hierover uit en zit hij of zij eraan te denken om met het bedrijf in zee te gaan of het product te kopen dan zit deze persoon waarschijnlijk op een pagina waar dit product of deze dienst wordt uitgelicht. Deze pagina bevindt zich in de ‘’think’’ fase. Dit is de fase voor de fase waarin voor conversies wordt gezorgd (de ‘’do’’ fase). Dit is dus een geschikte plaats voor een call to action om je bezoeker te begeleiden naar die gewilde conversie.

See-Think-Do-Care
Pagina niet gevonden, 404

Ondanks dat je tip #4 tot in perfectie hebt uitgevoerd blijven er toch nog een aantal 404 pagina’s over, wat nu als hier een bezoeker op terecht komt? Als je tot hier hebt gelezen ben je je er al van bewust dat het belangrijk is je bezoeker bij de hand te nemen en verder te helpen. Zo ook op een 404. Er zijn misschien niet direct logische pagina’s om naar te linken, maar de bezoeker kwam met een doel naar je website dus probeer hem of haar dan ook naar het doel te begeleiden.

Een eenvoudige en goed werkende oplossing is een zoekbalk op je 404 pagina. Dit motiveert je bezoeker om toch nogmaals binnen je website te zoeken naar de content waarvoor hij/zij kwam. Mocht je bezoeker er met de zoekbalk niet uitkomen, zorg er dan voor dat je altijd terug kan naar de homepage en je belangrijkste landingspagina’s. Wellicht dat een contactknop ook een handige toevoeging is voor je eigen 404 pagina’s.

Simpel gezegd: zorg ervoor dat je de bezoeker een ‘’uitweg’’ biedt en help hem deze te vinden. In de afbeelding hieronder zie je hoe dit op de website van BlooSEM gebeurt.

404-pagina
Hans en Grietje: de SEO breadcrumbs

Hans en Grietje gebruiken broodkruimeltjes om de weg terug te vinden. Dit principe kun je ook op je website toepassen door zogenaamde breadcrumbs in te stellen op je website. Deze breadcrumbs vertellen je bezoeker waar hij of zij zich bevindt en zijn tevens klikbaar om zo snel naar een vorige pagina terug te keren.

breadcrumb

Niet is dit alleen erg gemakkelijk voor de gebruiker en verlaagt het dus bouncerates, Google vindt ze ook heel erg fijn! De breadcrumbs geven namelijk de websitestructuur aan waardoor Google beter je website kan indexeren en zo ook beter kan bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw website. Om ook Google te helpen via breadcrumbs moet je ze echter wel inzetten met structured data. Hoe dat moet lees je op de hulppagina van Google.

Doe het lekker zelf?

Met onze zes tips kun je zelf een beginnetje maken met het voor zoekmachines optimaliseren van je website. Beginnetje? Jazeker, er zijn nog veel meer factoren die van invloed zijn op het innemen van een mooie positie op de resultatenpagina. Wees dan ook niet verbaasd als je na vele uren zweten en zwoegen nog niet die gedroomde #1 positie hebt ingenomen. SEO is een langzaam proces wat continu zou moeten lopen en waarvan de resultaten lang op zich kunnen laten wachten, dus heb geduld en blijf je website verbeteren.

Gaat het je toch niet snel genoeg, wil je meer dan deze 6 tips voor de doe-het-zelver en wil je meer organische traffic genereren? Neem dan eens contact op met ons! Wij zijn je graag van dienst en kunnen je gegarandeerd helpen met jouw zoekmachine optimalisatie!

BlooCademy: concrete, praktijkgerichte trainingen die jou en je marketingafdeling up to date houden op het gebied van online marketing. Op 29 januari 2019 starten we met ‘SEO voor tekstschrijvers‘!

 Eva-promovenster

  Hulp nodig met SEO? Maak kennis met BlooSEM, contact Eva!