Google AI voor bedrijven
Het Google Marketing Live event stond voornamelijk in het teken van AI en wat dat gaat doen met alle campagnetypes. Er werd vooral benadruk dat Google AI is om te helpen en niet om te vervangen. In de marketing blijf je altijd de menselijke creativiteit, strategisch inzicht en expertise nodig hebben. Dit zijn een aantal nieuwste AI features binnen Google:
- Zelf items en scenes creëren die zijn afgestemd op je merk.
- Afbeeldingen animeren
- Nieuwe biedstrategie: profit optimization
- Automatisch rapportages maken binnen Google.
Performance Max
Voor Performance Max wordt het binnenkort mogelijk om zelf items te creëren die zijn afgestemd op je merk. Het is dan mogelijk om meer visueel aantrekkelijke advertenties te maken die bij jouw merk passen. Denk hierbij aan merkkleuren en lettertype. Wil je ervoor zorgen dat jouw Performance Max campagne nog beter gaat scoren? Combineer dan Search met Performance Max. Deze campagnetypes vormen samen een ‘power pair’, wat uiteindelijk zal leiden tot meer conversies. Een andere manier waardoor de conversies gaan stijgen, is wanneer de advertentiekwaliteit excellent is.
Demand Gen
Een paar jaar geleden kwam YouTube Shorts ook naar Nederland. Inmiddels worden de verticale video’s een belangrijk format in YouTube. Zo is het straks mogelijk om stickers toe te voegen aan je beeldmateriaal om actie te stimuleren. Daarnaast wordt de betrokkenheid vergroot met geanimeerde afbeeldingsadvertenties. En niet alleen kan je actie stimuleren en de betrokkenheid vergroten bij bezoekers, maar je kan straks ook meer gekwalificeerde klanten bereiken. Bij Demand Gen campagnes komt de mogelijkheid om contact te maken met nieuwe doelgroepen die lijken op bestaande klanten, oftewel de lookalike segmenten.
Search & Shopping
Bij Search wil Google meer gepersonaliseerde aanbevelingen bieden. Om dit mogelijk te maken gebruikt Google interactieve, AI-gestuurde ervaringen. Daarbij werd een leuk voorbeeld gegeven. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar een opslagplaats voor je meubels? Dan kan je foto’s selecteren van de meubels die je wil opbergen. Google gaat dan op zoek naar de juiste maat berging. Op die manier huur je dus niet een te grote of te kleine opslagplaats. Wel zo handig!
Ook zijn nieuwe ontwikkelingen bij Shopping campagnes. Google wil de gebruiker een optimale ervaring geven, met aantrekkelijke visuele beelden. Daarnaast wil Google stimuleren om met videohighlights nieuwe producten te tonen, op die manier proberen ze het vertrouwen te vergroten bij shoppers. Een andere feature is om kleding te zien op diverse modellen, een virtuele try-on. Dit helpt shoppers om te zien hoe de kleding past op verschillende lichaamstypes. En of dat nog niet genoeg was, wil Google meer overtuigende beelden en relevante product details tonen aan potentiële kopers. Op dit moment zijn de shopping afbeeldingen statisch, maar binnenkort is het mogelijk om een 360-gradenweergave van producten te zien via een Shopping-advertentie.
Nog meer nieuwe ontwikkelingen
Dan zijn er nog een aantal overige ontwikkelingen die we nog even willen benoemen:
- Brede zoekwoorden zijn nog accurater geworden in combinatie met smart bidding.
- Voor de lookalike lijsten hoeft de grootte van de doelgroep maar 100 te zijn.
- Bij aanbevelingen kun je nu ook AI essentials zien. Op die manier wil Google benadrukken om je optimalisatiescore in een paar klikken te verbeteren.
- In Search campagnes worden steeds meer, langere zoekopdrachten gedaan. Test dus vooral met longtail zoekwoorden!
Aan de slag met adverteren op Google
Genoeg updates weer vanuit Google! Zo blijft het advertentieplatform Google Ads zich constant ontwikkelen en komen er weer nieuwe kansen voor online marketeers. Wij gaan er graag mee aan de slag voor onze klanten! Meer weten over Google Ads en hoe je dit als bedrijf kunt inzetten? Contact ons of vraag een SEA-scan aan!